"Sektör Toplantıları" yere sesli mesajlarla yapıldı ğı ve yangın alarm sistemi ile bire bir entegrasyon içinde çal ı şan ve yine saha içinde yangın esnasında tahliyeyi kontrol etmek amacıyla kullanılan sistemler. Gerek yangın merkezinden mikrofonla anonslar yaparak, gerek saha içindeki yangın telefonlarından direkt olaı·ak itfaiyecilerin, yangın görevlilerinin bütün tahliye işlemlerini yönetebileceği düzeyde haberleşme sistemlerinin, sadece bu amaçla konmuş olan sistemlerin uygulaması uzun bir zamandır Ameri ka'da ve l<anada'da yapılıyordu. Son birkaç yıldır Avrupa'da ela giderek yaygınlaşarak kullanılmaya başlandı. Prof. Dr. Abdurahman KI LI Ç: Bizim için önemli bir nokta da, yangın algılamasından sonra uyarı sisteminin aslında algıladıktan sonra duyuru sistemi ele diyebiliriz- kontak amacıyla farkl ı senaryoları uygulaması. Çıkış turnikelerinin kolları nı n serbest kalmasından, asansör içi haberleşme sistemine, gazlı sistemlerin kesilmesinden, katlara farkl ı anonsların yapılması gibi çok sayıda kontak vermek zorundasınız. Ama siren sistemini algılama sistemi içinde değerlendirmiyorum. Onu ayrıca ele almak !azını; yoksa tamamen bunu algılama içinde değerlendirmek geı·ekir. Hal uk YANIK: Çok önemli bir konu bu. Sesli tahliye konusu bugün özelli kle Ameri ka kıtası nclan başlayan, bugün Avrupa'da da yayı lan ve farkl ı l ı k gösteren bir özellik. Bir seslendirme sistemine, public adclress dediğimiz bir sisteme kontak verilerek yapılan tip uygulamalar bugün UL onaylı olnıaclı kça, topyekün bir sistem halinde yapılmadığı sürece Anıeri ka'da kabul edilmiyor. Biı· yangın ihbar sisteminin tamamının belli bir standarda göre uygun olarak üretilmesi ve sertifika almasının gerekliliğinden söz ediyoruz. Buradaki en önemli amaç da bir bütün halinde ve özellikle bir yangın durumunda tamamen düzenli bir şekilde çalışması. Burada sesli tahliye değil de siren kullandığımız zaman ne düşünüyoruz? Sirenlerin ele bu sertifikalara sahip olması gerekiyor. Aynen bu düşünceyle hareket ettiğimizde bir sesli tahliye sistemini, yangın alarm sisteminin içinde düşündüğümüz andan i t ibaren hoparlörü ile amplifi katörü ile bunun kontrol ekipmanı ile ve en önemlisi hat denetim düzeni ile bir sertifikasyona sahip olması lazım. Bu sertifi kasyonu iki türlü almak mümkün dünyada. Sadece bir ses sistemini bu tarzda yapıp, Cıretip belli standartlara göre almak mümkün. Bunu Avrupa'da da Ameri ka'da da yapabiliyorsunuz. Haberleşme amacı ile de kontak girişleri koyuyorsunuz. Yangın alarm sisteminden bir takım girdiler olması lazım bu sisteme. Sahada da en azından iki kanallı haberleşmenin yapılabilmesi için bir anahtarlama sisteminin olması lazım. Sesli tahliye birimi ayrı bir birim olarak yapılmışsa yine yangın alarm sistemi ile kontak düzeyinde ve yine denetlenebilir bir i lişki içinde olması !azını. O bağlantılarda dahi kontak denetimi yapı lması lazım. Bu bir yol, ikinci yol da direkt olarak yangın alarm sistemi üreticisinin bunu kendi sistemi içinde yazılımla, donanımla bir bütün halinde üretmesi. Amerika kıtasında tercih etti kler i yöntem bu son söylediğimdir. İ kisinin beraber olması uygulama imkanlarını ve esnekliklerini arttı rıyor. İtfaiyeci telefonu gibi bir sistemin onunla birli kte çalışması gibi bir imkanı doğuruyor. Avrupa'da üretim yapan firmaların, özellikle panel imalatçılarının bu tür hazırlı kları olmadığı için başka anons sistemi üreticileri, Yangın ve Güvenlik m Sayı 50 Mayıs - Haziran 2000 seslendirme üreticileri bu tip ürünler yaparak entegrasyon sağlama yoluna gidiyorlar. Şu anda dünyadaki dul'Llm benim bildiğim kadarı ile böyle. Tabi ki diğer faktörler de çok önemli; yani havalandırma sisteminin kontrol edilmesi vs. Ama il k planda insanların o mahalden çıkarılması için insanların haberdar edilmesi ve kimin önce çı kacağının belirlenmesi lazım. Diğerleri yani damperler, yangın kapıları, yangın bölmeleri vs. onlara bu konuda yardım edecek. Bunları _insanlara tahliye için gerekli zamanı sağlayacak yan şeyler gibi dCışünüyorum. Prof. Dr. Abdurahman KI LIÇ: Uyarı konusunda itfaiye haberleşmesi çok önemli. Özelli kle Amerika İtfaiyesi, Avrupa İtfaiyesi ve Türk İtfaiyesi'ni bilen bir kişi olarak söyleyeyim, Anıeri ka'nın uyguladı ğı sistemin bizde hiçbir zaman uygulanamayacağını, kullanılamayacağını düşünüyorum. Yeterli kontrol sistemlerinin, panellerinin ve haberleşme sistemlerinin olmadı ğı nı görüyorum. Bir yangın durumunda gerekli olan önce yangını n haber alınmasıdır. İ kinci planda en önemli konu duyurulmasıdır; duyurduktan sonra tahliye işlemi gelir. İnsan tahliyesinden sonra duman tahliyesine daha sonra söndürme konusuna giriyoruz. Uyan alınınca diğer otomasyon sistemleri ile birlikte entegrasyonu tartışılması gereken konulardan bir tanesi. Altan ALTI NADA: Entegrasyon gerçekten önemli bir konu. Bir gaz sisteminin yangın sistemiyle beraber kullanınıı söz konusu olabilir. Seslendirme sistemlerinin önemine ben de katılıyorum. Teknoloji k olarak her zaman bu tür uygulamalarınıız oluyor bizim. İtfaiye habeı·leşmesi dediniz;
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=