Yangın ve Güvenlik Dergisi 53. Sayı (Kasım-Aralık 2000)

Panel bir çok belediye kendi yangından korunnıa yönetnıeliklerini hazırladı. Anıa bunlar belirli bir çerçeveyi içeriyor ve maalesef bir çok konuda ela yetersizdir. Değineceğinı ikinci konu; Türk Standartları Enstitüsü çalışmalarıdır. TSE'nin yaklaşık iki yüze yakın yangınla ilgili stanclaıtı vardır. Bunların içinde son dört yıldan bu tarafa doğrudan doğruya EN noı·mlarının tercünıe edilerek yayınlanması büyük bir gelişmedir bence. EN nornılarının tercünıesi ve eski normların kaldırılmasına yönelik çalışmalar devanı ediyor; bu konuda oldukça iyi yöndeyiz. Üçüncü konu, en çok yararlanılan kod olan NFPA'in kodlarının paralelinde olabilecek uygulama ve yasa mevzuatlarının nasıl yapılacağını belirten kur-allar yok. Bu kurallar sivil toplum kuruluşları, clernekleı·, nıinıarlar odası, nıakine mühendisleri odası, elektrik nıühenclisleri odası ve kinıya mühendisleri odası gibi kurumlarca hazırlanmalıdır. Yıllardır biz bize konuşuyoruz. Önemli olan buradan dışarıya çıknıak, esasları hazırlamak, hazırlandıktan sonra yayınlanmıyorsa eleştirmektir. Şimdi ele binaların yangından korunması hakkındaki yönetmeliğin üzerinde durmak istiyorum. TÜYAK olarak, Cumhurbaşkanı ve Sivil Savunma Genel Müdür!Cığü nezdinde pekçok göı·Cışnıeler yaptık. Bu görüşnıelerin olumlu bir sonuca ulaşnıasında clönünı noktası 17 Ağustos Marnıaı-a Deprenıidir. 1 7 Ağustos, sadece depremde değil bir çok konuda silkinnıenıiz gerektiğini gösterdi bize ve Bakanlar Kurulu'nun aldığı bir kararla İnıar ve İskan Bakanlığı ile İçişleri Bakanlığı'nın ortak bir· "Yangından Korunnıa Yönetnıeliği"ni hazırlaması gündeme geldi. Ben bu konuda eski Cu nı hu rbaşkan ı m ıza ş ü kr a n ! a r ı m ı z ı sunnıak isterim. Kendisiyle yaptığımız toplantıdan sonra bizim oradaki konuşnıalarımızı, sözleı·imizi bütün bakanlıklara, sivil savunmaya, hepsine göndermiş; buralardan bu konunun üzerinde durulacağına dair yazılar geldi. Bu karar çerçevesinde Sivil Savunma Genel Müdürlüğü yönetmelik taslağının hazırlanması görevini TÜYAK'a verdi ve biz de bu görevi memnuniyetle aldık. Daha sonra önceki yönetmelikleri de esas alarak bir çok sivil toplum kuruluşunun içinde olması gerektiğinin bilinci ile farklı göı-üşleri bir araya getirmek istedik. Çok farklı kuruluşların 17 Ağustos, sadece depremde değil bir çok konuda silkinınemiz gerektiğini gösterdi bize ve Bakanlar Kurulu 'nun aldığı bir kararla imar ve iskan Bakanlığı ile İçişleri Bakanlığı 'nın ortak bir "Yangmdan Korunma Yönetmeliği "ni hazırlaması gündeme geldi. bir araya gelerek farklı dCışünceleri bütünleştirilmesinin zorluğunu takdir edersiniz. Çalışma grubuna Mimarlar Odası, Elektrik Mühendisleri Odası ve Makine Mühendisleri Odası'ndan, odalar tarafından belirlenen ve görevlendirilen birer arkadaşımız katıldı. Daha sonra itfaiyelerinıizden arkadaşlarınıızı davet ettik; İstanbul, Bursa ve Kocaeli BüyCık Şehir İtfaiyeleri çok önenıli destekler vereli. Bunun arkasından üniversitelerden yardım aldık: Yıldız Üniveı·sitesi, Uludağ Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi'nden temsilciler geldi. Bir de en çok istediğinı hususlaı·dan biri bu gruba sivil toplum kuruluşlarının dahil edilnıesiydi. Türkiye Tesisat Mühendisleri Derneği , DOSİDER, POMSAD, GESİDER, İZODER gibi kuruluşların tenısilcileı·i ele çalışnıa grubuna katıldı. Değişik zamanlarda toplantılar yapaı·ak yönetnıelik hazır-lığına başladık. Yönetmelik taslağını hazırladıktan sonra her temsilciye uzmanlık alanlarına göre göndererek görüşlerini aldık. Bu yönetmeliğin genel hükümleri; binalada ilişkin hükünıler, kaçış yolları, yangın merdivenleri, bina bölümleri ve tesislerine ilişkin hükümler, elektrik tesisatı, clunıan kontrolCı, yangın söndürme sistenıleı·i, tehlikeli maddelerin clepolannıası ve kullanılnıası, eğitinı denetinı işbirliği ve diğer yürüdük ve yürt.itnıe gibi hususlardan oluşuyor. Bunu hazırlarken tariflerde ve idealde olması gereken bir yönetmelik nasıl olnıalı, kinı yapnıalı, kinı kontrol etmeli, kinı denetlemeli ve kim işleLnıelicliı· sorularına cevap aradık. Arkasından nasıl yapılmalıdır, nasıl işletilmelidir, nasıl bakılmalıdır konusuna mümkün olduğu kısa değinmeye çalıştık. Yönetnıeliğin bir taraftan zorlayıcı, bir taraftan eğitici olnıasını hedefledik. Bir taraftan ela teorik değil uygulamalı olnıasına dikkat ettik. Bunu tanıamen başarıp başaramaclığınıızı uygulama sırasında göreceğiz. Mutlaka eksiklikler olacaktır, hatalar vardır. Örneğin kontrol olayını gündeme getiriyorsunuz, arkasından bir çok problem ortaya çıkıyor; koyduğunuz kuı-allaı·ı uygulayacak olanların eğitinı ve bilgi seviyesi yeterli değil ise bunu ister istemez zorlayıcı olarak kullanıyorlar. Başka bir deyişle rüşvet kapısı açıyorsunuz; her zorlayıcı hüküm yeni bir rüşvet kapısı açar. Saatlerce konuşabileceğinıiz şeyleri bir araya getirip bir yönetmelik hazırlamak gerçekten oldukça zor; hele Türkiye gibi belirsizliklerin iç içe olduğu biı· ortamda iseniz. ---------------- Yangın ve Güvenlik m Sayı 53 Kasım - Aralık 2000 ----------------�

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=