DE EM 2. Doğal Afet Stresinin Etkilerinden Kurtulmak İçin Alınacak Önlemler Korun: Kendine korunabilceğin bir yer bul. Yiyecek-içecek sağla, sağlıklı bir ortam oluşturmaya çalış. zaman zaman kendinle baş başa kalabileceğin, sessizce oturup, kısa süreli de olsa rahatlamaya ve uyumaya çalışabileceği n bir yer olmal ı . Harekete geç: Öz saygını, amaçlarını ve umut hissini yeniden kazanmana yardımcı olmak için sana ve ailene ait özel eşyalarından kurtulabildiklerini koruma altına al. Temas kur: Ailenle, arkadaşlarınla iletişim sağlamaya çalış; dinleyen kimi bulursan yaşadıkları nı anlat; ulaşabi liyorsan uzmanlara başvurup onlara anlat. En yakın yardım kuruluşuna başvur: Temel acil yardımlar, temizlik, sağlık ve konut gereksinmelerin için en yakın ulaşabildiğin yardım kuruluşuna başvur ve yardım iste. Afet sonrasında yaşadığın her gün için: • Kendin ve ailen için o gün yapılacak en önemli şeyin ne olduğunu belirle, • Tüm dikkatini kendinin ve yakınlarının yaşamakta olduklarına odakla, durumunu gözden geçirip yeniden değerlend ir; böylece neyin önemli neyin önemsiz olduğunu kesin olarak belirleyebilirsiniz. • Yaşadıklarının senin için ne anlama geldiğin i anlamaya çalış ki, yaşama tekrar sıkıca sarılabilesin ve hatta tüm bu olanlardan kişisel olarak daha da güçlenerek çıkabilesin. ÇOCUKLARIN BİR DEPREM FELAKETİYLE BAŞA ÇIKMALARINA NASIL YARDIM EDEBİLİRSİNİZ? 1. Bir felaketinin ardından, bazı çocuklarda aşağıdaki belirtiler ortaya çıkabilir • Depremin tekrarlanacağından ya da depremi hatırlatacak bazı işaretlerden (oturduğu koltuğun, yatağın sallanması, uyku sırasındaki gürültü vb) aşırı korkmak, • Çok kolay ve sık bir biçimde sinirlenmek, ağlamak ve sızlama k, • Okulda ve evde daha önce hiç yapmadığı davranışlar yapmak, • Daha fazla hareketli olma, dikkatini belli bir konuya yoğunlaştırmada güçlük çekme, • Felakete ilişkin sürekli korkular (örneğin anne ve babadan artık tamamen ayrılmak zorunda kalacağından korkma), • Yalnız başına yatmaktan, yanındakilerin uzaklaşmasından korkmak, anne ve babanın peşinden dolanmak, okula ya ela kreşe gitmekten korkma, tuvalette yalnız bırakılmaktan korkmak, • Daha küçük yaşlarda davrandıkları gibi davranmak, parmak emmek, altını ıslatmak, biberondan beslenmeyi istemek, sürekli kucakta tutu lmayı istemek, • Doktor tarafından sebebi bulunamayan mide bulantısı, kalın ağrıları, kusma, baş ağrısı, baş dönmesi, beslenme ve uyku düzensizlikleri gibi şikayetleri göstermek, • Sürekli bu konu üzerinde konuşmayı istemek (özellikle daha büyük çocuklar) ya da oyun larında ve masallarda deprem felaketine ilişkin konuları işlemek, • Bu deprem felaketinin, kendisinin daha önceden yapmış olduğu bir "kabahat" yüzünden olduğunu düşünüp, suçluluk duymak, • Bazı çocuklarda, yaşadıkları sıkıntıya ilişkin olarak dıştan fark edilecek herhangi bir belirti gözlenmeyebilir. Bazılarında ise bu sıkıntıların ın ilk işaretleri, haftalar ya da aylar sonra ortaya çıkabi lir. 2. Çocuklarına bu konuda yardım etmek için, anne-babalarıyla ya da yakınlarındaki büyükleri neler yapabilirler? • Çocukları, olaylarla ilgili olarak bilgilendirmenin büyük yararı vardır; onlara duygusal açıdan destek vermek, aile ve akraba ların felaket sonrası yaraları sarma çalışmalarında rol almalarını sağlamak, aile ve akrabaların birarada oldukları duygusunu yaşamalarına da katkıda bulunur. Bu zorlu kları birlikte aşabilmek, deprem felaketinden çok sonraları bile sürebilecek ve aile bireylerini güçlendirecek bir "birlikte beraberlik" duygusu yaşatacaktır. • Çocukları n ızı rahatlatmak ve onlara güven vermek için zaman ayırın. Bir felaketle başa çkmaya çalışırken, yetişkin bir insanın dikkati kolayca başka konulara kayabilir. • Deprem sıras ında ya da sonrasındaki acil durumlar içindeyken çocuğunuzu rahatlatmak için vakit ayıramayacağınızı d üşünebilirsiniz. Ama bir dakikalık bile olsa; içten, şefkat dolu bir sarılma, sürekli onun yanında olduğunuza dair güven verici, sıcak bir iki söz, çocuklarınızın kendilerini güvende hissedebilmeleri için yeterli olacaktır. • Durumla ilgili olarak bir şey saklamadan, onun anlayabileceği düzeyde basit sözcüklerle, dürüst olarak bilgi verin. Ailenize neler olduğunu çocuklarınıza açıklayın. Onların anlayacağı basit sözcükler kullanın. Dürüst olun. Örneğin okul öncesi bir ----------------Yangın ve Güvenlik a:m Sayı 54 Ocak - Şubat 2001 ----------------
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=