Yangın ve Güvenlik Dergisi 52. Sayı (Eylül-Ekim 2000)

DE E Neden Zorunlu Deprem Sigortası? "Zorunlu Deprem Sigortası" ııı düzenleyen 587 Sayılı Kanun Hükmünde Kararııanıe'niıı yayııılanmasıııı takiben, bu konu hakkımla büyük tartışmalar yaşandı. Dergimiz baskıya girerken elimize ulaşan ve "Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği Yönetim Kurulu "nca yayııılaııaıı açıklamayı bilgilerinize sunuyoruz. Zorunlu Deprem Sigortası Zorunlu deprem sigortasına dair 587 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnameyürürlüğe girdikten sonra, Doğa Afet Sigortaları Kurumu (DASK) ve Zorunlu Deprem Sigortası konularında yazılı ve görsel basında yer alan son derece yanlış, gerçek dışı, asılsız yazı ve ilanlar nedeniyle Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği bu basın bülteni yoluyla komuoyunu aydınlatmakzorunda kalmıştır. Neden Zorunlu Deprem Sigortası? Ülkemizin büyük bir kısmı deprem kuşağı üzerinde yer almakta, bu nedenle ülkenin her yöresi hemen hemen her gün sallanmakta, tüm Türkiye eli yüreğinde yeni bir afetle karşılaşacağı anı beklemektedir. Deprem Sigortaları ülkemizde 40 yıldır makul primlerle uygulanmakta olmasına rağmen, 1 7 Ağustos depremi öncesinde sadece 500.000 konut poliçesi mevcuttu ve hasarlanan 213.000 konutta sadece 14.000 konut sahibi deprem teminatı bulunduğu için zararını sigortadan alabildi. Bu durum korunmayı zorunlu kılmanın gerçek nedenidir. Sigortanın zorunlu hale getirilip uygulamasının sigorta sektörüne bırakılması da öngörülememiştir. Bu kapsamda geniş bir uygulamanın özel sigorta sektörünce yürütülmesi ve reasüransının sağlanması pratiktemümkün değildir. Doğal afete maruz ülkelerde de (Fransa, Japonya, Yeni Zellanda ve Amerika gibi) bu sigortalar özel kurumlarvasıtası ile devletgözetiminde tek elden yürütülmekte ve reasüransı sağlanabilmektedir. DASK uygulaması bu ülkelerdeki örnekleri değerlendirilerek ortaya konmuştur. Bugüne Kadar Afet Olduğunda Ne Yapılırdı? Deprem ve sel gibi afetlerde hemen afet bölgesine gidilir, yaraların nasıl sarılacağı konusunda uzun ve etkili konuşmalar yapılır, bütçe için AfetFonu adı altında açılan bir hesaba başka fasıllardan ödenekler aktarılarak yaralar sarılmaya çalışılır veya afet boyutları çok büyük olduğunda uluslararası kuruluşlar, yabancı ülkelervegönüllü halktan yardım alınırdı. Böylece ne zaman, ne kadar ve ne _miktarda geleceği belli olmayan yardımlarla ve bütçe olanaklarıyla yaralar sarılmaya çalışılırdı. 1 999yılındayaşanan ve 20. yüzyılın en büyük doğal afetlerinden sayılan Kocaeli-Bolu-Düzce depremlerinde de aynı olaylar yaşandı. Devlet, üstündeki bu yükü en aza indirecek çözümleri araştırdı, benzer türde doğal afetlerle sarsılan ülkelerin başarı ile uyguladıkları yöntemleri inceledi ve sonuçta çözümZorunlu Deprem Sigortası olarak bulundu. Bu sigortanın amacı "Konutedinmeye gücü yeten herkesin gelişmiş toplumlardaki gibi, sorumluluk bilinciyle konutu için yatırdığı milyarlarca lirayı, küçük bir prim karşılığı her sene yaptıracağı deprem sigortası ile güvence altına alması ve bu suretle afetsonrası devletten yardım beklemek yerine, kendi yaptırdığı sigortadan maddi hasarını, kaybını karşılaması"dır. Doğal Afet Sigortaları Kurumu (DASK) Zorunlu Deprem Sigortası'nı; Hazine Müsteşarlığı'nın bağlı olduğu Bakanlık gözetiminde Kamu tüzel kişiliğini haiz "Doğal Afet Sigortaları Kurumu (DASK) yönetecektir. DASK bir KİT değildir. Gelirleri bütçe gelirleri arasında görülmeyen özerk bir kuruluştur. Amacı, deprem afetinde sonra zorunlu deprem sigorta poliçesi sahiplerinin hasarlarını karşılamaktır. KİTolmadığı için de merkezi Ankara'da bulunan büyük hizmet binaları ve binlerce çalışanı olmayacaktır. Şu anda bu KURUM'un idarecisi ülkemizde 71 yıldır reasürans işleri yapan Milli Reasürans T.A.Ş.' dir ve burada çalışan çok az sayıda personel aynı zamanda bu işle de görevlendirilmişlerdir. Milli Reasürans T.A.Ş'nin Teşvikiye'de bulunan büyük binasının içinde kendilerine bir yer tahsis edilmiştir. Yedi kişiden oluşan DASK Yönetim Kurulu Üyeleri hiç bir maddi karşılık olmadan halen tüm giderlerini kendi kaynaklarından karşılamaktadırlar. Kararnameye göre bu üyelere, KİT'lerde Yönetim Kurulu Başkan ve Üyeleri'nin tabi oldukları ücret rejimine göre ödeme yapılacaktır. Yangın ve Güvenlik il Sayı 52 Eylül - Ekim 2000 Deprem Hasarlarının Ödenmesi Zorunlu Deprem Sigortası tümü ile sigorta tekniği içinde çalışacaktır. Bu bakımdan yeterli kaynak bulunamaması veya kısmi ödeme yapılması gibi problemler yaşanmayacaktır. Reasürans teminatı vardır ve hasarlar toplanan fonla sınırlı olmaksızın verilen poliçe teminatının limiti dahilinde karşılanacaktır. Her yıl toplanan primler yurt içi ve yurt dışı yatırını araçları ile değerlendirilecek ve yıl sonunda gelirleri ile birlikte fonda toplanarak ilerisi için kaynak oluşturacaktır. Mevcut Durum Devlete ve vatandaşlara son derece yararlı olacak yeni bir sistemin kurulması, yerleştirilmesi ve yaşatılması kolay değildir. Başlangıçta sorunlar yaşanması doğaldır, bir süre sabretmek gerekir. Sistem oturuncaya kadar vatandaşlar sorunlarla karşılaşmasınlar diye 29 Eylül 2000 tarih ve 24185 (Mükerrer) sayılı Resmi Gazete'de bir Kanun Hükmünde Kararname yayınlandı. Bu Kanun Hükmünde Kararname ile tapuda işlem yapacakları için Zorunlu Deprem Sigortası poliçesi aranma zorunluluğu iki ay süre ile ertelendi. Ancak sigorta yaptırma zorunluluğu 27 Eylül 2000 tarihinde başladı. Konutu olan herkes bu poliçeyi yaptırmak zorunda, ancak tapu işlemlerinde iki süre ile bu poliçe nedeni ile işler aksamayacak. Bu da kamuoyuna yanlış aksettirildi. Bazı basın veya yayın organlarında uygulamanın tamamı üç ay süre ile ertelendi, haberi çıktı. Hatta bu ertelemeden dolayı bazı Kamu Meslek Kuruluşları gazetelere boy boy ilanlar vererek projeyi haksız yere eleştirdiler ve bu erteleme için hükümete teşekkür ettiler. Düşünmeden, araştırmadan ve bilmeden bu güzel ülkenin insanlarını kendi amaçları uğruna asılsız haberlerle yanıltmaya kimsenin hakkı yoktur. Bu hayırlı sistemin başarıya ulaşması için sağduyulu her kişi ve kuruluşun destek olması gerektiğine inanıyoruz.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=