Yangın ve Güvenlik Dergisi 56. Sayı (Mayıs-Haziran 2001)

Article vasıtaları ile gerçekleştirilmektedir. Ayrıca; İşletme içi nakliye maksatlı konveyör, asansör, kreyn, vinç vb. makine ve sistemleri de ayrı ayrı yangın tehlikeleri kapsamında düşün mek ve değerlendirmek gerekir. Çünkü, bu taşıyıcılarda sürtünmeden kaynaklanan statik elektrik, kayışlarda aşırı ısınma, yağ/yakıt sızıntıları yanında havaleli yükleme, güzergah larındaki elektrik kablolarını çiğneme nedeniyle spark vb ciddi riskler vardır. Bazı örnekler vermek istiyorum. İşletmedeki bir vasıta-motor için benzin alınması gerektiğinde özel metal çanta yerine plastik damacana ile taşıyanlar çoğunluktadır. İnsan gücüyle taşımada ağırlığın dizlere değil de, bele verilmesi, istihab haddini aşan yüklemelerde aracın freninin patlaması gibi örnekler her ne kadar iş ve trafik kazası gibi görünse de doğurduğu sonuçlar yangını da beraberinde getirmektedir. İşletme içi nakliye, işletme özelliğine göre talimatlandırılırken, genel nakliye konusu TSE'nin 381, 1445, 1846, 1862, 10999 standartlarına ilaveten uluslararası kurallara bağlanmıştır. Ülkemizin de kısmen benimsediği ancak; Yakın birgelecekte tümünü kabul edeceğine inandığım bu kurallar ; ADR.................. : Kara yolu ulaşımı GGVG / GGVS...: Demir yolu ulaşımı IMDG................: Deniz yolu ulaşımı IATA/ ICAO.......: Hava yolu ulaşımına dair esaslardır. 4. DEPOLAMADA YANGIN TEHLİKELERİ Endüstriyel işletmeler bakımından, hammadde ve mamül maddelerin stoklandığı yere "depo", bu işleme ise "depolama" denilmektedir. Depolama sırasında oluşan yangın riskleri ve yangın tehlikelerine karşı TSE'nin 7 1 2, 1 350, 1 446, 1 449, 2 1 92, 1 0661 , 10663, 10882, 10976, 11528 sayılı standartları, Parlayıcı, Patlayıcı, Tehlikeli ve Zararlı Maddelere ilişkin 3 tüzük ve 1 yönetmelik çıkarılmıştır. a. 24.12.1973 tarih 14752 sayılı Resmi gazetede yayınlanan 7/7751 karar sayılı "Parlayıcı, Patlayıcı, Tehlikeli ve Zararlı MaddelerleÇalışılan İşyerlerindeve İşlerde Alınacak Tedbirler" hakkındaki tüzük, b. 29.09.1 987 tarih ve 1 9589 sayılı Resmi gazetede yayınlanan 87/1 2028 karar sayılı "Tekel dışı bırakılan patlayıcı maddelerle, av malzemesi benzerlerinin, üretim, ithali, taşınması, stoklanması, depolanması, satışı, kullanılması yok edilmesi, denetlenmesi usul ve esaslarına ilişkin tüzük, c. 1.01 .1974 tarih ve 14765 sayılı Resmi gazetede yayınlanan 7/7583 karar sayılı İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü, Sağlık ve İş Güvenliği Tüzüğü, d. 26.10.1983 tarih 18203 sayılı Resmi gazetede yayınlanan Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı 508 nolu "Gayri Sıhhi MüesseselerYönetmeliği" Sıvı yanıcılardan, yakıt tanklarının standartlara uygun yapılmaması, gözden kaçması halinde tankın bulunduğu mahallin dikey havalandırmadan yoksun olması yangın ve patlamaya davetiye çıkarmaktadır. Gaz yanıcılardan LPG'nin depolama sırasında standartlara göre depolanması, topraklama yapılması gerekirken taşıma yapan tanker şoförünün bilgisizliği vb. birçok olumsuz düşünceden kaynaklanan davranışları da depolama sırasında oluşabilecek yangın tehlikelerinden akla en kolay gelenlerindendir. Parlayıcı Sıvıların Konulduğu; • Depo ve boru aksamlarının statik elektriğe uygunsuzluğu, • Uygun emniyet mesafelerinin ihlali, • Ham ve mamül maddeye bağlı olarak istiflemenin standartlarhilafınadüzensiz ve aşırı olması, koridorların/ara boşlukların bırakılmaması, kağıt, ambalaj kutularının ıslanmadan mütevellit geçiş alanı bırakmaması gibi birçok sayabileceğimiz tehlikeler depolama tehlikelerinden başlıcalarıdır. Gebze'de fada DILOVASl'mluki Tu ınl dcpolnrındn ç.ılmn yangın korkunu. Alevler m:ı1.oı mnkındnn yn� depolaıına sıçnıJ,. TEM iki sıınt trnfiğc knpıındı. Omıan kili oldu ADANA Kar-uisulı ve Mannvgnı"tnki omınn ynngınlnn poynmn etkisiyle bQyildn. Kamisıı, lı'tla LSOO lıı.,khır kudı;.ıııı kül oldu. l lclıkopkrlcr )'eterli olmndı. ■ l't• Oto lastiği, rulo kağıt, halı, iplik balyaları, paletli malzemeler, plastikler, boş paletler, kereste, kömürvb. üst üste veya yığın istifleme yanında diğer ürün depolaması ile ilgili NFPA 231 ' de esnek korunma planları önerilmekte dir. Geçmiş yangınlar incelendiğinde depolama hataları nedeniyle maddi kayıpların had sayfaya ulaştığı ve hatta çoğu yangında depolama hataları nedeniyle kurtarılabilmiş bir şeyin kalmadığı görülecektir. 5. İNSAN DAVRANIŞLARINA BAĞLI YANGIN TEHLİKELERİ Dünyada bu güne kadar meydana gelen yangınlar incelendiğinde oran olarak o/o 99.9'unun insanların kullandığı yer, makine ve cihazlarda, insanların çalıştığı, insanların yaşadığı yerlerde kısacası insanın var olduğu yerlerde çıktığı görülmüştür. Bundan anlaşılacağı gibi insanlar bilerek/isteyerek veya bilmeden/istemeden yangın çıkarmışlardır. Çıkan bu yangınlardan ise doğrudan veya dolaylı olarak en çok zararı da yine insanlar görmüşlerdir. "Bilgisizlik, ilgisizlik, dikkatsizlik, ihmalkarlık, aşırı güven, üşengeçlik" olarak nitelendirebileceğimiz bir davranış olan "adam sende"cilik, çok bilmişlik /ukalalık, tembellik, başta sigaraalışkanlığı olmak üzere tiryakilik gibi ehlikeyf davranışlar ve zarar vermek maksadını taşıyan insan hareketleri, telafisi zor ve hatta çoğu zaman imkansız büyük acılara vesile olan yangınların esas nedenlerini oluşturmaktadır. Yine bazı örnekler vermek istiyorum: Yağlı boyayı tiner-benzin vs. ile inceltirken ağzında sigara bir elinde tiner diğerinde çubukla boyayı karıştıranlara hep rastlarız. ---------------- Yangın ve Güvenlik m Sayı 56 Mayıs · Haziran 2001 ---------------�

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=