Article •• • YERALTI TOPLU TAŞIJ\1A TUNELLERINDE YANGIN VE ACiL DURUM HAVALANDIRMASI Tunnel Fires and Emergency Ventilation in Underground Transportation Systems O. Cahit ERALP / Prof Dr. Mak. Miilı. Böl. , ODTÜ M. Murat ÇORUH / Araş. Gör., Mak . Müh. Böl., ODTÜ Mahmut ARSAYA / İnşaat Y. Müh., Arı Proje ÖZET Ülkemizde, hızlı nüfus artışıyla büyüyen ulaşım sorununu rahatlatmak amacı ile raylı ulaşım sistemlerinin yapımı ve kullanımı önem kazanmıştır. Bu sistemlerin tünel kesimlerinde meydana gelebilecek muhtemel bir yangın durumunda, dumanın tahliyesini sağlamak ve yolcuların kaçış yollarında duman birikmesini önlemek amacıyla havalandırma sistemlerinin bulundurulması zorunluluk arz etmektedir. Bu makalede yeraltı tünellerinde yangın ve yangın güvenliği konusu incelenmiş, tünel havalandırması ile ısı ve duman kontrolü hakkında bilgi verilmiş, kritik hız konusuna bağlı olarak fan seçimi hususunda da gerekli açıklamalar yapılmıştır. ABSTRACT lnTurkey, with the increasing need for rapid and comfortable urban mass transportation systems have groving importance. in case ofa fire incidence, emergency venti/ation is a major control strategy in subway to exhaust the smoke and to avoid the sett/ement of smoke in the passenger evacuation routes. in this paper, fire and safety in tunnels have been discussed, smoke and heat control by means of emergency ventilation and selection offans according to critical velocity concept have been explained . A-GİRİŞ Yeraltı metro istosyonlarında acil durum, trenlerin hareket etmesini engelleyen ve yolcuların tahliyesini gerektiren b.eklenmedik durumlar oalarak açıklanabilir. Sistemlerin acil durumlar karşısında tepkisi tren işleyişi, iletişim, yangın söndürme, elektrik dağıtımı, yolcu tahliyesi ile havalandırmayı kapsayan bir plan ve yöntem oluşumudur. Bu kriterlerden havalandırma ise, hava kalitesi, hava sıcaklığı ve hızını kapsayan bir konudur. İnsanların dayanma sınırları, yaşlarına, sağlık durumlarına, ağırlıklarına, cinsiyetlerine ve ortamın mikrometeorolojik durumuna bağlıdır. Yapılan çalışmalarla elde edilen sonuçlar, insanların dayanma sınırlarını çeşitli varsayımlar ile ortaya koymuştur (1 ). Bu Yangın ve Güvenlik m Sayı 49 Mart - Nisan 2000 limitler, acil durum havalandırma sistemi tasarımındaki temel kriteri oluşturmaktadır. Acil durumlarda havalandırma sistemleri; yangından dolayı ortaya çıkacak ürünleri ve ısıyı istenilen yönde dışarı atmak, havadaki duman konsantrasyonunu azaltmak, ortaya çıkan ısıyı ve hava sıcaklığını düşürmek amacıyla kullanılmalıdır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=