u • • fb T m e,vucution karşılık verıne şekillerini kapsar. Eğitiın, personelin hareket tarzını geliştirerek acil duruın esnasında zaman kaybedilınesini önler. Eğitim yönetınelikleri bir yangın oluşmasına müteakip yapılınası gerekenleri gösterllleli, bu da çalışanın işi ile bağlantılı ollllalıdır. Öğretiın, çalışına yerindeki yangın önleıne tedbirlerinin anlaşıllllası, otoınatik yangın sönclürnıe sistelllleri gibi yangın tedbirlerinin yararını dikkate alır. Yeni alınan personele yangın konusunda eğitiın verilıneliclir. Alev alabilir malzeınelerin ve yangın kaynaklarının tanınması yangını önler. Yangın önleınecle en etkili yol eğitiın çalışllla koşullarıyla ilişkisine ve oluşabilecek tehlikelerin belirlenınesine bağlıdır. ETKİ Lİ Bİ R EĞİTİM: MOTİVASYON Etkili bir eğitiın, eğitilenlerin eğitimin bir ihtiyaç olduğuna inannıasıyla olur. l<işiler, eğitiınin keneli güvenlikleri için öneınli olduğunu bilmelidir. Eğitilenlerin, bu konudaki herhangi bir kursun önemini anlayabilmesi için öğretim kısmı, güvenlik yöntemleri ve tehlikelerle ilgili olnıalıdır. Yangında doğru davranış şeklini geliştirmek, eğitim güvenlik teçhizatının sürekli doğru kullanılmasına bağlıdır. Örneğin; eğitilen insanlar yangın kaçış kapılarının faydasız olduğuna inanırsa, pratikte kapılar zarar görür ve kullanılamaz. Alev alabilir malzemelerin tehlikeleri, zorunluluk olmaksızın bilinirse güvenlik başarılı olur. Ayrıca, herhangi bir otonıatik alarm sisteminden gelen alarmların hata oranı yüksek olursa alarm sinyaline karşı doğru hareket edecek şekilde eğitim veren çalışmalar boşa gidecektir. Çalışanlar yangın emniyet problemlerini rapor etmeye ve iyile�tirici çalışmaları teklif etmeye özendirilmelidir. Yangın emniyetini geliştirecek tekliflerin kabul edilmesi diğerlerini ele keneli çalışma alanlarındaki yangın problemleri hakkında pozitif düşünmeye sevk edecek bir yöntem olarak kullanılabilir. KİM EĞİTİLECEK ? Genel yangın emniyetindeki eğitim ve öğretim temel olarak kuı-uluş çalışanlarının hepsine uygulanır. Bu sayede personelden herhangi biri yangını gördüğCınde prosedüre uygun davranabilir, çalışanların hepsi doğru hareket ederek ve bir alamı verildiğinde nasıl davranılacağını bilerek bazı sorumluluklar alabilir. Yeni işe başlamış veya çalışma yerlerini değiştiren personelin eğitimine özel bir dikkat gösterilmelidir. Bazı çalışanların eğitimlerinin daha fazla geliştirilmesine ihtiyaç olacaktır. Bu çalışanlar, diğer personele yardımcı olacak, bir yangın esnasında ek görevler alacak, tehlikeli lllalzemelerle ve işlemlerde çalışan yangın 177Cıclahale grubunun Cıyesi olan, kuruluşun güvenliğinden sorumlu olanlar, ilk yardım grubunun üyesi olan kişilerdir. EĞİTİM PROGRAMININ HAZIRLANMASI Bir eğitim programı oluştururken, emniyet sorumlusu, eğitim ve öğretim önceliğine sahip olan büyük riskli yerlerin olduğuna dikkat etmeli, kuruluştaki yangın risklerini tanıtıcı bir çalışma yapmalıdır. Risklerin tanımı birkaç a177aç için gereklidir ve eğitim önceliği oluşturur. Çalışanların büyük gı·uplar halinde kursa alınmaları sağlanır. Bu kurslar sadece genel malzemeler ve en yaygın tehlikeleri verebilir, risk araştırmalarıyla belirlenen kişisel veya kCıçük grupların eğitimi ise sürekli bir eğitim Yangın ve Güvenlik m Sayı 45 Temmuz - Ağustos '99 programı, yenileme eğitimi ve zorunlu olarak yapılan değişikliklerle ilgili personel için yapılan özel eğitimleri içerir. BİR EĞİTİM PROGRAMININ YÖNETİMİ Değişik çalışllla gruplarında özel bilgi ve beceri gereklidir. Beceri ve bilgiyi vermek için öğretim teknikleri kullanılmalıdır. Verilen geliştirme eğitiminin içeriğini anlatan bir talimatname gereklidir. Yazılı bir yönetmelik üzerine oturtulmalıdır. Eğitim verilen her personelin seviyesinin bilinmesi için kursta devamlılık sağlanmalıdır. EĞİTİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Bir eğitimin etkinliğini izlemek ve daha sonra yapılacak eğitilllin etkinliğini artırmak için bir program hazırlanmalıdır. Programdan önceki ve sonraki kaza olayları karşılaştırılarak kaydedilir. Çalışanların eğitimden önce ve sonraki tavır ve davranışları gözetlenir. Eğitim progralllının lllaliyeti, onu geı·çekleştirmek için yapılan çalışlllalar kaydedilir. Program tamamlandıktan sonra lllotivasyonlarını ve hoşnutluklarını karşılaştırmak için görüş alınıı·. Geri beslemenin sağlanlllası için yangın talimatlarını belirli periyotlarla münazara etmek gereklidir. GRUPLARIN EĞİTİMİ Grup eğitimleri öğrenci-öğretmen ilişkisinde değil iş ortaklığı şeklindedir. Direkt temas, öneri ve sorularla ciddi bir dikkat ve iyi bir geri besleme sağlar. Yangın emniyet sorumlusu yangın risklerinin daha iyi anlaşılmasını sağlayabilir. Bazı geri beslellle ve kazanılan yararların değerlendirilmesi münazaralarla sağlanabilir. Eğer eğitim uygulamalı çalışmalardan oluşuyorsa grup daha küçük 1 1
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=