Article durumlarda çift taraflı yapılması zorunluluğudur. Yangının tam trenin ortasında çıkması durumunda, yolcuların en kısa kaçış yoluna ulaşabilmeleri için yangının içinden geçmeleri gerekecektir. Bu durumda yapılması gereken, duman konsantrasyonunun azaltılması, tren yanında tekrar duman toparlanmasının önlenmesi ve sıcaklığın hissedilebilir değerlerin altında tutulmasıdır. Deneme yanılma yöntemi ile çözülen bu eşitlikler sonucu elde edilen kritik hız ile duman sıcaklığı değerleri tünel havalandırma sistemleri tasarımında kullanılmaktadır. Hesaplanan kritik hız değerine göre gerekli debi bulunur ve sistem basınç kayıpları da hesaba katılarak fan seçimi yapılır. Duman sıcaklığı değerleri ise aynı zamanda fanın çalışma noktasındaki performansı ile ilgilidir. Aşağıda özellikleri belirtilen örnek bir tünel için kritik hız ve duman sıcaklığı hesaplanması verilmiştir. Tünel yüksekliği (m) 4.8 Yerçekimi İvmesi (m/sec2) 9.81 Yangın büyüklüğü (W) 1 5 *106 Hava ısı sabiti O/kg. K) 1005 Yükselti düzeltme katsayısı 1 Ortam sıcaklığı (K)w 308 Havanın yoğunluğu (m/sec3) 1 . 143 Sıcak gaz sıcaklığı (K) (varsayılan) 500 Hava yoğunluğu hesaplanırken ideal gaz denklemi kullanılmıştır. p (p = - ) Burada • IT basınç atmosferik basınçtır ve 101325 Pa olarak alınmıştır. Aynı zamanda R değerleri de hava için 287 J/kg. K'dır. Buradan hava yoğunluğu 1.146 kg/m3 olarak bulunur. İterasyon yolu ile eldesonuca göre, duman sıcaklığı 470 K ve kritik hız 1.9 m/s'dir. Burada kullanılan alan tünelin boş kesit alanıdır. Farklı ortam sıcaklıkları için duman değişimi Şekil 2'de gösterilmiştir. Kritik hız değerlendirmelerinde ise farklı ortam sıcaklıklarından kaynaklanan bi değişiklik olmamaktadır. Şekil 3 farklı ortam sıcaklıklarından 480 / 470 / g 460 / >§ 450 :;:: "' /' cii 440 ı:: V "' 430 E / cı 420 duman sıcaklığının yangın yüküne bağlı değişimini göstermektedir. Şekil 4'de ise 15 MW'lık bir yangın yükünün zaman içindeki gelişimi gözükmektedir. Araç yangın yükü ve zamana bağlı dağılımı imalatçı firma tarafından belirlenmelidir. Farklı yangın yükleri için kritik hız değerleri Şekil 5'de gösterilmiştir. j-Duman Sıcaklığı (K) 1 o 20 40 60 g ,@ı � cii cı Ortam Sıcaklığı (C) Şekil 2: Duman Sıcaklığınııı Ortam Sıcaklığı ile Değişimi 500 480 460 440 420 400 380 360 340 320 300 o 2 4 6 8 10 Yangın Yükü (MW) --ramb (4D) ---r amb (35) ......-r amb(30) -)(-T amb(25) ----T amb(20) 12 14 16 Şekil 3: Farklı Ortam Sıcaklıkları için Duman Sıcaklığı Yaııgııı Yükü Değişimi Yangın ve Güvenlik III Sayı 49 Mart - Nisan 2000
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=