İstisna: Kabul edilmiş kendinden ışıklı işaretler. 5- 10.4 Özel Zorunl uluklar 5- 10.4.1 Yönlendirici İşaretler 5- 10.4.1 .1 5-10.2 ile uyumlu olan ve üzerinde "ÇIKIŞ" ya da benzeri bir şey yazan ve yolculuk yönünü gösteren yönlendirici bir işareti olan işaretler, en yakın çıkışa ulaşım yolunun açıkça anlaşılır olmadığı her yere yerleştirilmelidir. Yönlendirici işaretler listelenmiş olmalıdır. 5-10.4. 1 .2 Yönlendirici İndikatör. Yönlendirici indikatör ÇIKIŞ yazısının dışına, herhangi bir harfe 3/8 in. (1 cm)'den daha yakın olmayacak şekilde yerleştirilmelidir. Yönlendirici indikatörün işaret levhasının içinde ya da dışında olmasına izin verilebilir. Yönlendirici işaret Şekil 5-10.4.1 .2'de gösterilen şekilde "v" tipi olmalı ve sırasıyla normal ve acil durum ışıklandırma düzeylerini gösteren taban seviyesinde 30 ft-mum ve 1 ft-mum ortalama aydınlatmada 40 ft (1 2,2 m) mesafeden algılanabilir olmalıdır. Yönlendirici işaretler, işaret edilen yönde işaretin sonuna yerleştirilmelidir. İstisna: Mevcut kabul edilmiş işaretler. Şekil 5-10.4.1.2 "v" tipi indikatör. 5-10.4.2 Özel İşaretler. Yanlışlıkla çıkış olarak algılanabilecek bir şekilde yerleştirilmiş ya da düzenlenmiş olan ancak çıkış ya da çıkış yolu olmayan herhangi bir kapı, koridor ya da merdivenin çıkış olmadığı, bir "ÇIKIŞ YOK" (NO EXIT) işareti ile belirtilmelidir. Bu işarette "YOK" (NO) kelimesi 2 in. (5 cm) boyunda ve 3/8 (1 cm) harf kalınlığında olmalı, "ÇIKIŞ" (EXIT) kelimesi 1 in. (2,5 cm) boyunda olmalı ve "ÇIKIŞ" (EXIT) kelimesi "YOK" (NO) kelimesinin altında olmalıdır. (editörün notu: Türkçe'de ÇIKIŞ üstte olmalı ve harf boyları da tam tersi olmalıdır.) İstisna: Mevcut kabul edilmiş işaretler. 5- 1 0.4.3 Asansör İşaretleri. Kaçış yollarının bir parçası olan asansörler için (bkz. 5-2.13.1) her asansör lobisinde, minimum 5/8 in. (1.6 cm) harf boyuna sahip olmak üzere aşağıdaki işaretler olmalıdır: a*Kullanım sınırlamaları da dahil olmak üzere asansörün kaçış için kullanılabileceğini gösteren işaretler. b* Asansörlerin çalışma durumlarını gösteren işaretler. 5- 10.5 Test Etme ve Bakım. 5- 10.5. 1 Çıkış işaretleri en fazla 30 günlük aralıklarla, aydınlatma kaynaklarının çalışması yönünden kontrol edilmelidir. 5- 1 0.5.2 5-10.3.5'te zorunlu olan yerlerde, pille çalışan acil durum aydınlatma kaynakları ile çalışan ya da onlara bağlı çıkış işaretlerinin testleri ve bakımları 5-9.3 ile uyumlu olarak yapılmalıdır. BÖLÜM -1 1 Tehl i kel i Maddeler İçeren İşgall iye Alanları nda Özel Şartlar(Bkz. Bölüm 4-2.) 5-1 1 .1 Alan içeriğinin yüksek tehlikeli olarak sınıflandırılmış olduğu yerlerde, içerideki herkesin binadan, yapıdan ya da içindeki yüksek tehlikeli maddeler içeren alandan dışarıya ya da güvenli bir yere, 5-6.2'de zorunlu olan şekilde ölçüldüğünde, en fazla 75 ft (23 m) yolculuk mesafesinde kaçabilmesini sağlayacak sayıda ve türde çıkış sağlanmış ve bu çıkışlar gerekli şekilde düzenlenmiş olmalıdır. 5- 11.2 Yüksek tehlikeli maddeler içeren alanlardan kaçış kapasitesi 53 .3.1 ile uyumlu olarak, merdivenler için 0,7 in/kişi (1 .8 cm/kişi) ya da düz alanlar ve rampalar için 0,4 in. /kişi (1,0 cm/kişi) olmalıdır. 5- 1 1 .3 Her bir bina ya a tehlikeli alan için en azından iki kaçış yolu sağlanmış olmalıdır. İstisna: Üç kişiden fazla işgalliye yükü olmadığında ve oda kapısına 25 ft (7,6 m)'den fazla bir yolculuk mesafesi olmadığında 200 ft kare (18, 6 m kare)den daha büyük olmayan oda ya da alanlar. 5-1 1.4 Kaçış yolları koridorlarda çıkmazlar olmayacak şekilde düzenlenmelidir. İstisna: 5- 1 1 . 3. 'e İstisna'da belirtilen gereklilikleri yerine getiren alanlar. 5- 1 1 .5 Çok tehlikeli malzemelerin bulunduğu beş kişiden fazla insan bulunan alanlara açılan kapılara, yalnızca panik donanımı ya da yangın çıkış donanımı, 5-2.1.7 ile uyumlu olan mandal veya kilit konmasına izin verilebilir. BÖLÜM 5-1 2 Mekani k Ekipman Odaları , Kazan Daireleri ve Fı rın Odaları 5-1 2. 1 Mekanik ekipman odaları, kazan daireleri, yakma odaları ve benzeri alanlar 50 ft (15 m)'den fazla olmamak kaydı ile kamusal geçiş yolunu sınırlayacak şekilde düzenlenebilirler. İstisna: 100 ft (30 m)'den daha uzun olmayan bir kamusal geçiş yoluna şuralarda izin verilebilir: a. Bölüm 7-7 ile uyumlu olarak kurulmuş olan kabul edilebilir, onaylı otomatik sprinkler sistemi ile korunan binalarda ya da b. Yakıt ateşlemeli ekipmanların olduğu mekanik ekipman odalarında ya da c. Mevcut binalarda ya da 5-1 2.2 Yalnızca mekanik ekipman, fırınlar, ya da kazanların olduğu katlarda, o kattaki çıkışa olan yolculuk mesafesinin 5-12.1.'de verilmiş olan ortak yolculuk geçidi sınırlamalarını aşmadığı yerlerde, tek bir kaçış yolunun olmasına izin verilebilir. _______________ Yangın ve Güvenlik ıı:m Sayı 53 Kasım - Aralık 2000 ---------------
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=