Yangın ve Güvenlik Dergisi 50. Sayı (Mayıs-Haziran 2000)

"Sektör Toplantıları" bir şey kalmadı. Yangın alarm sistemlerinin, binanın yapısı ve mimari özelliklerine uygun olacak şekilde seçilmesi lazım. Yangın alarm sisteminde ilk amaç insan tahliyesidir. Öncelikle insanların yangın olan binadan kazasız belasız çıkarılması gerekir. Haluk Bey'in söylediklerine katılıyorum, yangın alarm sisteminin mutlaka sesli anonsla, acil tahliye sistemi ile takviye edilmesi lazım. Seslendirme sistemi ile entegrasyon Türkiye'de de uygulanan bir şey. Fakat sistemi sürekli denetleyemiyorsunuz, hoparlörlerin çalışıp çalışmadığını bazen bilemiyorsunuz. Ve seslendirme sistemi -ihtiyari bir sistem- o anlamda kapatılabiliyor. Yangın sisteminin ve seslendi rme sisteminin tamamı ile ayrı olması gerekir diye düşünüyorum. Çünkü, konfordan bahsetmiyoruz burada, insan hayatından bahsediyoruz. Dolayısı ile yangın durumunda insanların panik olmadan, sı kışmadan o binayı hızla terk edebilmesinde etkili olacak bir anons sisteminin kurulması çok önemli. Biz bu anons sistemini bugünlerde Türkiye İş Bankası Genel Müdürlük Binası inşaatında kuruyoruz. İkinci nokta da yangın sistemini n içinde olması gereken itfaiye telefonu. İtfaiye telefonu çok önemli, katlarda belli bir yerde insanlar tarafından bilinen bir yerde telefonun bulunması şart. O telefon sizi direkt olarak operatörle haberleştiriyor. Açtığınız zaman direkt aşağıdaki operatörle konuşabiliyorsunuz. Orada birisi kalmış olabilir, dumanın altında boğuluyor olabilir; itfaiyeci oraya yardıma gidemiyor olabilir. Hiç kimse yok zannedersin ama orada bir insan vardır. İşte itfaiye telefonu bu durumda işe yarar. Cep telefonu yangın durumunda çalışmayabilir, telsizler çalışmayabilir ama oradaki itfaiye telefonu her şart altında yangın sisteminden beslendiği için, kendine ait bir hattı olduğu için bağlantı sağlar. Dolayısıyla itfaiye telefonu insan tahliyesi için çok önemli. Yangı n sistemlerini yal nız bırakmamak lazım. Bakım konusunda işletmenin çok büyük önemi var. Bakımı yapılmayan sistem, yalnız bir sistemdir; kapatılmaya, yok olmaya mahkum bir sistemdir. Sistemleri ayakta tutan onu kullanan personeldir. Bu nedenle personelin eğitimi de ülkemizde eksikliği çok görülen önemli bir konudur. Prof. Dr. Abdurahman KILIÇ: Haberleşme sistemlerini gündeme getirdik; haberleşme sistemleri özellikle anons sistemleriyle ilgili bir iki cümle söyleyeceğim. Aslında bu konuyu mutlaka ayrıca gündeme getirmemiz gerek. Anons sistemleri deyince, sadece yangın alarmı anons sistemleri, bunun yanında panik durumları için anons sistemleri, deprem durumu için anons sistemleri, asansör kabi nlerinde olan anons sistemleri, çıkışı olan anons sistemleri gibi çok sayıda farklı durum için farklı anons sistemlerinin yapılması gerekiyor. Bunun için de biz çoğu zaman algılama sistemlerinin içinde ayrı bir sistem olarak düşünüyoruz ama bunu seslendirme gibi tamamen ihtiyari olan bir sisteme de bağlamıyoruz. Ben öncelikle hepinize çok teşekkür ediyorum. Sonuç olarak şunu Yangın ve Güvenlik m Sayı 50 Mayıs - Haziran 2000 söyleyebilirim; algılama konusunda neler yapılması gerektiği hakkında ortak görüşler sunduk: İlk olarak yönetmeliklerde zorunluluk getirilmeli, tanımlar getirilmeli, terminoloji geliştirilmeli. İkinci olarak daha iyi sistem değil uygun sistem yapılması konusunda standartlar geliştirilmeli, standartlarda sistem detayları eğitici, öğretici nitelikte olmal ı . Üçüncüsü bu konuyla ilgili yapılan çalışmalarda proje onayı istemeleri ve uzman kişiler tarafı ndan proje onaylandıktan sonra ihaleye çıkılmalı ki aynı şartlarda o projeye uygun teklifler verilebilsin, Bakımcıların isteğine göre değil, binanı n gereklerine göre proje hazırlanarak ihale edilmesi ve yapılması lazım. Proje onayından sonra yapım aşamasında malzeme seçiminde uluslararası şartlar aranmalı. En son aşamada sistem bitince sistemin servisi yapılmalı ve mutlaka sistem onayı alınmalı. Bu konuda sistem onayı sırasında kuruluşun elemanları eğitilmeli ve onu yapacak, ona bakacak seviyede elemanlar bulundurma zorunluluğu getirilmeli. Ve herşeyden önemlisi de sistemleri tamamlayan kuruluşun, sistemi yaptıran kişiyle bakım sözleşmesi yapması zorunluluğu getirilmeli. Bazen çok basit bir hatadan dolayı bile sistem yanlış ihbar verdiğinde veya çalışmadığı zaman bütün yatırım ölü olarak kalmaktadır. Bu esasların belirlenmesi ve zorunlu hale getirilmesi gerektiğinde herhalde hepimiz hemfikiriz. Ben buraya geldiğiniz için tekrar çok teşekkür ediyorum. �

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=