Yangın ve Güvenlik Dergisi 43. Sayı (Mart-Nisan 1999)

sabotaj yapma ihti mal i çok fazl a artmı ş olacaktır. Tüm bu açı kl amal ar; yerleşimin, güvenliğe büyük katkısı olduğunu hatta bir tesisin yer seçi minde güvenlik hususları na da dikkat etmek gerektiğini açı kça ortaya koymaktadır. Tesisin kurulduğu arazinin bir Nasıl bir güvenli k derken şüphesiz sınırsız güvenli k olmaz, Güvenli k bir balon gibidir. Tedbirleri artırdığınızda sizi büyük gösterir ama bu dozu aşırı artırırsanız balonu patl atırsı nız. Burada unutul maması gereken temel kural "güvenlik arttı kça işletmede veya birkaç yanını n bir ana yol a, dereye, çal ışanları n rahatsızlığı nın da artacağıdır. ormana ve deniz kıyısına açı lıyor olması o tesisin korunması için her ortamda farkl ı güvenlik tedbirlerinin al ı nmasını gerektirecektir. Ne kadar tedbir gerektiğinin cevabını yine "Ne Kadar Güvenlik" isteğimizde bul abiliriz. Örneğin; meskun mahal lerle çevrili şirketi mizi Güvenli k elemanl arı mızl a koruyacağız diye ellerine uzun namlulu tüfek verdiğimiz takdirde bu durum bize yeterli güvenlik sağlayamayacağı gibi-zira meskun mahalde tekni k ol arak uzun namlulu sil ah ile bir hedefe ateş edildiği zaman çevredeki bi r çok vatandaşı n da hayatı tehlikeye soku l muş olur- şirketi mizin çevreye karşı kötü imajına hatta müşteri kaybı na neden olur. Bu örnekte de görüldüğü gibi karşımıza yeni bir soru çıkıyor. "Nasıl Bir Güvenli k" Bu sorunun cevabını net olarak bulabilmek için güvenliğin uygul anacağı şirketle ilgili bir çok kritere bakmak gerekir. Mücevher i mal atı yapan bir firma i le çorap i malatı yapan firmada aynı güvenlik tedbirlerini uygul arsak Nasrettin Hoca'ya döneriz. Bildiğiniz fıkra; Bir adam çatıda mahzur kalmış. Hoca bi lgi ç ya, çaresini bulur ümidiyle haber vermişler. Hoca ip istemiş ucunu çatıya atmış adamcağı zın beline sı msı kı bağlamasını söylemiş. Sonunda Yaradan' a sığınıp var gücüyle ipi çekince adamda yere çakıl ı p öl müş. Hoca Nasrettin "Yahu ben bu yöntemle bir adam kurtarmı ştı m ama kuyudan mı çıkarmı ştı m yoksa minareden mi indirmişti m hatırl ayamıyorum". Zira güvenli k i çin al ı nan her tedbir veya uygulanan her kural iş görenlere ek iş, eylem veya hareket getireceğinden veya özgürlükleri kısıtlanacağı ndan bu durumdan pek hoşl anmazlar. Mutlu olmayan iş görenin iş veriminin azalacağı da tabiidir. Sonuçta "güven I i k II sağl ayacağız diye "canavar 11 yaratı lmamal ıdı r. Bazı l arı güvenliğin somut ol arak ele alınamayacağını savunur. Belki biryere kadar kabul edilebilir ama günümüz iş dünyası nın temeli verimlili k olduğuna göre Güvenli kte de veri mlilik son derece önem arz etmektedir. Şi rkete kambur ol an, iş üretmeyen, katma değer sağl amayan lüzumsuz tedbir ve uygulamaları, "güvenlik" kavramı içinde barındıramayız. Belki duymuşsunuzdur; patron şirketini büyütünce bahçe kapısına bir kulübe yapar ve bir bekçi tutarak "Girene çı kana dikkat et" der. Adamcağız iş bulmanın sevinci ile i ki üç gün pür dikkat gireni çıkanı izler. Biraz al ışınca girenlerin kaçı erkek, kaçı bayan diye saymaya başl ar. Birkaç gün sonra araçları da kaydetmeye girişir. İşe alıştıkça konuyu genişletmeye başl ar bu defa araç cinslerini ayırmaya çal ı şır sonra yük durumlqrını belirleyerek kaydetmeye çalışır. Tabii bu arada hem kendisi nefes alamazken hem de kapıda kuyrukl ar oluşmaya başlar. Sonuçta bekçi dayanamaz ve patronun karşı sı na dikilir. "Bu kadar iş bu paraya yapılmaz hem maaşımı artır hem de yanı ma yardı mcı ver" der. Yangın ve Güvenlik m Sayı 43 Mart - Nisan '99 Burada hazır yeri gelmişken küçük bir parantez açmak istiyorum. Kapıya bekçi diye koyduğunuz aslında "güvenlik elemanı" nasıl ol mal ıdır? İş dünyası her branşta vasıf arar da, nedense en önemli konuya yeterince eğil mez. Kendi deneyi mlerime göre; İYİ Bİ R GÜVENLİ K ELEMANINDA BULUNMASI GEREKEN VASIFLAR; • Her şeyden önce düzgün bir fiziği; iyi bir diksiyonu olmalıdır. • Sağlam karakterli olmal ı • Sabırlı ol malı • Ketum olmalı, kesinli kle sır saklamal ı , gördüklerini, duydukl arı nı yaymamal ı . • Sevecen ol malı, insan ilişkilerinde sıcak davranmal ı. • Sağlam bünyeli, atleti k yapıl ı, zeki ve çevik ol mal ı . • Davranışl arında kararlı ve istikrarlı ol mal ı. • Görevini ve şirketini sevmel i . • Görevini amir korkusu ile değil i çinden gelerek gönülden yapmal ı . • Di kkatl i , araştırı cı ve her şeyi ile titiz o lmalı. (Giyi mi , kuşamı, kayıtl arı , işlemleri vb.) • Çevresini ve çevredeki her şeyi çok iyi gören değil; gözlemleyebilen, anal iz yapan, yorumlayabilen olmal ı . • Yorum yapabi lmel i, karar verip, insiyatif kull anabi l mel i . • Gözü pek ol malı, doğru inandığını icra ederken sorumluluktan kaçmamal ı . • Dürüst, doğru sözlü, güvenilir ol malıdır. • Herkese eşit davranmalı ve insanl ara yardı mcı ol ma duygusuyla dolu ol mal ıdır. İnsan ilişkilerinde asla kırıcı ol mamal ı . • Hem anl ayış ve kavrama hem de ikna yeteneği gelişmiş ol mal ı dır. Görevinden taviz vermeden, sorun çıkarmadan herkesin kural l ara uymasını sağl ayabil mel idir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=