NFPA 101 CAN GÜVENLİĞİ· KODU "LiFE SAFETY CODE" Ülkemizdeki projeci teknik elemanların bilgi birikimlerine katkıda bulunmak amacıyla; Amerika Birleşik Devletleri'nde uygulanmakta olan ve tüm gelişmiş ülkelerin de uygulamaya başladıkları "NFPA 101 Can Güvenliği Kodu"nu Türkçe'ye çevirerek siz değerli okurlarımıza sunmaya devam ediyoruz. Bu sayımızda "Eğitim Mekanları " konusunun işlendiği 1 O 'uncu bölümü yayınlıyoruz. BÖLÜM 10 • EĞİTİM MEKANLARI BOLÜM 10-1 GENEL ZORUNLULUKLAR 10.1.1 Uygulama 10.1 .1.1. Bu kısımdaki zorunluluklar aşağıdakiler için geçerlidir: (a) Eğitim mekanı olarak kullanılan yeni binalar ya da kısımlar (bkz. Bölüm 1 -3); (b) Eğitim mekanlarına yapılan ekler, yada eğitim mekanına dönüştürülen ek binalar (bkz. 1 - 3 .6); (c) Mevcut eğitim mekanlarında değişiklikler, modernizasyonlar, ya da yenilikler (bkz. 1- 3.7); (d) Eğitim mekanına dönüştürülmüş mevcut binalarya da kısımlar (bkz. 1 -3.1 2) 10.1 .1.2. Eğitim mekanı tanımına uymayan eğitim tesisleri bu kısmın şartlarına uymakzorundadeğil dir, ancak aşağıdaki zorunluluklara uymalıdır: (a) Bilgilendirme amaçlı binalar - ticari mekan. (b) Mevcudu 50 kişinin altında olansınıflar- ticari mekan. (c) Mevcudu 50 kişi ya da üzerinde olan sınıflar - toplanma mekanı. (d) Laboratuvarlar, bilgilendirme amaçlı - ticari mekan. (e) Laboratuarlar, bilgilendirme amaçlı olmayan - endüstriyel. 10.1.2. Karışık Mekanlar (Ayrıca bkz. 10-1.4.) 10.1 .2.1. Eğitim mekanının bulunduğu binada başka amaçlarla kullanılan mekanlar varsa, bu kodun 4-1 .12 zorunlulukları geçerlidir. İstisna: Bu kısımda aksi belirtilen yerler. 10.1.2.2. Toplanma ve Eğitim: Toplanma mekanı olarak kullanılan yerler 8. Kısım ile uyumlu olmalıdır, özellikle 8-1.2'de toplantı salonu ve spor salonu kaçış yollarının, aynı zamanda binanın başka yerlerine de hizmet veren koridorlara ya da merdiven sahanlıklarına açılması durumunda, toplam kaçış yolu kapasitesinin odatoryum vesınıf kısımlarından aynı anda kaçışa imkan sağlayacak genişlikte olması gerektiği belirtilmektedir. İstisna: Yalnızca okul mekanı yükü tarafından kullanılmaya uygun türde toplanma mekanlarının bulunduğu yerlerde (böylece aynı anda dolu olmaları mümkün olmayacaktır) her iki kısma da aynı kaçış yolu kapasitesinin sağlanmasına izin verilebilir. 10.1 .2.3.Yatakhane ve Sınıflar: Hem yatakhane hem de sınıfların bulunduğu binalar 16. Kısm·ın uygulanabilir şartlarına uygun olmasının yanı sıra 1 O. Kısım ile de uyum içinde olmalıdır. Sınıfların ve yatakhanenin aynı anda dolu olması ihtimali bulunmayan binalarda heriki kısım için aynı kaçış yolu kapasitesi olması yeterli sayılabilir. 10.1 .3. Özel Tanımlar Ortak atmosfer: Binanın içinde onaylı bir du man bariyeri;,le.ayrılınamış QIDılar, boşluklar,_ ya da alanlar arasındaki atmosfer. Yangın ve Güvenlik m Sayı 62 Nisan 2002 Esnek plan ve açık plan eğitim binaları: Çoklu öğretim merkezleri için dizayn edilmiş binaların ya da bina kısımlarının hepsi bu sınıfa girer. (a) Esnek plan binalarda hareketli koridor duvarları veodaların kapıları koridorlara açılacak şekilde inşa edilmiş tavan yüksekliğinde hareketli kısımlar bulunur. (b) Açık plan binalarda odalar ve koridorlar, masalar, sandalyeler, sıralar, raflar, tezgahlar, düşük yükseklikte (en fazla 1.5 m) nesneler ya da benzer mobilyalarla ayrılır. Ayrı Atmosfer: Binanın içinde onaylı bir duman bariyeriyle ayrılmış odalar, boşluklar, ya da alanlar arasındaki atmosfer. 10.1.4. Mekan Sınıflandırması (Bkz. 4- 1.3) 10.1.4.1 . Eğitim mekanları, on ikinci dereceden itibaren günlük dört ya da daha fazla, ya da haftalık 1 2 saatten daha fazla sürelerle altı veya daha fazla kişi tarafından eğitim amaçlı kullanılan tüm binaları kapsar. 10.1 .4.2. Eğitim mekanları yarım günlük ana okullarını, çocuk yuvalarını ve çocuklar okul öncesi çağda bile olsa öncelikli hedefi eğitim olan başka okulları kapsar. 10.1 .4.3. Yönergelerin bazı diğer mekanlara tesadüf etmesi durumunda, bu Kodun o mekanlarla ilgili kısımları uygulanır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=