Yangın ve Güvenlik Dergisi 48. Sayı (Ocak-Şubat 2000)

"Sektör Toplantıları" çok sigaı-a içmesiyle açıkladılar bu durumu. Aslında oldukça ilginç bir e d ya l i e z k e k la t l r ş p i ı k m ol m i. p p B o a a m ş y k ı a p y a a b nir k y o b a y n ü m a y ü k a k o m p y ı m r ş o la u je r ş d d la ı e . r d 8 Ş ı .i t m a H n d i e ç i 8 tane dizeli koymak bana göre Türkiye şartlarında sakıncalı. Bakım ve yakıt gibi sorunlardan dolayı 4 tanesinin dizel, diğer 4 tanesinin de elektrikli olması ydaakhlaa ş ı mmlaakr ıu nl deudre. n sAel mdiaznell aarğı nı r l ıpkrl ı od ıj re. Ae tmmeerzi k. a Bl ı lüatrü nd i zbeul npl aormı pkaol an ruı ş tuer rkcei hn "yyaanblaışncılaorlydaupğınuca doğru" yaklaşımının ortaya çıkıyor. Uygulamaların oradaki işletmenin özelliklerine göre hazırlanması lazım: Endüstri tesisi mi, otel mi, yüksek yapı mı, oradaki jeneratörün kapasitesi kadar jeneratör yedekli mi, trafonun elektrik tkreasfiol mmeu ?i hTtüi mma lbi unnel a rkıaddea ğr ,e rt rl ea nf od iyr de idket ek nl i sonra bir karar verilmesi gerektiğine inanıyorum. Özellikle dışarıdan gelen projelerde hata burada yatıyor. Bir Amerikalı, proje çizerken binanın ök oz ey al l bi killei r r ivnei boirltma yead euny g udne ğoel mr l ear y oa rnt abyiar proje çıkabilir. s k e o m n A p u s o l l a ı z n r y d u a o m i t l l k u a r r b d u a a m ş la s la a n d r g d ı e ç a c ta e , , y y p a a a n n n g g e ı ı n n l ll e a g re i d l n g e e il , l i bo lamş l aı ğzı yd lıa. Ot ayrst aı ş ıyl ıar dn gı ıvne çbouk hg ei çn idş eb vi rear ilma nl iı dkaaphsaars.pGesüifnikü mk oünzudl ea r aa rgt ıikr eybai lni ygoı nr ul az .i lBg iizli A b n u c g a ü k n sprinkler konusunu tartıştık. görülüyor ki sprinkler konusu bile çok geniş bir konu. Sprinkler bs iisl et esma al et lrei rnci ne taalrtt ıbş ıal aşbl ı iğlıi r . oBl aenn i mh edr i lkeoğ inmu bk ou nn du al an r as o dn ar ahkai tdoap l as np teı lsai rf di ka şbeuk igl idbei teağri tl eı şbı illamn e mk oi zn. uAl an rcı an k gbüinl eü mpüi yz da sea bd ua yeterince bilinmeyen konular olması, bizi biraz daha genel konuşmaya mecbur ediyor. Belki bu genel irdelemeden başlanıp, daha sonra özel konulara, özel problemlere girmek daha iyi olacaktır . İ smail TURANLI : Hocanı nıüsade ederseniz yakın bir zamanda Kocaeli ile ilgili yaptığım bir çalışma üzerine bazı "ş edyelperre smö y l ebmöel gke li es tri iynodr eu m . s pBr iunrkaldear sistemlerinin montajı ile ilgili S a u t l y a t g ı n n u d d l a a a r n t m b la i a r r s k ı' ı a n g ç d e a r u k e f i a k s e k p n r n i g n o e k t n l e v e r a l s r k i . s u t A r e a mm lla l e e r r " r i i k n a a i d n nı zarar görmemesi için uygulanması gi kei r ke ük çe ün kmboanş tl ıakj sdöeytlaeyylea cr ıeiğl ei mi l. g iİ llki doel a rbaikr bu literatürlerde dikkatimi çeken şu oldu: Özellikle depremle ilgili borulanıada yatay kuvvetler konusunda, Ca laı nl iaf or ar nk i ab' idr a k aotl saany ıboi rlkuaşçt udr uelpmr eu mş ; bbauz katsayı : su dolu boru ağırlığı x 0.S'dir. lBeur d e6 . 9y aştiadyd evtei n eb okyaud na ra o l ka nu vdveept lree rmi n hesaplanmasında alınması gereken değerdir. Aynı standartın ilavesinde, lfaarrdk a! ı , bböul g0e.l 5e r dk aet syaaypı sı ıl naınn hkeüsçaüpl tl üa lmü pa , büyültülebileceğini söylüyor. Yine be sunraasdı an dsap br iinn kal ei lre sbi setreamb el er rhi na irne kdeet perdei mp , kk ıor ınl mu daal an r bd aa hn s ekt mo riuş .n Ba bu inl ml a reds ia ni çbi ni r bt ai rnkeasçi skuapr şpıol ırğt 'ılnaın ıvae ri lme ei ml g i l im. üB mu nkuünn T dü er kğçi le. r"iBj i tr atcui tnagb" i lgmi beik biiçr i tne rvi em bdi en av ai l re: bb eorrau bl aer rı hareket ettirebilmek için kullanılması - gn t e o a r b k e i t k i a e b l n a i r r s d a ç a b e i l t i ş a k s s i p k g ı r ii s b n is i k t e g le m ö r r i ü. n Y e b in b o e il r iu b rl u a r b r a a ı d n z a ı ı sdaab i ft ll ee mk s iebyl ee oç laml ı şaı sr ık eg ne ,r ebk at izğıi nni os ök tyal lüayr od ra. bB ier r taabneers i es pş rl iennkil ek r hb oa rr uel ak reıtn ı ne tbmi neas iinl ei sağlarken, fleksible kaplinler veya fleksible bağlantı elemanları sprinkler Yangın ve Güvenlik m Sayı 48 Ocak - Şubat 2000 borularının üzerinde oluşan stresi minimize etmek için kullanılıyor. Burada kolonlarla ilgili çok net bir değer var: Çok katlı binalarda oluşan stresi ortadan kaldırmak için taban seviyesinden 30 cm yukarıda minimum bir tane fleksible eleman öngörülüyor. Bir diğeri de yine aynı kolon içerisinde, aynı kat içerisinde maksimum tavandan 60 cm aşağıda ikinci bir fleks elemanın kullanılması noktasındadır. Besleme borusu ve ana dağıtım borularının tamamında çapa bağlı olmaksızın, yatay kuvvetleri yenebilmek için maksimum 12.2 metrede bir rijit supporta ihtiyacımız var. Boyuna kuvvetleri yenebilmek için de maksimum 24 m'de bir supporta ihtiyacımız var. Su akış istikametinde, boyuna kuvvetleri yenebilmek için 2 1/ 2 inç'den büyük branşmanlarda sismik bağlantı kullanmak gerektiğini söylüyor. Yine burada değerler var. Özellikle ana besleme borusu (fedmain) ve crossmainlerde, borunun en son noktasında bu bahis konusu ölçülere bağlı kalmaksızın yanal hareketleri, yenebilmek için sismik bağlantı elemanına ihtiyacımız var. Ayrıca branşmanın sonu ile brace'in arasındaki mesafe 6.1 m'yi aşmaması gerektiğini söylüyor. Dolayısıyla bu 12 m'lik sınırlandırmaya ek bir sınır getirdiği için bunlar son derece önemli. Aslında bunlar ana başlıklar altında binanın yapısına göre farklı yöntemler vermiş fakat temelinde, bu beş altı madde söz konusu. Tarif ettiği rijit bağlantı metodları da ekstra bir maliyet unsuru getirebilecek türden ekipmanlar değil. Sadece uygulamada dikkat edilmesi gereken detaylar. Bu şekilde riskleri minimize edebiliriz. Abdurahman KI LIÇ: Çok tartışma oldu; hepinize ediyoruz. güzel bir teşekkür

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=