Article biraz gecikmeli yapılabilmektedir. Oysa olayın ardından geçen her saat araştırmacı ların aleyhine işlemektedir. Olay yeri incelenmesinde diğer önemli faktör; hiçbir şeye dokunulmaksızın, ilgisiz kişilerin ortamdan uzaklaştırılması varsa ölü ve/veya yaralıların ambulansa alınması (bu aşamada acilen ölü ve/veya yaralıların ilk bulundukları yerlerin bir kroki üzerinde işaretlenmesi gereklidir) sonucunda derhal olay yerinin titiz bir şekilde, hiçbir ayrıntıyı kaçırmaksızın araştırılmalıdır. Bu noktada itfaiyeler ve emniyet kuvvetlerine önemli görevler düşmektedir. Ülkemizin herhangi bir yerinde meydana gelen yangın-kundaklama ve patlama olayında, olay yerine ilk gelen, yangına ilk müdahale eden, yangınolayını yaşayan itfaiyeci ler olduğundan olay hakkında önemli ipuçları, ilk bilgiler itfaiyecilerden temin edilecektir. İtfaiyeci ler ile birlikte olay yerine ulaşan emniyet kuvvetlerin de olay yeri incelemelerinde büyük katkıları olacaktır. Ancak burada önemli vurgulanacak bir nokta vardır. İtfaiyeciler ve emniyet kuvvetleri bu konuda neler yapabilecekleri hususunda yeterli bilgiye sahip olmalıdırlar. Kocaeli Üniversitesi bünyesinde ve İstanbul Üniversitesi'nde bu yıl faaaliyete geçecek olan "İtfaiyecilik, Yangın ve Yangından Korunma Meslek Yüksek Okul l arı" ile bu okullarda verilmesi planlanan yangın - a raştı rma dersleri olumlu bir gelişmedir. Bir diğer olumlu gelişme ise emniyet teşkilatı bünyesında, ülke çapında giderek yaygı nlaştırılması hedeflenen, "olay yeri inceleme okulu"nun Ankara'da açı l masıd ır. Ancak, adı geçen bu okullarda henüz yeterli sayıda ve "konusunda uzman" eğitimciler bulunmamaktadır. Bu okullarda eğitim görmüş veya halen görmekte olan öğrenci l e r ile yapılan görüşmelerde, bu öğrenci l erin teorik ve pratik yönden, kendilerini yangın kundaklama ve patlama araştırmaları hususunda yeterli bulmadıkları anlaşılmaktadır. Burada çıkan sonuca göre, ülkemizde yangın ve patlama araştır macı ları yetiştirecek yeterli sayıda ve düzeyde eğitmen bulunmamaktadır. Bu eğitimlerin yangın ve patlama konusunda teorik ve pratik bilgileri yanısıra, yurt dışında konu ile ilgili bir birimde en az 6 ay veya bir yıllık eğitim sürecinden geçip, eğitim programını başarı i le tamamladıktan sonra, ülkemizde bu konuda ders vermeleri yararlı olacaktır. Ayrıca bu okullardaki ders saatleri arttı rılma lı; konular teorik ve uygulamal ı olmak üzere iki aşamada işlenmelidir. Buna ilave olarak, yurdumuzda da yangın ve patlama a raştı rmal ı konularında sertifikalı bilirkişiler yetiştirmek üzere eğitim programları düzenlenmelidir, eği timl i itfaiyeciler ve güvenlik güçleri bu konuda uzmanlaşmış "diplomalı bilirkişiler" yetiştirilmelidir. VI. SONUÇ Ülkemizde yangın- kundaklama ve patlama olaylarının adli yönden incelenmesinde, son yıllarda olumlu gelişmeler gözlenmektedir. Ancak olay yerinin zamanında ve gerektiği şekilde incelenebilmesi; itfaiye, emniyet güçleri ile adli bilimcilerin koordinasyonlu çalışma ları konusunda çeşitli eksiklik ve aksaklıklar bulunmaktadır. Ayrıca olay yeri inceleme konusunda eğitimli uzmanların sayısının -,.;, •. -..... .. , . -: :·,~:":~ :ff 'J_gın-k~~f 9t qma ve - • patlama olaylarmm adli ," > : ; - • i'.~~•t.t~•;~_·: ' ;~"j":;~-~--:·· ~ yönden. değerlendirilmelerindif . . . , .. • ' •·· ......,...-._,.,...,._._,_.___ --... ,.- -~- ---,·"!". ··-···,• ,,.·~.-~.--~ ·-·~. -~_-,::_J,~ ~ : ·c; ··: ~ı1~re ~~~r~/] lt~lfı • 'ô • •• kuruluşlar·ve.korfüsunda ~ uzmanlaşmış bilirkişiler (ad_li ~i!!'!::,_il~r}c gö~e~_alm~lıdır. ~ 1 '. , :_~4.--t::-· -• ·, • :•:·• ..,_ - ve bu uzmanların ülkemizin herhangi bir yerinde meydana gelebilecek yangın ve patlama olaylarında, olay yerine en kısa sürede ulaşıl abilmeleri gereklidir. Bu uzmanlar, olay hakkındaki her türlü bilgiyi ve delili toplayarak ve muhafaza ederek ilgili makamlara u laştırı labilmelidi r. Yangın-kundaklama ve patlama o l ay l arının adli yönden değerlendirilmelerinde sadece konu ile ilgili kuruluşlar ve konusunda uzmanlaşmış bi l irkişiler (adli bilimciler) görev almalıd ır. "İstanbul Büyükşehir Belediyesi Yangından Korunma Yönetmelikleri", içeriği genişleterek ülke çapında yürürlüğe konulmalıdır. Yönetmelik eksikl i ği nedeniyle diğer illerimizde konu ilgili adli dosyalarda özellikle kusur tayinlerinde yaşanmakta olan sı kıntı büyük ölçüde giderilecektir. 0 Kaynakça 1. Adli Tıp Enstitüsü Tez Özetleri (19891993), (1993), Temel Matbaacılık, lstaııbul 2. Aykaç, M. (1987), Adli Tıp Ders Kitabı, Çeliker matbaacılık, lsıanbul, 1-6 3. Caymaz, A. (1995), Yangın ve Güvenlik; lsıanbul, 36, 64-68 4. Caymaz, A. (/997) Model yangınlarda yangın hızlandırıcılarının saplanması ve bunların is oluşumundaki etkileri, doktora tezi, lstanbul Üniversitesi, lsıanbul 5. Gök, Ş. (1989). Adli tıbın ceza yargılamasındaki önemi, Kriminalistik ve Ceza Hukuku El Kitabı, Beta Basını, lsıanbul. 6. Karabenli, M. (1989). Krimiııa/asıik ve Kriminal Polis Laboratuvarları, Ceza Hukuku El Kitabı, Beta Basım, lstanbul, lsıanbul. 7. National Fire Codes (1992). NFPA, Quincy. 8. Sosyal, Z., Eke, M. (1999). Dünyada Adli Tıbbın Tarihçesi ve Gelişimi. Sosyal Z., Çakalıı; C. (Eds). Adli Tıp, Cilt 1, lsıanbııl, 1-29. ---------------Yangın ve Güvenlik il Sayı 54 Ocak - Şubat 2001 ---------------
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=