---GÖZLEMj�-- İstanbul'da 7.5 şiddetinde meydana gelecek bir depremde 21 O yangının meydana geleceği tahmin ediI mektedir. Bu sayıya büyük sanayi kuruluşlarında meydana gelecek yangın sayısı dahil edilmemiştir. Tahminimiz, eğer İstanbul'da büyük bir deprem meydana gelirse, gecekondu mahallelerinde yıkılan bina ve ölen insan sayısı fazla olacak, sanayi ve ticaret merkezi olan kısımda ve ahşap binaların olduğu bölümlerde esas zararlar yang ı n nedeniyle meydana gelecektir. Su Durumu: Avrupa ülkelerinde yaklaşık 75 m ile 200 m aralıklarla hidrant (yang ı n mus luğu) yerleştirilmiştir ve yangın suyu bu hid rantlardan alınmaktadır. İstanbul'da yeni su boruları döşenen bölgelerde de yaklaşık 150 m ara I ıklarla hidrant yerleştiri lmektedir. Bölgede, su varsa, hidrantlardan yararlanılmaktadır. Cumhuriyet'in başlangıcından bugüne İstanbul'da yangına ilk gidişte tankerle su götürülmektedir. Avrupa ülkelerinde başlangıç yangınına iki araçta yaklaşık 5 ton su götürülürken, biz de iki araçta yaklaşık onbeş ton su taşınmaktadır. Olay yerine ulaşan ekip taşınan su ile ilk müdahalesini yaparken aynı zamanda denizden, dereden, sarnıçlardan veya özel depolardan su temini yoluna gitmektedir. Boğazın Riski: İstanbul'un denizle olan çok geniş ilişkisi nedeniyle "Denizden Yangın Önleme" üzerinde ciddi olarak durulması gereken önemli bir konudur. Özellikle akıntılı ve önemli bir geçit yeri olan Boğaziçi, ucu kapalı bir durumda bulunan Hal iç, gemilerin toplandığı Haramidere açıkları ve Haydarpaşa liman bölgesi gibi deniz trafiği açısından yoğunluk gösteren ve yangın olasılığı yüksek bölgeler bulunmaktadır. Tarihi gelişme içinde denizde meydana gelmiş, önemli can ve mal kayıplarına neden olan deniz kökenli yangınlar bu durumu açık bir şekilde kanıtlamaktadır. Nitekim, Boğaziçi'nde meydana gelen bazı yangınların ç ı kt ığı noktada kalmadığı, akıntılar sebebi ile yayıldığı da görülmüştür. Boğazlar ve Marmara denizinden geçen gemiler, a) Kimyasal ve Biyolojik Madde taşıyan gemiler, b) Yanıcı, parlayıcı, patlayıcı madde taşıyan gemiler, c) Akaryakıt ve LPG taşıyan gemiler, d) Radyoaktif ve sanayi artığı taşıyan gemiler, e) Askeri ve askeri amaçlı gemiler, şeklinde sıralanabilir. Çıkması muhtemel bir yangın veya çarpışan iki geminin getireceği sorunların nasıl çözümleneceği konuları ı se düşündürücüdür. Boğazdan geçişler için yeni tüzük hazırlanmasına rağmen, risk tamamen ortadan kalkmaz. Marmara Denizinin bir iç deniz olarak uluslararası seyir yapan gemilerin bu iç denizden geçerken özellikle İstanbul ve Çanakkale Boğazlarında yarattığı tehlikeler yanında, Kocaeli sanayi bölgesindeki petro-kimya tesisleri, dolum tesisleri ve rafineri ile Haramidere petrol dolum tesisleri gibi kıyı sahil şeridi ve Sanayi tesislerinin bulunduğu yerler de önemli risk bölgeleridir. Ayrıca sahillerde bulunan yakıt Yangın ve Güvenlik III Sayı 45 Temmuz-Ağustos '99 depoları ve yalılar da yangınlara hassas noktalardır. Boğazla ilgili alınacak önlemleri üç grupta toplamak mümkündür. Bunlar; a) boğazdan geçişlerin kontrol altına alınması ve sınırlama getirilmesi ile ilgili önlemler, b) söndürme ve k u rtarma faa I iyetl eri n e i I iş k i n önlemler ve, c) boğazdaki kirlenmelere karşı ve temizlenmesine ilişkin önlemlerdir. Yangın söndürme teknolojisinde ve gelişmiş ülkelerde yangın güvenlik önlemlerinde büyük gelişmeler olmasına rağmen, ne yazık ki ülkemizde yangın önlemleri konusunda yeterli bir gelişme olduğunu söylemek zordur. Yangın güvenlik önlemlerine gereken önem verilmemiş ve halkımızın yangına karşı can ve mal güvenliğinin sağlanması için yangın önleyici önlemler şimdiye kadar yeterince belirlenmemiştir. Özellikle topluma açık yapılar, yüksek yapılar ve endüstriyel yapılar gibi yangına duyarlı olan yerler için yangın güvenlik önlemleri yetersizdir. Ülkemizde, yakın geçmişe kadar, yangın denildiğinde hep itfaiye ve itfaiye denildiğinde söndürme akla gelmiştir. İtfaiye dışında söndürme ve eğitim hep ikinci planda tutulmuştur. Bilinmesi gereken diğer bir önemli nokta da, halkın eğitilmesi ve yangın güvenlik önlemlerinin aldırılmasıdır. Bunlar uzun süre gerektirdiğinden öncelikli olarak ele alınmalıdır. Bir belediyenin parası varsa çok kısa sürede, fevkalade iyi araçlar alınabilir, ama önlemler hemen aldırılamaz ve eğitim hemen yaptırılamaz. ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=