önlemlerin doğru ve yeterli bir şekilde alınmasını sağlamak üzere Türkiye'de geniş çaplı ilk yönetmelik, 1992'de çıkarılan "İstanbuI Belediyesi Yangın Korunma Yönetmeliği" dir. Bu yönetmelik sadece İstanbul için geçerli olması ve sadece Belediye tarafından yürürlüğe konulması uygulama alanını sınırlı tutmuştur. Fakat, bu bir başlangıç olmuş ve daha sonra benzer yönetmelik çalışmalarına, İzmir, Mersin; Antalya ve Bursa Belediyeleri başlamıştır. Yönetmelikte, topluma açık yapılardaki yangın güvenlik önlemlerine özel bir ağırlık verilmiştir. 'İnsan hayatı herşeyden önemlidir' anlayışıyla, kaçış ve kurtarma her zaman ön planda tutulmuştur. Ancak aradan geçen bunca süre içinde yönetmeliğe ilaveler yapılmamış ve uygulamada karşılaşılan hatalı diyebileceğimiz maddeler değiştirilmemiştir. Bu yönetmelikte, binalara ilişkin genel hükümler, imar planları, kaçış yolu özellikleri, kaçış yollarının aydınlatılması, çıkış işaretlemesi, yangın merdivenleri zorunluluğu olan yerler ve yangın merdivenleri özellikleri, kazan daireleri, sulu yangın söndürme sistemleri, yangın dolapları, minumum su kapasitesi ve basıncı, yangın söndürme cihazları, yangın ihbar ve alarm sistemleri yer almaktadır. K a mKu oBr iunnaml aarsı ınnı an iYlai şnkgi nı n d a n y ö n ektamp es laiyğai nc,a kt ü şme kbi li dn ae la r ı çUayl gı gşumel n a a i m l ş a l a e r d a ti a lm b k ae a ş s r l i a ş ı n i l ç m a in ı ştır. şılan problemlerin giderilmesi ve yönetmeliğin gueylai şrtıilrai lreı nbıizl ma eishit i yi çai nc ı mö nı ze rvi av e r . Türkiye'de yangın ve yangın güvenliği ile ilgili düzenlemeler, farklı konuların mevzuatı içinde dağınık olarak bulunmaktadır ve sayısı dört-beşi geçmemektedir. 4 Kasım 1995 tarihinde resmi gazetede yayınlanarak ülke genelinde yürürlüğe giren "Kamu Binalarının Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik" dışında genel anlamda bir yönetmelik bulunmamaktadır. Yönetmeliğin çok önemli iki eksiği bulunmaktadır. Birincisi, sistemleri yaptırmayanlara herhangi bir sorumluluk yüklenmemesi, ikincisi de sadece kamu binaları için geçerli olmasıdır. Ülkemizde meydana gelen yangınların sayısına bakıldığında, devlet tarafından kullanılan binalarda meydana gelen yangın sayısı toplam yangınların sadece % S'idir. Üstelik, özelleştirme nedeniyle önümüzdeki yıllarda devlet tarafından kullanılan binaların sayısında azalma da olacaktır. 3. Yeni Yönetmelik Çalışması Ülke genelinde bütün yapılarda geçerli olan bir yönetmelik hazırlığı çalışması, Sivil Savunma Genel Müdürlüğü tarafından başlatılmıştır. Bu konuda TÜYAK Vakfı'nın teklifi üzerine yönetmelik taslak olarak Türkiye Yangından Korunma Vakfı tarafından hazırlanacaktır. Hazırlanan taslak yönetmelik Sivil Savunma Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilecek ve değişik kuruluşların görüşleri alındıktan sonra yasal duruma getirilecektir. TÜYAK Vakfı tarafından taslağın hazırlanması için, Kamu Binaları Yangından Korunma Yönetmeliği esas alınacaktır. Yönetmeliğin hazırlanması için bir çalışma grubu oluşturulmaktadır. İstanbul İtfaiye Daire Başkanlığından, Mimar lar Odasından, Makine Mühendisleri Odasından Elektrik Mühendisleri Odasından, Türkiye Tesisat Mühendisleri Derneğinden temsilciler istenmiştir. Ayrıca, yangın güveni iği konusunda çalışan uzman kişiler çalışma grubuna dahil edilmiştir. Yangın ve Güvenlik m Sayı 48 Ocak - Şubat 2000 Bilindiği gibi ülkemizde, yangın güvenliği konusundaki mevzuat bile tam olarak uygulanmamaktadır ve uygulanmadıkça bir işe yaramayacaktır. Nitekim yönetmeliklerde yer alan birçok hususun pratikte uygulanmadığı görülmüştür. Türkiye'de yangın güvenliğinin sağlanması için öncelikle yangın güvenlik önlemlerini aldırmak, kontrolünü ve denetimini yaptırmak için yaptırım hükümlerinin getirilmesi gerekir. Yaptırımın nasıl olacağı kesin belli değil. Bu konuda gelişmiş ülkelerde tüm yetkiler itfaiyeye verilmiştir. Bizim düşündüğümüz sistem de böyledir. Fakat, pratik geçerliliğinin olabilmesi için itfaiyelerin yeniden yapılanması gerekir. Ülke genelinde yangın güvenliği açısından uyumluluğu sağlamak, yangın önleme sistemlerinin kontrol ve denetimini yapmak, yangın önlemleri konusunda halkı aydınlatmak ve belediyeler arasındaki koordinasyonu sağlamak için bu yönetmelikte hükümler bulunmalıdır. Yeönni eymö lni eat mm ea l, i kb uç nı kdaarnm da ak hçao k uöyngeuml al itsı li myaösnı de tı m e l iğ i n r. Kamu g öt orpe vl ul iml e röirngi ün t yl ear ni nı ne dvae sbi uv i l k bo ün yu dü ka gç öa rl ıeşva nd ükşumreukl ut eşdl ai lr� a 4.Sonuç Belediyeler arasındaki farklı uygulaman giderecek, tasarımcılara ve uygulamacılara yön verebilecek ülke genelinde çağdaş bir "Yangından Korunma Yönetmeliği"ne kavuşabilmemiz için görüşlerinize ihtiyacımız var. Mevcut yönetmeliklerde karşılaştığınızı problemleri, istediğiniz değişiklikleri ve ilaveleri bildirirseniz bunlar mutlaka değerlendirilecektir. 0
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=