Panel kaynakların ülke içinde tutulmasına büyük özen gösterilmesi gereklidir. Çünkü biz özellikle teknolojik boyutu daha yüksek olan bir standart ve yönetmelik hazırlıyoruz. Bu, bu konuda hazırlıklı olan mal ve hizmetlerin bu standartların etkisi ile bize çok daha kolay yaklaşabileceği bir durumu yaratacak. Çünkü biz ülke içinde bunu üretmeye, bu mal ve hizmetleri üretmeye henüz hazır değiliz. O nedenle kullanacağımız kaynağın önemli bir kısmını ekonomi dışına iter bir konuma düşebiliriz. Diğer bir boyut ise ekonomik olabilirliğin sağlanmasıdır. Standart ve yönetmeliklerin mutlaka ekonomik yönden de kullanılabilir ve uygulanabilir nitelikte olması gereklidir. Yani bir madde oraya yazılırken bunun nasıl sağlanacağı ve bunun için gerekli olan kaynaklara henı bugün hem de gelişim çizgisi içinde sahip olup olnıadığınıız irdelenmelidir. Aynı şekilde bu istenen çizgiyi nasıl bir kaynak planlaması ile sağlayacağımız belirlennıelidir. Sadece parasal değil, insan gücü, zaman ve enerjiyi ele içine alan bir kaynak planlamasını kast e cl i yo r u nı. Bütün bunları yan yana koyduğumuzda gayet rahat anlıyoruz ki özellikle gelişmiş ülkelerin teknolojik temelli standart ve yönetmeliklerinden esinlenmek bile bizleri oldukça zor, tehlikeli ve hatta gerçekleştirilmesi güç bir noktaya götürebilecektir. Bir yönetmelik ve standart oluşturulurken hangi yöntem ve stillerle yapılabileceğini örneklemek istiyorum: Örneğin bir kaçış kapısı. . . bir kaçış olanağı hakkında teknik bilgiye dayalı bir uygunluk oluşmasını istiyorsunuz. Şu anda bulunduğumuz salonun kapısını ele alalını. Bu kapının amaca uygun, kaçışa uygun olması için yapılacak tek hareket bunun dışarı açılabilir hale getirilmesi olarak görülebilir; ama o içeri açılıyor. Bunu siz dışarı açılmasını sağlayarak önemli bir Amerikan, İngiliz ya da Alman standartları kadar; Rus, Hint ve Japon standartları da ekonomik rasyonaliteyi sağalaınak konusunda çok şey verebilir bize. güvenlik iyileştirmesi sağlayabilirsiniz. Anıa ekonomik olarak hiçbir şey koymadık. Sadece insan ve bilgi merkezl i bir düzenleme i le kullandığınız, zaten kullanacağınız pekçok işi ve ürünü sadece bu perspektife de uygun hale getirmiş olacaksınız. Yapısal önlemlerin çok büyük bir bölümü bu niteliktedir. Yani bir binayı temel özellikleri ile zaten yapıyorsunuz ama yaparken yangın güvenliği eksik bir şekilde yapıyorsunuz. Bunu doğru bir şekilde yapmak çoğu zaman size sıfır ekonomik yük, para, zaman, insan kaynağı getirecek ama iyileştirme sağlayacak bir unsurdur. Diğer bir örnek dışarı açılan kapılarda panik armatürü kullanma yöntemi olabilir. Ama bu ürün şu anda Türkiye'de üretilmemekte. Eğer siz bunu koyarsanız çok büyük bir olasılıkla bir talep oluşacağı için belki bir iki yıl içinde bunun üretimi sağlanacaktır. Bu panik armatürü kullanmak gibi, yanında camlı bir kutunun içine bir anahtar koymak ve onun üzerine bir işaret yazmak ela aynı çözüm olmamakla birlikte yakın bir çözümü getirecektir. Ekonomik karşılaştırmayı yapacak olursanız ikisinin arasında keneli iç kaynaklarınız ve kendi olanaklarınıza çok daha yakın çözümler olduğunu göreceksiniz. Her bir sorunu çözmek için aslında bugün üç tane seçeneğimiz. Bunlardan ilki insan merkezli çözümlerdir; yani eğitime dayalı, insanın algı ve anlayışını dönüştürerek elde edilen çözümlerdir. İ kincisi organizasyon, işletme, düzenleme ve bilgi temelli, bilgi merkezli çözümlerdir. Elinizdeki bilgileri yeniden organize ederek, yeniden yerleştirerek belirli ilerlemeler, çözCınıler kaydedersiniz. Üçüncü teknik ise teknoloji merkezli çözümlerdir. Teknoloji merkezli çözümler şu anda bizlerin kendimize en yakın hissettiğimiz çözümlerdir. Bu üç yöntemin ele kullandığı kaynakları, üç yöntemin de kullandığı, yarattığı ekonomik sistemi irdeleyecek olursanız hangisinin bize daha yakın olduğunu sanıyorum daha iyi takdir edeceksiniz. Bu açıdan bakıldığında ben Ameı·ikan, İngiliz ya da Alman standartları kadar bize Rus, Hint ve Japon standartlarının çok şey söylediklerini kast ediyorum. Özellikle Hintlilerin buldukları inanılmaz çözümler, hem bir yandan yangın güvenliğini sağlamakta hem de sözünü ettiğim ekonomik rasyonaliteyi ve ekonomik dengeleri sağlamaktadır. BütCın bu boyut dikkate alındığında, sanıyorum bir standartın hayata geçirilip geçirilmemesi gerçekten uygulanıp uygulanmaması ıçın temel bir parametreyi oluşturacak. Bunları dikkate aldığınızda bizim aniden sıçrayan bir standart ve yönetmelik çerçevesine değil; gelişmeci, belli bir kaynak planlaması içinde zamana yayılan, iyi planlanmış, iyi uygulanmış ve kaynakları ile uyumlu bir şekilde uygulamaya koyulmuş bir yol haritasına, bir rotaya ihtiyacımız olduğunu ortaya çıkıyor. Teşekkür ederim. Prof. Dr. Recep YAMANKARADENİZ: Evet Sayın Özkaya'ya değerli konuşması için teşekkür ediyoruz. Böylece kongrenin panel kısmı da tamamlanmış oluyor. Konuşmacılara ve hepinize çok teşekkür ediyorum. ---------------- Yangın ve Güvenlik m Sayı 53 Kasım - Aralık 2000 ----------------
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=