Yangın ve Güvenlik Dergisi 54. Sayı (Ocak-Şubat 2001)

Interview HT: Bu yönetmelik yürürlüğe girdiği zaman, belediyelerin kendi yönetim bölgeleri için hazırlamış olduğu yönetmelikleriı!ı durumu ne olacak? Bunun bir mevzuat kaosuna yol açma olasılığı var mı? Sabahattin Özçelik: Türkiye'de özellikle 1992 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından çıkarılan Yangından Korunma Yönetmeliği'nden sonra, birçok büyükşehir belediyesi benzer yönetmelikler çıkarmaya başlamıştır. Bunun yanında Bakanlıkların çıkardığı yönetmelikler de olm uştur.İmar yönetmeliklerinin içinde yangın güvenliği ile ilgili hususlar yer a lmıştır. Bunlar birbirleriyle karşılaştırıldığında önemli farklılıklar mevcuttur. Örneğin, bazılarında yangın dolabı için gerekli su deposu 40 ton alınırken bazılarında 15 ton alınmaktadır. İşte bu gibi kaosu ortadan kaldırmak için bu yönetmelik çıkarılmaktadır. Bu yönetmelik yayınlandığında "Kamu Binalarının Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik" ve belediyeler tarafından çıkarılmış olan bütün yangından korunma yönetmelikleri ve talimatları yürürlükten kald ırılacaktı r. Mevcut imar ve yapı yönetmeliklerinin bu yönetmelikte belirtilen yangın güvenliği ile ilgili hususlarla çelişen kısımları varsa, uygulamada bu yönetmelikte öngörülen hususlar esas alınacaktır. Çıkarılacak bu yönetmeliğin uygulanmasını sağlamak amacıyla; belediyeler, kamu ve özel kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler bulundukları yerin, bina ve tesisin özelliklerine göre kendi "Yangın Önleme ve Söndürme Yönergeleri"ni hazırlayacaklardır. Bu yönergenin bir örneği mahalli belediye itfaiye teşkilatı ile Sivil Savunma Müdürlüğü'ne de verilecektir. HT: Geçtiğimiz ay Marmara Denizi'nde ve Hindistan'da olan depremler, deprem tartışma/arını yeniden gündemimize oturttu. Siz yönetmelikte depremle ilgili bazı maddelere yer verdiğinizi belirttiniz. Bunlar hakkında bilgi verir misiniz? Sabahattin Özçelik: Yönetmelikte, depremle ilgili olarak doğal gaz tes i satl a rında, asansörlerde ve borulama tesisatlarda alınacak önlemlere ilişkin önemli maddeler bulunmaktadır. Sarsıntı olduğunda doğal gazın akışını ve panelin elektiriğini kesen tertibat zorunlu kı lınmıştır. Yüksek binalardaki asansörlerin deprem sırasında en yakın kata gidip, kapılarını açıp, hareket etmeyecek tertibat ve proğrama sahip olmaları istenmiştir. Sismik hareketlere karşı ana kolonların herhangi bir yöne sürüklenmemesi için dört yollu destek kullanılmalı ve 211r veya daha büyük çaplı branşman borularda esnek bağlantılar kullanılarak boruların kırılmasının önlenmesi tedbirleri getirilmiştir. Bu yönetmelik yayınlandığında "Kamu Binalarının Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik" ve belediyeler tarafından çıkarılmış olan bütün yangından korunma yönetmelikleri ve talimatları yürürlükten kaldırılacaktır. HT: Ülkemizde her konuda, düzenleyici kuralların işlerliğini engelleyen en önemli etken "yaptırım eksikliği". Bu yönetmelik tavsiye niteliğinin ötesinde, "uygulanması zorunlu kurallar" olarak işlevsel olabilecek mi? Sabahattin Özçelik: Amacımız yönetmeliğin tam olarak uygulanmasıdır. Teorik olan ve uygulanamayacak maddelerin konulmamasına dikkat ed ilmiştir. En büyük yaptırım, yönetmelik hükümleri uygulanmadığı zaman binanın inşaat izni ve kullanım izni alamamasıdır. Yeni yapılan ya da proje tadilatıyla kullanım amacı değiştirilen yapı l arda bu yönetmelikte öngörülen esaslara göre yapılmış imalat yapılmadığının tespiti halinde bu eksiklikler giderilinceye kadar binaya kullanma izin belgesi ve/veya çalışma ruhsatı verilmeyecektir. Bilindiği gibi 1ONisan 2000 tarihli Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe giren 595 Sayılı "Yapı Denetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararname" de önemli yaptırım hükümleri düzenlenmiş, sorumluluk, görev ve yetki konuları ayrı ayrı düzenlenmiştir. Ayrıca, sigorta ve denetim hususları iyi bir düzenlemeye kavuşturulmuştur. Bu nedenle yaptırım konusunda oldukça iyi mevzuata sahibiz. Tasarıda gerek özel yapı, bina, tesis ve işletmeleri için gerekse kamu binaları için kapsamlı bir denetim sistemi getirilmiştir. Ayrıca, yönetmelik hükümlerine aykı rı hareket edenler hakkında idari emirlere riayet etmemek fiilinden, verilen görevi zamanında yapmayanlar hakkında ise, fiilin derecesine göre görevi ihmal veya suistimalden soruşturma açılarak gereğinin yapılması konusunda tasarıya hüküm konulmuştur. HT: Yönetmelik için yetkili ve sorumlu tanımlaması ne şekilde yapıldı? Sabahattin Özçelik: Bu yönetmelik hükümlerinin uygulanmasından; yatırımcı kuruluşlar, mal sahipleri, işveren temsilcileri, tasarım ekibi, mimar ve mühendisler, uygulayıcı yükleniciler, imalatçılar görevli ve sorumludurlar. Ayrıca, yapı üretiminde ve kullanımında yer alan müşavir, danışman, proje kontrol, yapı denetim ve işletme yetkilileri sorumludurlar. Hatta sigorta şirketleri, yangına karşı sigorta ettirme talebi aldı kları bina, tesis ve işletmelerde, bu yönetmel iğin hükümlerine uyulup uyulmadığını kontrol etmek zorundadır. İnşaat ruhsatını vermeye yetkili merci; bu yönetmeliğe uyulmaması nedeni ile ortaya çıkan her türlü yangın hasarından kusur aranmaksızın sorumlu olacaktır. Yetkili merci; proje müellifi, şantiye şefi, tasarımcı veya yapı yüklenicisinin görev ve yükümlülüklerini yerine getirmemelerinden dolayı sorumlu tutulmaktadı r. Ayrıca, 595 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Bayındırlık ve İskan Bakanlığına denetleme yetki ve sorumluluğu verilmiştir. HT: Çok teşekkür ederiz Sayın Özçelik. Bu konuda son alarak eklemek istediğiniz birşey var mı? Sabahattin Özçelik: Yönetmelik taslağının oluştu rulmasında büyük emek ve mesai sarf eden TÜYAK Başkanı Sayın Abdurahman Kılıç başta olmak üzere, TÜYAK Yönetim Kurulu'nun bütün üyelerine, sayısız toplantılara katılarak büyük katkılarda bulunan çeşitli oda, üniversite ve büyükşehir beledeyeleri temsilcilerine sonsuz teşekkürlerimi arz ediyorum. 0 ----------------Yangın ve Güvenlik m Sayı 54 Ocak - Şubat 2001 ----------------

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=