Paııel Yönetmelikte depremle ilgili maddeler de var. Bunlardan bir tanesi yüksek binalarda ve topluma açık yapılarda kullanılan asansörlerin sarsıntı durumunda sensör kullanılarak, en yakın kata gidip kapılarını açıp hareket etmeyecek bir tertibata sahip olmaları zorunluluğunun getirilmesi. İkincisi bağlantı ve tespit elemanlarının deprem kuvvetlerine göre hesaplanmış ve tasarlanmış olması zorunluluğu. Yine deprem bölgelerinde merkezi batarya tipi acil aydınlatma sisteminin olması gerektiği hususlar var. Sismik hareketlere karşı özellikle söndürme sistemlerinde ana kolonların herhangi bir yöne yüklenmemesi için dört yollu destek kullanılması ve iki buçuk parmaktan ve daha büyük çaptaki borularıda esnek bağlantılar kullanılması zorunluluğu, özellikle tehlikeli maddeler kullanılan yerlerde gaz akışını sarsıntı nedeni ile kesen vanaların veya valflarin, selanoid valflerin veya benzer mekanik vanaların kullanılması zorunluluğunu getiren hususlar var. En önemli konulardan bir tanesi de yönetmeliğin uygulamasının ve proje Doç.Dı: Oğıız Giiııdoğdıı kontrollerinin nasıl yapılacağıdır. İtfaiye mi, bağımsız bir büro mu, Sivil Savunma Genel Müdürlüğü veyavilayettarafından oluşturulan bir ekip tarafından mı yapılacak kontroller? Bu konuda ülkelere göre farklılıklar var. Ama artık pekçok ülkede bağımsız bürolar tarafından, itfaiye müdürlüğü bünyesinde yapılması yönüne gidilmiştir. Diger bir husus ise eski yapılar için ne yapılacağıdır; bunu Sivil Savunma Genel Müdürlüğü ile görüşüyoruz. Bir çok ülkede yeni yönetmelik yeni yapılar için uygulanır, eski yapılar için ayrı bir yönetmelik çıkarılır. Yeni bir yasa tamamen teorik olmamalı, bürokratik olmamalı; böyle olduğu müddetçe şu andaki bir çok yasa gibi sadece rafta kalacaktır ve uygulanamayacaktır. Bu konuda çalışmalar hala devam ediyor. Tahminime göre birkaç ay içinde Bakanlar Kurulu'na gönderilecek. Ben hızlı konuşmaya çalıştım ama yine de arkadaşların süresini aştım, sabrınız için teşekkür ederim. Prof. Dr. Recep YAMANKARADENİZ: Çok teşekkür ediyorum. Konu çok önemliydi. Sayın Kılıç mevzuat ve yangından korunma için merkezi bir yönetmeliğin hazırlanması için büyük uğraş verdi. Umarız yönetmelik kısa zaman içinde yayınlanır. Şimdi de değerli bilgilerini almak için Sayın Gündoğdu'ya söz vermek istiyorum. Doç. Dr. Oğuz GÜNDOĞDU: Benim deprem mevzuatı ile ilgili sıkıntılarım var. Öncelikle 17 Ağustos öncesindeki mevzuatın ne olduğunu ve deneyimlerden nelerin çıkarıldığını tartışmak gerekir. Bunları ben size ana başlıklarla anlatmaya çalışacağım. Deprem öncesi mevzuatlarda genel yetkilendirme, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın yayımladığı yasalarla ifade ediliyordu. Özellikle yapılaşma ile ilgili 40 yıldır hiç değişmeyen bir imar yasamız var. En son 1 997 yılında Afet bölgelerinde yapılacak yapılarla ilgili mevzuat değişti ve 1998 yılında uygulamaya girdi. Bu, şu anda bütün binalara uygulanması gereken esaslar haline geldi. Bu bence iyi bir şey, çünkü nerenin afet bölgesi olup olmadığı ancak afet olduktan sonra anlaşılır olduğu durumlar vardır. Bu nedenle TCırkiye'nin her tarafında genel kapsamlı yönetmeliklere doğru gitmekte yaı·ar var. Ama o yönetmelik çıktığında bizler defalarca jeoloji mühendislerinin zemin etütleri hakkındaki görüşlerinin alınmasını istedik. Ama depremden önce duyarsız kalında maalesef. 1 7 Ağustos sonrası durum değişti ama keşke daha önceden beraber çalışmanın yollarını bulabilseydik. Afet anındaki bölgenin yönetim tarzı için uygulanan bir madde; valinin ve onun görevlendirdiği kişilere "el koyma yetkisi" veriyor. Ama bu insiyatif kullanılmadı hiç. Zannediyorum "sorumluluğu almaktan kaçma" nedeninden kaynaklanıyor bu. Bayındırlık ve iskan Bakanlığı üç günlük kurslarla "Proje Müşavirlik Büroları "ııı oluşturdu. Fakat bu kişiler hiçbir denetime tabii değil. Son depremlerde görülen şeyler çok çarpıcı oldu. İlk defa kent depremlerini yaşamaya başladık. Burada birinci sorun "afet bölgesi ilanı" oldu. Buralarda afet bölgesi ilanı yapılmadı ve bence bu en doğru kararlardan bir tanesiydi. Çünkü o zaman vergi muafiyeti gibi yeni sorunlar çıkacaktır. Kısmen zarar görmüş ama üretimini sürdüren bir yapıdan ---------------- Yangın ve Güvenlik m Sayı 53 Kasım -Ara�k 2000 ----------------�
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=