Yangın ve Güvenlik Dergisi 53. Sayı (Kasım-Aralık 2000)

P<ıııel kaynaklanıyor. Bizim, irdelemeler sonunda vardığımız sonuçlardan bir tanesi; standartların başarısının, bilgiye, tekniğe dayalı olan kuralların ekonomik sisteme entegrasyonunun başarısıyla belirlediğini ortaya koyuyor. Bugünkü konuşmamda amacım; bizim, standartları oluşturma ya da hazırlama çalışması öncesinde teknik, idari ve hukuki vs. boyutlarının yanı sıra mutlak surette ekonomik boyutunu da göz önünde bulundurmamız gerektiği gerçeğini vurgulamaktır. Öncelikle düzenleyici, yaptırımcı, hatta zorlayıcı bir nitelikte olacak olan bu belgeler, standart ve yönetmelikler belli bir istem yaratacak; bunun uygulanması gerekecek. Uygulaması gereken kimseler çeşitli mal ve hizmetlerin isteminde bulunacaklar. Bu istem sonucunda da belli bir sunum doğacak. Mal ve hizmetleri sağlayan bir mekanizmayla çark tamamlanmış olacak. Sonuçta önemli bir ekonomik etkinlik kalemi olarak sisteme dahil edilecek. Fakat biz şimdiye kadar yangın güvenliği ve güvenlik konseptlerimizi, Aydııı Özkaya Standart ve yönetmeliklerden teknik ve idari beklentilerimizin yanında; önemli bir beklentimiz de ekonomik boyutlarının uygulanabilir ve ülke için yararlı nitelikler içermesi olacaktır. hiç böyle kullanıcı insiyatifinin veya ekonomik olanakların destekleyeceği bir şey olarak iddia etmedik, düşünmedik. Tersine kayıplar olacağından bahsettik. Kayıplar, yapılacak yatırımlardan çok daha ucuza mal olacak, verimli olacaktır. Biz ekonomik rasyonalite ile birlikte bir yangın güvenliğini insanlara sunduk. Fakat bu tür bir yönetmelikten sonra bu rasyonalitenin sınava girmesi gerekecek. Yani bunu kendi insiyatifi dışında, isteği dışında yapması gereken kesimlerin bu ekonomik gücü ortaya koymaları gerekecek. Gelişmiş toplumlar, bu halkayı, yeni gelen ekonomik yükü ülkenin ekonomik düzeyini ve yük kaldırabilirliğini ele kullanarak yaşam kalitesine yansıtmışlardır. Bir talep var, onun peşisıra üretilen bir değer var. Tekrar ediyor ve bu bir etkinlik olarak, bir ekonomik çark halinde dönerek hem sisteme yeni ürünler, yeni hizmetler sunuyor; hem de onu tüketen, onu kullanan insanlar, toplumlar, binalar yoluyla da yaşam kalitesinin yükseltilmesi sağlanıyor. Dairesel değil, spiral şekilde sürekli yükselen bir döngü içinde. Hep gözlediğimiz, ideal saydığımız ABD'deki ekonomik gelişim ve yangın güvenliği gelişimini birlikte ele alacak olursanız bu spiral yükselmeyi çok rahat gözlemleyecek siniz. Aynı şey İskandinav ülkelerindeki modelde de son derece belirgindir. Sonuçta ortaya bütün bu standart ve yönetmeliklerin istediği gerekleri sağlayabilen bir yangın güvenliği pazarı ve bununla ilgili bir endüstrinin doğması sağlanmakta. Bu standart ve yönetmeliklerin bu tür bir etki yaratacağını ve etki yaratması için bazı yerlerde de yapıldığını göz ardı etmemek gerekiyor. Bunu kullanan bazı ülkeler de olduğunu, örneğin İngiliz standartlarının bu tip bina güvenliği ve can güvenliğini bu tür bir anlayış içinde inşa ettiğini biliyoruz. Sonuçta standart ve yönetmeliklerin teknikve idari düzenlemesi; en azonun kadar önemli olan ekonomik bir düzenlemeyi getireceği ve ekonomik bir boyut içereceği unutulmamalıdır. Gelişmiş ülkelerin teknolojik temelli standart ve yönetmeliklerinden esinlenmek bile bizleri oldukça zoı� tehlikeli ve hatta gerçekleştirilmesi güç bir noktaya götürebilecektiıc Ülkemizin durumuna bakacak olursak... Böyle bir ekonomik boyutun söz konusu olması, bunun sonuçlarını da, nasıl bir etkinlik yaratacağını da, yarattığımız standartın teknik ve idari boyutunu bu gözle inceleyerek analiz etmemızı ve ortaya koymamızı gerektiriyor. Dolayısıyla standart ve yönetmeliklerden teknik ve idari beklentilerimizin yanında; önemli bir beklentimiz de ekonomik boyutlarının uygulanabilirve ülke için yararlı nitelikler içermesi olacaktır. Öncelikle bu ekonomik etkinliğin yaratacağı değerlerin, bunun gereksinim duyacağı ________________ Yangın ve Güvenlik m Sayı 53 Kasım - Aralık 2000 ----------------�

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=