Yangın ve Güvenlik Dergisi 54. Sayı (Ocak-Şubat 2001)

News İtfaiye Dar Sokaklara Giremiyor İstanbul'da itfaiye araçları, muhtemel bir yangın ve kurtarma olayı sırasında çoğunluğu Sarıyer, Şişli ve Fatih'te olan aşırı dar ve fiziki engellerle dolu 1327 sokağa giremiyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanlığı, İstanbul'da aşırı dar olan ve çeşitli fiziki engeller nedeniyle araçları giremeyen sokakları tek tek tespit etti. Buna göre, itfaiye araçlarının giremediği sokaklar açısından en kötü durumda olan İstanbul ilçesi Sarıyer. Sarıyer'de 324 sokağa itfaiye giremiyor. Sarıyer'i, yangın açısından riskli sokaklar olarak 132 sokak ile Şişli, 109 sokak ile Fatih ve 106 sokak ile Ümraniye izliyor. Pendik'te 98, Gaziosmanpaşa'da 90, Beyoğlu'nda 89, Üsküdar'da 80, Kadı köy'de 65, Kartal'da 44, Adalar'da 42, Bakırköy'de 33, Beykoz'da 30, Beşiktaş'ta 28, Maltepe'de 27, Bayrampaşa'da 17, Bağcılar ve Güngören'de de 5'er sokağa itfaiye araçları giremiyor. Avcılar ise 3 sokakla diğer ilçeler arasında en avantajlı durumda görülüyor. Dar sokaklar, itfaiyenin yangın söndürme araç ve su tanklarının geçişine izin vermediği gibi üst katlarda mahsur kalanların kurtarılması için hizmet veren merdiven araçlarını da engelliyor. Bu sokaklarda itfaiyenin yangını söndürme yönündeki çabası uzun su hortumları ya da sokak Üzerlerindeki depo ve hidrantlar (yangın muslukları) kullanılarak sürdürülebiliyor. İtfaiye yetkilileri, bu tür durumlarda insan hayatını kurtarmak için çoğu zaman, araçlara zarar vermek pahası na da olsa girilmesi çok zor olan sokaklara girdiklerini, fakat bu durumlarda da "Devlet malına zarar verdikleri" gerekçesiyle para cezasına çarptırıldıkların ı ifade ettiler. CAN GÜVENLİĞİ TEHLİKESİ İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan lı ğı İtfaiye Daire Başkanı Sabri Yalın, itfaiye araçlarının giremediği sokaklardaki yangınlara müdahalede büyük zorluklar yaşadıklarını ifade ederek, "Bu sokaklarda oturan insanlar çok korkuyor. Çünkü can güvenlikleri tehlikede" dedi. İtfaiye araçlarının giremediği sokaklarda yangına müdahalenin uzun hortumlar uç uca eklenerek yapılabildiğini belirten Yalın, "Bir hortumun boyu 20 metre. Bazen 5-1 O hortumu bağlayarak 200 metre ötedeki yangına müdahale ediyoruz. Fakat aracın pompası ile hortumun ucundaki uzaklık ne kadar fazla olursa, suyun gücü ve etkisi o kadar az oluyor" diye konuştu. İstanbul'daki yapıların, eski ve yeni yapılar olmak üzere 2 başlık halinde değerlend irilebileceğini belirten Yalın, eski yapılanmalarda, antik dokunun bozulmaması için sokakların genişletilemediğin i belirtti. YENİ SİTELERDE DE SORUN VAR Buna karşın yeni yapılanmalarda son yıllarda inşa edilen ve bazıları Etiler ve Levent gibi lüks tabir edilen semtlerde bulunan çok sayıda sitede itfaiyenin yangına müdahalesi için uygun ortam hazırlanmadığını anlatan Yalın, şöyle dedi: "Yeni yapılan siteler ve bunların içindeki sokaklarda, çevre konusunda yeşi l alan düzenlemesi yapılması ve bu konuda her türlü şartların düşünülmesine rağmen, maalesef yangın güvenliği konusuna dikkat edilmemiş. Estetik son derece güzel. Yesil alanlar, otoparklar düzenlenmiş ama sitenin içine itfaiye aracının nasıl gireb il eceği konusunda bir düşünce olmamış. Hidrantların nasıl konulabileceği düşünülmemiş. " Bu gibi yerlerde çıkan yangın ların buralarda yaşayan insanların can güvenliğini tehlikeye soktuğun u anlatan Yalın, bir süre önce Taksim'de çıkan yangına sokakların dar olması nedeniyle zorlukla müdahale ettiklerini, bu yangında 2 kişinin yaşamını yitirdiğini hatırlattı. Yalın, özellikle Cihangir, Taksim, Galata ve Eminönü'ndeki yapılanmaların bu açıdan rahatsız edici durumda olduğunu kaydetti. HİDRANT VE DEPOLAR YAPILIYOR İtfaiye araçlarının giremediği sokaklard a yangına müdahalede büyük önem taşıyan hidrant (yangın musluğu) ve büyük su depolarının yapımına ağırlık verdiklerini anlatan Yalın, kentteki hidrant sayısının kısa sürede 25O'den 749'a çıkartıldığını anlattı. İ sta nbu l 'da 60 tane yeni su deposu için çalışma yaptıklarını da belirten Yalın, bu depolardan her birinin 60 ile 100 ton su kapasitesine sahip olacağını vurguladı. İtfaiye araçlarının ulaşamadığı yerlerde su kaynağı olarak büyük önem taşıyan hidrantların dağılımına bakıldığında, en fazla yangın musluğunun 69 hidrant ile Bakırköy'de olduğu görülüyor. Bakı rköy'ü 65 hidrant ile Beyoğlu, 64 hidrant ile Fatih ve 63 hidrant ile Bağcılar izliyor. En az hidranta ise 4 yangın musluğu olan Şişli'de yer alıyor. İtfaiye tatbikatında, can kurtarmada kullanılan bir merdiven aracı, Fati h'teki bazı sokaklara giremedi. İ lçedeki birçok sokakta süren tatbikatta, aynı itfaiye aracı, yangın çıktığı, üst katlarında mahsur kalan ve kurtarılması gereken insanlar olduğu varsayılan bazı binalara hiçbir yoldan ulaşmayı başaramadı. ----------------Yangın ve Güvenlik m Sayı 54 Ocak - Şubat 2001 ----------------

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=