Yangın ve Güvenlik Dergisi 58. Sayı (Eylül-Ekim 2001)

�M1YMWI � Application yürüyen merdivenler ile asma katta yer alan kara tarafı restoranlarına ve bir alttaki konferans salonlarına ulaşılamakta. Gidiş katının hava tarafında ise pasaport kontrolünden geçilerek u laşılan, duty free ve yiyecek satış ünitelerini içeren alan yer almakta. Bu bölgeden de yine yürüyen merdivenler ile asma kattaki hava tarafı restoranlarına ve bir alt kattaki CiP salonlarına ulaşılmakta. Terminal binasının prestij salonu olan Gidiş Katı, 240m x 72m boyutlarında ve 1 O m'ye yaklaşan yüksekliği ile oldukça büyük bir mekan. Geliş Katı'nda ise, pasaport kontrol alanı ve bagaj alma holü yer almaktadır. Kara tarafında bulunan karşılayıcılar holün-de, banka, postane, araba kiralama, otel rezervasyon gibi fonksiyonları içeren mekanlar yer almaktadır. Terminal binasının Servis Katı'nda ise, teknik servis ve tesisat hacimlerinin yan ısı ra, bagaj ayırma sistemi, ana iletişim merkezi, kayıp eşyalar için büyük bir depo ve kantinler, mutfaklar, dinlenme-soyunma odaları, tuvalet ve duşları içeren personel tesisleri bulunmakta. %70 yerli malzemenin kullanıldığı, 356 mühendis ile 3 bin 50 işçinin vardiya usülü çalıştığı ve kullanılan teknoloji açısından Türkiye'nin en modern binalarından biri olan Terminal'in cephesinde, güneşten yararlanmak amacıyla alüminyum ve cam paneller kullanılmış. Atatürk Havalimanı Dış HatlarTerminali, ortak veritabanında bütünleşik olarak çalışan sistemlerden kurulu dünyanın birkaç hava limanından biri olma özelliğini de taşıyor; Atatürk Havaiimanı Yeni Dış Hatlar binasında kullanılacak otomasyon sistemi sayesinde, Atatürk Havalimanı'nda 'Toplam Havalimanı Yönetim Sistemi' uygulanacak. Check-in alanı içerisindeki tüm terminallerin istenildiği yerden herhangi bir firmanın kullanabilmesine olanak tanıyan CUTE (Commen Used Terminal Equipınent-Ortak Kullanımlı Terminal Sistemi ) sistemi, bilet kontrollerinin istenilen deskten yapılabilmesi ve bu sayede yolcu yığılmasının önlenmesi gibi birçok yarar sağlayacak. CDB (Central Data Base- OrtakVeri Tabanı) oluşturacağı merkezi kontrol sistemi ile olası hataların anında giderilmesini sağlayacak. Bu otomasyon sistemi, dünyanın en gelişmiş havalimanları arasında yer alan Hong Kong'Lın Chek Lap Kok, Malezya'nın Kuala Lumpur, Londra'nın Heathrow gibi altıncı nesil havalimanlarında da kullanılıyor. Maliyeti yaklaşık 1 O milyon USD olan bu sistem ile birbirinden bağımsız olarak çalışan 1 00'den fazla alt sistem entegrasyonu, düşük maliyetlerle verimli bir şekilde sağlanacak. Yıllık 14 milyon yolcuya hizmetverebi-lecek kapasitede tasarlanan ve bu sayının kısa sürede 20 milyona çıkarılması planlanan Terminal'de 1 5 adet mekanik, 1 1 adet elektronik, 6 adet elektrik ve 2 tane de güvenlik olmak üzere toplam 34 adetsistem bulunmakta. Dış Hatlar Terminalinin Özellikleri • 1 7 Şubat 1 998 tarihinde başlanan yeni Dış Hatlar Terminali ve Otopark projesi, 22.5 ayda bitirilerek bu alanda bir rekor kırdı. Dünyanın en hızlı inşa edilen terminal binası oldu. • Aynı anda 30 uçak yolcu indirip, bindirebilecekşekilde planlanan terminal'in inşa-sında her ay 33 bin metrekarelik inşaat hızı yakalanmıştır. Bu çalışma her ay bir beş yıldızlı otel tamamlamayla aynı oranda. • Atık su arıtma, çöp depolama ve imha ünitelerinin bulunduğu terminalde, 2.100 kın kablo kullanıldı. 100 bin m2 granit döşendi, 1 1O bin m2 asma tavan takıldı, 1 O bin 50 kalem iş takip edildi. 5 futbol sahası büyüklüğünde bir alanda 12 kule vinçle çalışıldı. • Projenin toplam maliyeti yaklaşık 306 milyon USD. • Projede 3 bin 50 işçi ve 356 mühendis vardiyalı olarak görev aldı. • Eski dış hatlar terminal binasından 4 kat daha büyük yeni bina, 1 89 bin m2 terminal ve 1 79 bin metrekarelik otoparkıyla Türkiye'nin en büyük 3 yapısından biri. Ayrıca, 7076 araçlık otopark, Türkiye ve Avrupa'daki tek alanda en büyük otopark olma özelliğini de taşıyor. • Terminal'de 9 adet körük sayısı yeni Terminalde, 18 adete çıkartılmıştır. • Terminal'de 64'ü THY'ye ait olma üzere 5 bölgede toplam 160 check-in kontuarı bulunuyor. • 12 giriş kapısı bulunduğu binanın kapı girişlerinde 34 adet x-ray cihazı, 35 adet kapı dedektörü yer alıyor. • Yolcuların beklemelerini önlemek için toplam 64 pasaportbankosu bulu-nuyor. • 21 adet yürüyen merdiven, 1.361 metre yürüyen bantve45 adetasansörün bulunduğu terminal'de bagaj trafiğini el değmeden yapmayı sağlayacak 8 adetde bagaj karoseli yer alıyor. Kopenhag Havalimanı'ndakı sistemin benzeri olan ve saatte 1 O bin adet bagaj kapasiteli olan ve elektronik olarak gözlenebilen bir barkod sistemi de bulunuyor. • Apron cephesi, 480 metre ile Türki-ye'nin en uzun yapısıdır. • Yolcu bekleyenlerin aynı zamanda apronu görebilecekleri toplam 8 bin m2 iki restoran yer alıyor. • Gidiş bölümünde yolcular için bir restoran alanı oluşturulmuştur. Fast food, İtalyan, Çin mutfaklarının yanısıra geleneksel Türk yemekleri ve tatlıları da sunululuyor. • Gidiş bölümünde İstiklal Caddesi ve Çırağan Sarayı girişi benzeri dekore edilmiş duty free mağazaları yer alıyor. • İnşa edilen metro sistemi sayesinde, Yeni Bosna'dan havalimanına metro ulaşımı sağlanabilecek. • İç hatlar olarak faaliyet gösterecek şu anki dış hat Terminal ile bağlantı özel yürüyen bantlarla sağlanacak. • Binadaki özel yangın kontrol ve ikaz sistemi ile yangın çı kan bölüme çok hızlı müdahale edilebiliyor ve perdeleme yapılabiliyor. • Bölgesel anons sistemi gürültü kirliliğini önlemek amacıyla, bölgesel anons sistemi oluşturulmuştur. • Hesaplanan toplam soğutma yükü 12,5 milyon kcal/h'dır. Dolayısıyla soğutma üniteleri kapasitesi; 2,5 milyon kcal/h olan 5 adet üniteden oluşmaktadır. • !sıtma amacıyla kullanılan kazanların kapasitesi 2,5 milyon kcal/h/adet x 5 adet=12,5 kcal/h'tir. • Toplam 100 adet klima santrali ve 230 adet aspiratör bulunmatadır. • Yaklaşık 70 bin m2 priznıatik kanal, 6 bin m2 yuvarlak kanal kullanılmıştır. • Binaya verilecek maksimum taze hava miktarı 900 bin m3/h, binada yaratılacak pozitif basınç ise 200 bin m3/h olup, hava değişim miktarı minimum 4, maksimum 6 defadır. • Hava kalitesinin temini için aktif karbon filtreler kullanılmaktadır. • ısıtma ve soğutma sisteminde terminal, doğu-batı ve köprüler olmak üzere 3 ana zon vardır. ----------------- Yangın ve Güvenlik l!!i Sayı 58 Eylül - Ekim 2001 -----------------

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=