Gönül l ü itfaiyecilerin görev sı rası nda uğradı kları kaza veya diğerzararlardan dolayı sosyal güvenlik ve tazminat hakları saklıdı r. Görev yaparken ancak kasten veya ağı r kusurları sonucu verdikleri zararlardan sorumlu tutulabilirler. Görevin gerekli kı ldığı özen ve titizliği göstermeme durumunun tekrarı nda, birlikte çalışmayı önemli ölçüde etkileyecek biçimde, görev arkadaşları ile geçimsizlik durumunda, görevin gerekli kı ldığı zihinsel ve bedensel niteliklerin yitirilmesi durumunda görevlerine son verilmektedir. Gönüll ü itfaiyecilik şimdiye kadar ülkemizde ele alınmamış önemli konulardan birisidir. 6832 sayıl ı kanunun 69.maddesinde "Orman yangınları nda, yangına civar köy ve kasabaları n 18 yaşını bitirip 50 yaşını doldurmamış bütün erkek nüfusu beraberlerinde mevcut balta, kürek, kazma, testere gibi yangın söndürmeye yarayacak aletleriyle yangı n yerine gitmeye ve yangını söndürmeye mecburdurlar" denilmektedir. Bu yasa ile halkın yangı n söndürme çal ı şmalarına katı lmaları zorunlu kı lınmıştı r. Eğitim yaptı rılmadan, sorumluluk verilmeden görev beklenirse, ya sadece kağıt üzerinde kal ı r, ya da verimli olamaz. Vatandaşa bu görevi vermeden önce eğitimin ve organizasyonun yapı lması gerekir. Orman bölgelerine yakı n köylerde "Gönül l ü Orman Koruyucuları " oluşturulma, eğitim yaptı rı lmalı ve müdahale malzemeleri verilmelidir. Bölgeyi iyi bilen bu kişiler, yangı na çabuk müdahale edebilir ve orman alanları sürekli denetim altı nda tutulabilir. Aynı zamanda yangına neden olan faktörlerin ortadan kaldırılması konusunda da kontrol görevi yaparlar. Batı toplumları nda, itfaiyenin halk içindeki olumlu imajı nedeniyle gönül lü itfaiyeci olmak bir onur kaynağı olmaktadı r. Ülkemizde itfaiye sevilen ama küçümsenen bir kuruluştur. Gelişmiş ülkelerde olduğu gibi "gönül l ü Batı toplumlarında, itfaiyenin halk içindeki olumlu imajı nedeniyle gönüllü itfaiyeci olmak bir onur kaynağı olmaktadır. Ülkemizde itfaiye, sevilen ama küçümsenen bir kuruluştur. Bu nedenle, "gönüllü itfaiyeci birlikleri" oluşturmak için yeterince gönüllü kişi bulunamayabilir. Bunun yerine "Gönüllü Kurtarma Birlikleri" oluşturma yoluna gidilebilir. Yangın ve Güvenlik m Sayı 61 Mart 2002 itfaiyeci birlikleri" oluşturmak için yeterince gönül l ü kişi bulunamaz. Bunun yerine· "Gönül l ü Kurtarma Birlikleri" oluşturulduğunda hem yaşadığı mız olaylardan etkilenenlerin fazla olması, hem de daha çekici bir isim olması nedeniyle gönüll ü sayısı nı artacaktır. Sivil toplum kuruluşları ve şirketler tarafından kurulmuş kurtarma ekipleri korunarak, bunlar "Sivil Savunma Gönüll ü Kurtarma Birliği"ne üye yapılabilir ve bunları n görev alacağı bölgeler önceden belirlenebilir. Gönüll ü kişiler eğitildiği ve ilk müdahale malzemeleri verildiği takdirde, bölgede kurtarma çal ışmaları yapacaklar ve orman yangını ve diğer yangınların söndürülmesinde de faydalı olacaklardı r. Bir olay durumunda, çevrede bulunanların yardı m etmeleri gönül lü itfaiyecilik veya gönül lü kurtarıcıl ı k değildir. Belli bir organizasyonu, eğitimi ve malzemesi olmadan sadece karmaşaya neden olurlar. Gönül lü Kurtarma Birliğinin oluşturulması için bir kanun çıkarı lmalı ve özendirici maddeler getirilmelidir. Gönüll ü kurtarıcı olacak kişiler, özel olarak seçilmeli, yı lda enaz bir ayl ı k bir eğitim yaptı rı lmal ı , söndürme ve kurtarma araç-gereçleri verilmelidir. Son yı llarda özel şirketler ve sivil toplum kuruluşları tarafından oluşturulan kurtarma ekiplerinin üyeleri "Sivil Savunma Kurtarma Birliği" adı altı nda bir araya getirilmelidir. Gelişmiş ülkelerde olduğu gibi bir kuruluş altı nda toplanması, aynı telsiz kanallarını kullanmaları, eşgüdümü kolaylaştırır ve ekiplerin gereksinim duyulan bölgelere dağıtılmasını sağlar. 0
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=