"Sektör Toplantıları" esasında teknolojik olarak buı·adaki firmaların hepsi böyle bir şeye sıcak bakarlar diye düşünüyorum. Çünkü erken algılama ve erken müdahale bizim işimiz olmalı. Bakım konusu da üzeı·inde durulması gereken bir konu. Bakım hiznıetlerinin, seı·vis vernıenin, yirmi döıt saat merkezde bulunan kişilerce bilgisayarlar aracılığıyla, Avrupa'da, Anıerika'daki örnekleı·i gibi yürütülnıesi !azını. Benim Türkiye'de görmek istediğim başka bir konu daha var. Tesislere gidiyoruz, büyük binalara gidiyoruz; bilgisayar kullanımı çok öne çıkmış durunıda. Sistemlerimize bilgisayar koyuyoruz, fakat bazen görüyorum ki bu bilgisayarlaı·daki yazılımların kimi fonksyonları tanı an l amı i le kullanılmıyor. Müşteriye verilmiyor. Örneğin bilgisayarda kaçış yollarının grafiklere işlennıesi, belli senaryoların bilgisayara verilmesi ve yangın olduğunda otomatik olarak sayfalarına girilmesi gibi özellikler atlanabiliyor. Prof. Dr. Abdurahman KILIÇ: Şunu belirtmek istiyorum, "itfaiyeye haberleşmesi" derken, itfaiyeye o binanın bağlanmasını değil, itfaiyenin bina içindeki habeı-leşmesini sağlayacak sistemleri kastettim. Bizde büyük problenılerden birisi projelendirmede yaşanıyor. Büyük bir binada sistenıler neye göre yapılıyor diye baktığımız zanıan, Anıerika menşeili proje ise tamamen Amerika kıstasları alınmış. Dunıan egzos paneli farklı yere konmuş, jaklar bina girişine takılarak itfaiye haberleşmesi için farklı sistem yapılnıış. Diğerine bakıyorsunuz tanıamen yine farklı, anıa bunları yaparken biz şu standarta göre yapalım diyeceğimiz bir esasımız yok. Jakları bu örnekteki gibi kullanarak itfaiye haberleşnıesini Türkiye şartlarında sağlayamazsınız. Bu şekilde yatırım yapılnıasını gereksiz buluyorum çünkü itfaiye bunu kullanamaz, yani jakı da yok, takacağı sistenıi de yok. TCırkiye'de neyin esas alınması gerektiği yönetnıeliklerle belirlenmelidir. Serhat UYSAL: Hocanı, "gelecekte ne olmalı" konusunda bir görüşüm var. Türkiye'de nıevcut bir itfaiye organizasyonu var. Çok değerli ve iyi bir organizasyon. Belki itfaiyen in kadrolaşnıasında kanunla veya yönetici tasarrufuyla yapılacak bir değişiklik ile bu sorun çözülebilir. Bundan önce muhakkak kamu binalarında yangın ihbar sistemi zorunluluğu gibi bir kanunun bütün binalar için çıkartılması şarttır. Bundan sonra itfaiyenin organizasyonu içinde sadece bu işe uygun eğitinı alnıış bir departman oluşturulnıalı ve bu tip bine uygulamalarını kontrol etmelidirler. Bu şinıdi yapılamıyorsa sonra da yapılamaz anlamına geliyoı· mu? Prof. Dr. Abdurahman KILIÇ: Bunu itfaiye içinde çöznıek çok zor. Sadece bizde değil diğer ülkelerde de zor. Bu konuda daha önce de proje kontrolünü, denetimini itfaiyedeki kişi lere yaptırnıak, onayı itfaiyeye verdirnıek, testi itfaiyeye yaptırmak konusu tartışıldı. Bunun için itfaiyenin çok güçlü olması lazım. Eskiden özellikle Doğu Bloku ülkelerinde durunı böyleydi. Şimdi bu sistemden heı· yerde vazgeçiliyor. Vazgeçilnıesinin nedeni iş yükünün kurunıun kapasitesini aşnıasıdır. Örneğin İstanbul gibi bir şehirde proje kontrollerini tam olarak yapnıası, Yangın ve Güvenlik m Sayı 50 Mayıs - Haziran 2000 denetlenıesi, onay vernıesi nıümkün değil. Bu itfaiye için çok çok fazla. Bu işleri layıkıyla yerine getirmek için bağımsız kuruluşlar kuruluyor artık. Binanın, tesisin böyle bir kuruluş tarafından simulasyon yapılarak onaylandıktan sonra itfaiye tarafından kontrol ve test edilnıesi lazını. Yoksa itfaiyeyenin bu görevin altından kalkması mümkün değil. Böyle kuruluşlara kendini aşan yetkiler verdiğiniz zaman kaı·şılığında çok sayıda problem geliyor. Biı·incisi rüşvet mekaniznıasını köı-üklemiş oluyorsunuz. İkincisi, arzu edilen seviyede bunu kontrol edecek, denetleyecek elenıan varsa o maaşla orada tutamıyorsunuz.. Serhat UYSAL: Son olarak işletmecilerde ve son kullanıcılarda sistem bilincinin ve eğitinıin aıtması halinde sistenılerin kullanınıında başarının çok artacağını belirtmek istiyorunı. Biz Moskova'da birçok binadan müteşekkil bir iş merkezinde bir yangın ihbaı· sistemi kurduk. Yaklaşık 12 adet kontrol paneli bir Network hattı içinde yine yaklaşık 8000 adet dedektör, buton ve 500 adet giriş/çıkış modülüne bağlanmış durunıda. Kurduğumuz bu sistemde değişen ihtiyaçlara bağlı olarak sık sık fonksiyon değişiklikleri yapılıyor. Sürekli için işin içindeolan işletmeci firnıa ihtiyaçları zamanında ve net bir biçimde tespit ediyor ve birlikte ortak bir çaba içinde bu değişiklikler problemsiz yapılıyor. İşletmeci firnıa hiç olmasa veya yetersiz olsaydı bütün bu değişiklikler için çok büyük adam saat ve zaman maliyetleri ortaya çıkacaktı.. Cem GÜROY: Şu ana tüm konuşmacılar, beninı de paylaştığım ve dile getirmek istediğinı şeyleri söylediler. Sonuçta bana söylenebilecek pek fazla
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=