"Sektör Toplantıları" Mıırat Güsar olan düdüğü çalar" mantığının bu derece hakim olduğu bir piyasada kurumsallaşmaya geçmek hayli zor. Ancak, biz tabii bu jenerasyonu bekleyemeyiz. Standardizasyona geçmek konusundaki düşüncelere tümüyle katıl ıyorum. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı veya yerel yöneti mleri n deneti mi nden söz edildi. Aslında özel sektör her zaman mevzuatın önünde gidiyor. Özel radyolar ve televizyonlar açıldı, ondan sonra bunun kanunları çıktı. Yani "belediye düzelsi n, biz de ona göre düzelel i m" diyerek bekleme şansımız yok; üzeri mi ze düşen görevleri yapma yükümlülüğümüz var. Şimdi sorunumuz "bundan sonra ne yapabil i riz?" Bu aşamada Hayri Bey'i n sorusuna tekrar dönme i hti yacı hi ssedi yorum çünkü o noktada tıkanıyoruz. Her ne kadar sizi n temsi l etti ği ni z si gorta şi rketleri si gorta sektörünün Türkiye'deki lokomotifleri olsa da, biz bi r bi rliği temsi l ediyoruz, siz birer şirketi temsi l ediyorsunuz. Ben, bir komisyonun kurulması ve gerekli gi rişi mlerin bu komi syon vasıtasıyla yapılması gerekti ğine inanıyorum. Murat GÜ SAR: Şi mdi ye kadar söylenenleri n içi nde son derece haklı olan yönler var. Batıda sigortacılık, güvenli k sektörünün gel işmesi nde önayak olmuştur; bi r çok sistem gelişmiş ve bugüne kadar gelmiş. Bu gelişi mi n geçmişi ne baktığımızda yüz-yüzelli yıl kadar geri ye gi tti ği ni goruruz. Bugün biz o aradaki açığı kapatmaya çalışıyoruz. El i mizde bi r takım teknolojiler, i mkanlar var, ama bunları nasıl kullanabileceğimiz hakkında da çok fazla fikrimiz yok. Genel olarak rekabet, denetim ve standartlarla i lgi li aksayan çok tarafımız var. Bütün bunları bi r araya getirdiği niz zaman işin içinden çıkılmayacak gibi görünüyor. Depremde yıkılan bi naların sadece yüzde 5-1 O'u sigortalıydı ve sigortalar sayesi nde Türkiye'ye 750 milyon dolar gi rdi . Sigortalanma oranı yüzde yüz olsaydı gelen mi ktar 1O milyar doları bulacaktı. Bi zi m bazı konularda, ülkemizin özell iği nden kaynaklanan bir eğiti m sorunumuz var. Bence sektörler kendi içi nde eğiti m konusuna öncelik vermel i . Bu, Sigortacılar Bi rliği i le GESİDER arasında kurulacak bir komisyonun ortak çalışması i le olabi l i r; her şi rketin tek tek çalışması i le olabi l ir. Standartlar kadar öneml i olan bir nokta, bu standartları kullanmanın gerekli l iği nin i nsanlara anlatılmasıdır. Ayrıca sigorta i le güvenl iği n de paralel Yangın ve Güvenlik m Sayı 49 Mart - Nisan 2000 gittiğini bi r şeki lde i nsanlara anlatmamız lazım. Bi r i şveren, bekçi si ni i şten çıkartıyor, daha ucuza geldi ği i çin si gortadan hırsızlık pol i çesi al ıyor. Yapacağı harcamanın kendi canını, malını korumaya yöneli k bir önlem olduğundan haberi yok. Sadece pri me bakıyor.. Sonuçta sigorta şi rketi oluşan bi r zararı ödüyor. Ama oluşan·zarar o kişi içi n son derece büyük başka sorunlar doğurabilir. Standartları beli rledi kten ve bunu i nsanlara anlattıktan sonra en önemli nokta "denetleme"di r. Bu konuda hem devlete hem de sigorta şi rketleri ne büyük yük düşüyor. Zaten devlet denetlemiyorsa bizi m yapabileceği miz bi r şey yok gi bi gel i yor bana. Bi z soruyoruz "dedektör var mı, yangın dolabı var mı?" Var. Ama açtığınız zaman görüyoruz ki yukarda su deposu yok. Orhan AKSEL: Bunları yapması gereken normalde sigortacılar mıdır? Murat GÜSAR: ABD'de bu böyle gel işmiş. Ameri kalı sigorta şi rketi böyle bi r durumda, tepeye su deposu konulmazsa temi nat vermiyor. A şi rketi de, B şi rketi de aynı talepte bulununca mecburen talep yeri ne geti ri liyor. Mustafa KABACA: Murat Bey'i n bahsettiği konu gelişmiş ülkelerde proje aşamasında çözümlenmektedir. Gel işmiş ülkelerde yatırımlar; yatırım, işletme maliyetleri ve pazarlama hedefleri göz önüne alınarak yapılmaktadır. Bu ülkelerde işletmeci için asıl önemli olan, yeterl i emniyet ve güvenli k sistemi ni n bulunmaması hal i nde ödeyecekleri ekstra pri mden çok, hasar sonrasında kaybedecekleri pazar payı ve kar kayıplarıdır. Ayrıca sigorta fiyatına etki
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=