Yangın ve Güvenlik Dergisi 64. Sayı (Haziran-Temmuz 2002)

Agenda "Son 1,5 senedir tüketiciden gelen şikayetlerde ve imalatçı adı altında dolum sertifikasıyla çalışan korsan TÜY AK Yönetim Kurulu Üyesi Orhan Kalafatoğlu firmaların sayısında birpatlama yaşanmıştır. Biz bu sorunları sizlerin yardımlarıyla aşacağımıza inanıyoruz. 11 denetimi, gözetimi ve yasal dayanağı 1701 Sayılı Kanun'dur. Buna dayanarak 1967 yılında "Türk Standartları'na Uyulması Hakkında Tüzük" getirilmiştir. Bu tüzük, mecburi uygulamada standardı olan sanayi mamullerinin Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından nasıl denetleneceği ve cezai işlemlerini içermektedir. Denetlemeler sonunda mecburi standartlara aykırı mal ürettiği ya da sattıkları tespit edilerek hakkında adli kovuşturma yapılanlara 1 705 Sayılı Kanun hükmünde 765 sayılı Türk Ceza Kanunu'nun 526 ile 363 hükümleri uygulanır ve buna göre 1 aydan 6 aya kadar hapis cezası verilir. Ancak bu konuda hapis cezası bir örnek dışında uygulanmamıştır. Benim bugüne kadar tespit edebildiğim başlıca sorunlar şunlardır: • Kalitesiz, standart dışı tozların, tüp ve aksesuarların kullanılması, • Tüplerin dolum ve bakımının yetkisiz kişilerce yapılması, Yetki belgelerinin kullanımında sahtecilik yapılması, • Denetimlerin etkili bir şekilde yapılmayışı, • Belli mevzuatlar.daki noksanlıklardan kaynaklanan sorunlar. Sorunların aşılması için sektörün dernek ya da vakıf gibi oluşumlarla bir araya gelerek güçlenmesi sağlanmalıdır. Ayrıca tüketicinin radyo, TV ve basın yoluyla aydınlatılması gerekiyor. En önemlisi ise kamu, ilgili sektör ve tüketicilerin Üzerlerine düşen görevleri tam olarakı yerine getirmeleridir." Enver Sak ayrıca belgelendirme, denetim ve yetki devri konularının gündeme alınacağını söY.l�dı ve sektörün tüm çalışmalara ek olarak kendi otokontrol sistemini kurm1sını istedi. Panelin son konuşmasını yapan TÜYAK Yönetim Kurulu Üyesi Orhan Kalafatoğlu TÜYAK'ın üye yapısı ve çalışma şeklini anlattıktan sonra şunları ifade etti: "Son 1,5 senedir tüketiciden gelen şikayetlerde ve imalatçı adı altında dolum sertifikasıyla çalışan korsan firmaların sayısında bir patlama yaşanmıştır. Biz bu sorunları sizlerin yardımlarıyla aşacağımıza inanıyoruz. Bu konuda gerçekten pek çok sorun var. Denetim ve denetim sonrası çok önemli. Acaba denetimde gösterilen malzemeler, tüketiciye sevk edilen malzemeler ile aynı oluyor mu? Yoksa çok büyük fiyat farkları, denetimdegösterilen malzeme ile tüketiciye yollananın farklı olmasına 1111 yol açıyor? Bir başka sorun fason gövde konusudur. TS-EN 1 ile 6 arasındaki standartlara sahip olmayan bir tüp dolumcusu aldığı gövdenin içine söndürme maddesi ve kendi etiketini koyarak gerekli standartlara sahipmiş gibi satmaktadır. Gerekli belgelere sahip olmayanlar, fasonculardan tüp alamamalıdırlar. Yani ilgili tüm standartlara sahip firma, fasoncudan gövde alsın; fasoncu imal ettiği firmanın ismini yazsın. Standart, markaya verilsin ve o markayla piyasaya arz edilsin. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'ndan dolum izin belgeli birçok firma var. Ama yeterli denetim yapılıyor mu? Firmadaki araç gerecin faturası acaba firmanın kendisine mi ait? Ana firmanın denetleme yapabilmesi için de bayilik yetkisine sahip olmayan kişilerin dolum yapması engellenmelidir. Çünkü bu denetimler olmadığı zaman çok büyük aldatmalar ortaya çıkıyor. Bu noktada özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu'da bayilik konusunda bazı problemlerin de yaşandığını belirtmeliyim. Biz son birkaç yılda Antalya'da dört, Güneydoğu'da iki bayi değiştirdik ve Antalya'daki son bayiden de halen memnun değiliz. Bayinin hizmetinden memnun olmayıp yetkisini almamız çok etkili olmuyor çünkü daha pek çok bayiliği var. Bu tip bölgelerdeki müşterilerimiz kargo masrafına katlanarak tüpleri İstanbul'a doluma yolluyorlar. Bu problemlerin sonucunda tüketiciler Yangın ve Güvenlik m Sayı 64 Haz-Tem.2002 ve ciddi üreticiler mağdur oluyor. Son yıllarda taşınabilir söndürücüler sektöründe ciddi üreticilerin pazar payı gerçekten çok daralmıştır." Panelistlerin konuşmalarından sonra soru cevap bölümüne geçildi. Tüm konuşulanların ışığı altında panelden şu sonuçlar çıkarıldı: • Sorunlar ve çözüm önerileri ilgili bir çalışmanın TÜYAK tarafından hazırlanıp Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'na sunulması, • TÜYAK bünyesinde bir komisyon oluşturup test laboratuvarı kurulması için çalışma başlatılması. • Tüketici Haklarının Korunması Yasası'nın ilgili konulardaki denetiminde TÜYAK'a yetki verilmesi için girişimlerde bulunulması . 0 Öl�üler ve Standartlar Genel Müdürlüğü Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın "Ana Biriıııler"i Arasında Yer Alan Ölçüler ve Standartlar Genel Miidiirliiğii'niin Çalışma Prensip ve Hedefleri: • Türk Standartları Enstitüsü'nce hazırlanan ve Bakanlık ile ilgili konularda mecburi uygulamaya konulması uygun görülen standartları Bakan onayı ile uygulamaya koymak. • Standartları bulunmayan sanayi mamülleri için, standartları hazırlanıncaya kadar kalite denetimine esas olacak özellikleri tespit etmek veya ettirmek. • Mevzuatın diğer bakanlık veya makamlara bıraktığı konular hariç olmak üzere, iç ticarette konu olan ürün ve mamüllerin standartlaştırılmasını sağlamak. • 3516 Sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu'nun 2'nci maddesinde yer alan ölçü ve ölçü aletleri ile aynı madde uyarınca Kanun kapsamına alınacak diğer ölçü ve ölçü aletlerinin muayenesi, ayarlanması ve damgalanmasını sağlamak. • Ölçü ve ölçü aletlerinin marka kaydını yapmak, tip ve sistemlerini onaylamak, ulusal ölçü etalanlarının muhafazasını sağlamak veya kontrollarını yapmak ve yaptırmak. • Ayar istasyonlarının teknik yönden yeterlilik muayenelerini yapmak, yetki belgelerini düzenlemek. • Laboratuvarlar kurmak veya kurdurmak. • Mesleki eğitim kursları düzenlemek.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=