Yangın ve Güvenlik Dergisi 48. Sayı (Ocak-Şubat 2000)

Article maksimum alan 450 ın - 400 m2 olmal ıdı r. Örnek olarak NFPA 1 1 dizayn standartında metanol yüklü tank taşıyan set alanı 40m x 25 m . İstenilen Köpük konsantresi total toplamı ve istenilen köpük jeneratörleri say ı sı nı n bulun mas ı nda kullanı lı r. a) Bütün seti sahası : 40 x 25 = l000 1112 a) Daha öceki şemada gösterildiği gibi, akı ntı hortumları sayı sı 2x189 1/dak. Ve işlem zamanı 20 dakikadır. b) Seçilen köpük konsantresi : %3 AFFF c) Gerekli köpük miktarı: 2 x 189 x 20 x 0.03 = 227 kg. 4. 1 Köpük/Su sulama spray sistemi b) Köpük konsatresi : Çok amaçlı AFFF %G'lık Dikkatlice dizayn edilen Köpük ve su tuğyan ı spray sistemi dağı lan köpük, alevlenmeyi ve yang ı nı kontrol altına alır. İlaveten s ıcak yayıl ı ma maruz kalmayı önleyip, yap ı nı n soğuk kalması nı sağlar. Köpük tuğyan ı nı n iyi dizayn edilmesi , köpükten bir örtü -battaniye oluşturup devamında gelecek olan su uygulaması nı tolere eder. Bu örtü özelliğinden dolay ı bir zaman sonra köpük hasarsız tahliye olur. Normalde yer seviyesindeki nozullara ilaveten yukarıdan tahliye yapan cihazlar gereklidir. Bu nozullar köpüğü vagonun döşemesinin altına, tekerlek lastiklerine karş ı püskürtür. c) Uygulama m i ktarı : 4.1 l/dak/1112 d) Total uygulama miktarı : l 000 x 4.1 = 4100 1/dak e) Köpükjeneratörü sayısı : 1 1 f) Herbirjeneratör 373 1/dak köpük konsatresi atabilmelidir. g) Gerekli olan total köpük konsantresi : 4100 x 30 x 6% = 7380 litre 3. DEPOLAMA TANKLAR! İÇİ N İLAVELİ KORUMA Sabit sistemin yedeklenmesinde, NFPA rehberliğinde tavsiye edilen, yedek koruma için en az bir portatif veya hareketli monitör temin edilmelidir. Valflerde kazara oluşan ak ı ntılar için küçük s ıçrayan alevler tehlike oluşturur. Yedek korumaya ilaveten, köpük ak ışları olan hortumlar bulunmal ı dı r. En az say ıda hortum akışları ve işlem zamanları NFPA 1 1 'de aşağ ıdaki gibi belirlenmiştir. Herbir hortum akış ı nda en az solüsyon miktarı 189 I/dak olmal ı dı r. Tam bent duvarının dışında, Kendi içeriği üniteleriyle etkin bir metod sağlayan bu ekipman tanklarla stratejik bir durumdadır. NFPA 1 1 dizayn standartı nda açısı 30 ın ve hidrokarbon yak ıtı taşıyan bir taş ıyı cı tanka 4. KAMYON VE YÜK VAGONU ÖRTÜLERİ / BÖLMELERİ Yük vagonlar ı veya kamyonlarda tehlikeli olan hidrokarbon likitleri taşımas ı dır. Yük örtüleri tutuşma başlad ı ktan kısa bir süre sonra tehdit edici biçimde yanabilir. Sıçrayan k ıvılcı mlarla kolayca tutuşabilir Sıçrayan k ı vı lcımları söndürmek ve tekrar tutuşmayı önlemek için tercih edilen söndürme ajanı köpük olmalıdır. Köpük sistemi , örtülerin baştanbaşa ebatlar ı , üretim tipleri, diğer tehlikeli ve patlay ı cı maddelere olan yakınl ığı gözönüne al ı narak dizayn edilmelidir. Köpük sistemleri dizaynın bak ı ş nokta s ı , Temel prensipte uygulama kamyon ve demiryolu vagonlar ı için aynıdı r. Koruma için iki metod mümkündür: Su ve köpük sprinkleri gerilen tentenin içine kurulur. Az yayı l ıml ı nozı llar ile doğrudan kamyona yedeklenir. Veya köpük monitörünün boşal ı mı doğrudan 4.2 Monitör sistemleri Tehlikeli maddelere karş ı en etkin mönitör tipi , kendi kendine sallanan tiptir. Doğru geçen bir aç ı ve sallanma h ızı seçimi ile bütün alan en hızlı şekilde kontrol altına al ı nı r. Çok bölmeli yüklerle tertiplenen durumlarda, belirlenen bölgelere doğru dan uygulama ve kontrol yap ı lamıyabilir. Bu da söndürme de gecikmeye sebeb olabilir. Monitör sistemi kurmak ve de koru mak, köpük ve su tuğyan ı sistemin-den daha ekonomiktir. Fakat tehlikeli bütün sahalar ı n etkin olarak korunabilmesi sözkonusu değilse kullan ı lmamalı dır. Gerekli köpük el çı ması-handlines say ısı ve gerekli köpük konsantresi tesbit edilmelidir. örtülü alana yap ı l ı r. Bu iki tür sistemde de rüzgarın etkisi r -------------------------------- hesaba katılmal ıdır. Tank açısı genişliği 19.5 m.ye kadar 19.5-36marası 36m üstü En az sayıda gereken akışlı hortum l 2 3 Enaz işlem zamanı !O dakika 20 dakika 30dakika Yangın ve Güvenlik m Sayı 48 Ocak - Şubat 2000 Köpükteki avantaj, yüzeyde akan yak ı tı köpüğün takip etmeye meyletmesidir. Sonuç ta yakıt durgun hale gelir ve yangı n söndürülür.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=