minimum genişliği, Kısım 8-28 ya da Kısım 30-31 'deki verili bir kaçış korriponenti için gerekli olan genişlik kadar olmalıdır. İstisna No. 1 : • mobilya ve hareketli parçalardan oluşan, altıdan fazla insan çıkışı için olmayan ve 50ft (15 m)'den uzun olmayan kaçış yollarında minimum çıkış yolu genişliği, sürekli duvarlarda bir değişiklik yapılmaksızın yeni binalar için minimum 36 inç (91 cm), mevcut olanlar için 28 inç (71 cm) olması durumunda, 38 inç (96 cm) yükseklikte ve altında en az 18 inç (45,7 cm) ya da 38 inç (96 cm) yüksekliğin üstünde 28 inç (71 cm) olabilir. İstisna No. 2: 5-2.1.2'de yapıldığı haliyle kapılar. İstisna No. 3: Mevcut binalarda minimum ger:ıişlik en az 28 inç (71 cm) olmalıdır. İstisna No. 4: Kısım 8 ve 9'da verildiği şekliyle koridorlar ve koridora geçiş yolları. İstisna No. 5: Kısım 28'de verildiği şekliyle endüstriyel ekipman yolu. 5-3.4.2 Tek bir çıkış yolu bir çıkışa açılıyorsa, genişlik olarak kapasitesi en azından açıldığı çıkışın zorunlu kapasitesi kadar olmalıdır. Bir çıkışa birden fazla çıkış yolu açılıyorsa, her biri çıkış sağladığı insan sayısı için yeterli genişlikte olmalıdır. BÖLÜM 5-4 KAÇIŞ YOLU SAYISI 5- 4.1 Genel 5-4. 1. 1 Herhangi bir balkon, ara kat, kat ya da oradaki bir kısımdan kaçış yolu sayısı en az iki olmalıdır. İstisna No. 1: Kısım 8-32'de verildiği şekliyle tekil kaçış yoluna izin verilen yerler. İstisna No. 2: Kısım 8-32'deki genel yolculuk geçişi şartları yerine getirildiği takdirde bir ara kat ya da balkonun tek bir kaçış yolu olmasına izin verilebilir. 5- 4. 1.2 Herhangi bir kat ya da oradaki bir kısmın ayrı kaçış yollarının en düşük sayısı aşağıdaki gibidir: 500 kişiden 1000 kişiye kadar bir işgalliye yükü için 3 1000 kişiden fazla bir işgalliye yükü için 4 İstisna: Kısım 8-31 'de izin verilen mevcut binalar. 5- 4. 1.3 5-5.4 ile uyumlu olarak asansör kullanımı olmayan ulaşılabilir kaçış yolları, minimum zorunlu kaçış yolu sayısının birinin ya da hepsinin yerini alabilir. 5- 4. 1.4 Kaçış yolları zorunlu sayısının kaçış yolculuğu yönünde azaltılmaması koşuluyla, her bir kattaki zorunlu kaçış yolu sayısının hesaplanmasında, yalnızca tekil olarak o katın işgaliye yükü kullanılmalıdır. 5- 4. 1. 5 Bir asansör otosuna ulaşım noktasında asansör kapısı ve asansör oto kapısı dışında kapı bulunmamalıdır. İstisna: Herhangi bir anahtar, alet, özel bilgi ya da özel çaba gerektirmeden oto tarafından açılabilir durumda olan kapılar. 5- 4. 1.6 Asansör lobilerinden en az bir çıkışa ulaşım imkanı olmalıdır. Bu çıkış herhangi bir anahtar, alet, özel bilgi ya da özel çaba gerektirmeden açıla-bilmelidir. BÖLÜM 5-5 KAÇIŞ YOLLARI NIN DÜZENLENMESİ 5-5.1 Genel 5- 5. 1. 1 Çıkışların yerleştirimi ve çıkış yollarının düzenlenmesi, çıkışlara her zaman ulaşılabilecek şekilde düzenlenmelidir. 5- 5. 1.2 Bir açık alandan çıkışa doğrudan bir ulaşımın olmadığı yerlerde, her çıkışa doğrudan ulaşım sağlayan güvenli ve sürekli geçiş yolları, koridorlar, pasajlar bulunmalı ve bunlar her bir kişinin farklı yollardan en az iki çıkışa ulaşmasını sağlamalıdır. Çıkışa ulaşım için kullanılan koridorlar en az iki kabul edilebilir çıkışa ulaşım sağlamalı ve bu koridora açılmasına izin verilmiş olan koridor, lobi ve başka alanlar dışında arada bulunan herhangi bir odadan geçiyor olmamalıdır. İstisna No. 1: Kısım 8- 31 'de izin verilen tek çıkışların olduğu yerler. İstisna No. 2: Kısım 8- 31 'de işgalliye için izin verilen ortak yolculuk geçitlerinin olduğu yerler. Bu tip ortak yolculuk geçitlerine izin verilebilir ancak belirtilmiş olan limit aşılmamalıdır. İstisna No. 3: Aşağıdaki koşullar yerine getirildiği takdirde çıkışa ulaşmak için bir odadan geçmesi zorunlu olan mevcut koridorların kullanımının devamına izin verilebilir. (a) Böyle bir düzenleme yasal yetkiye sahip kişilerce kabul edildiği takdirde ve (b) Yolculuk geçiti Bölüm 5-1 O ile uyum-lu şekilde işaretlendirdiği ve (c) Bu tip odaların kapılarının 5-2.1 ile uyumlu olduğu ve (d) Böyle bir düzenlemeye işgalliye kıs-mında izin verildiği; durumlarda İstisna No. 4: Ateşe dayanıklı/ık süresi olmayan koridorların açık taban planlı alanlara tahliye sağlaması gerekir. 5- 5. 1.3 Bir bina ya da o binanın bir bölümünden birden fazla çıkış sağlamanın zorunlu olduğu yerlerde, bu çıkışlar Yangın ve Güvenlik il Sayı 52 Eylül - Ekim 2000 birbirlerinden uzağa yerleştirilmeli ve birden fazla çıkışın herhangi bir yangın ya da başka acil durum koşulları tarafından kapanma ihtimalinin minimuma indirilmesini sağlayacak şekilde düzenlenmeli ve inşa edilmelidir. 5- 5. 1.4 İki çıkış ya da çıkışa ulaşım kapısının zorunlu olduğu yerlerde; bunlar, çıkış kapıları ya da çıkışa ulaşım kapılarının birbirlerine en yakın uçları arasındaki doğrusal bir çizgi olarak ölçülen, hizmet verdikleri bina ya da alanın maksimum toplam köşegeninin uzunluğuna eşitveen az bu bina ya da alanın köşegeninin yarı uzunluğunda bir uzaklığa yerleştirilmelidir. Çıkış boşluklarının zorunlu çıkış olarak kullanıldığı ve 5-1.3.1 koşulları ile uyumlu bir koridorla bağlantılı olduğu yerlerde, çıkış aralığının koridor içindeki yolculuk boyunca giden bir hat olarak ölçülmesine izin verilebilir. İkiden fazla çıkış ya da çıkışa ulaşım kapısının zorunlu olduğu yerlerde, en az iki çıkış ya da çıkışa ulaşım kapısının yukarıdaki koşullara uyacak şekilde düzenlenmesi gerekir. Diğer çıkış ya da çıkışa ulaşım kapıları ise biri bloke olduğunda diğerlerinin kullanılabilir olması sağlanacak şekilde yerleştirilmelidir. İstisna No. 1: Bölüm 7-7 koşulların uygun olarak yerleştirilmiş kabul edilebilir, onaylı bir otomatik sprinkler sistemi ile korunan binalarda, iki çıkış ya da çıkışa ulaşım kapısının arasındaki 5-5. 1 . 4 ile uyumlu olarak ölçülen minimum aralık mesafesi en az hizmet verilen bina ya da alanın maksimum toplam köşegen uzunluğunun üçte biri kadar olabilir. İstisna No. 2: Mevcut binalarda, birden fazla çıkış ya da çıkışa ulaşım kapısının zorunlu olduğu yerlerde, bu çıkış ya da çıkışa ulaşım kapılarının 5-5. 1 . 3 ile uyumlu olarak aralıklı yerleştirilmesine izin verilebilir. 5- 5. 1. 5 Geçmeli ya da katlamalı merdivenlerin ayrı çıkışlar olarak kullanılmasına izin verilebilir. Ancak bu merdivenlerin boşluklarının 5-1.3.2 ile uyumlu olması ve birbirlerinden 2 saat ateşe dayanıklılık süresi olan yanmaz malzeme ile ayrılmış olmaları gerekir. Bu merdiven boşlukları arasında korumalı ya da korumasız herhangi bir geçiş, geçilebilir boşluk olmamalıdır. 5- 5. 1.6 Çıkış yolları çıkmaz koridorlar olmasına izin verilmeyecek şekilde düzenlenmelidir. İstisna: Kısım 8-31 'de izin verilen çıkmaz yolların olduğu yerler, bu çıkmaz yolların - --------------�
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=