Panel ekstra ödeme yapılmaz. Kamuya maliyet olarak yansıyan bu güvenlik hizmetlerinin herkese ayrı ayrı verilebilmesi bazı durumlarda pek mümkün olmamaktadır. Her işyerini, her kurum ve kuruluşu, her kişiyi, bir güvenlik elemanı vererek korumak mümkün değildir. Bu nedenle, kurum ve kuruluşların güvenliğini sağlayabilmek amacıyla 2495 Sayılı Kanun'la özel güvenlik birimleri oluşturulmuş ve bu tür yerlerin güvenlik hizmetleri genel kolluk üzerinden alınmıştır. Ancak günün gelişen koşulları içinde 2495 Sayılı Kanun'un yetersiz kalınası, konunun diğergelişmiş ülkelerde ele alınış biçimi içinde yeniden değerlendirilmesi gündeme gelmiştir. 2495 Sayılı Kanun, kurum ve kuruluşların kendi bünyesinde oluşturacağı bir özel güvenlik teşkilatının varlığını benimserken, yeni yasa tasarısında güvenlik hizmetinin bir out-sourcingyöntemi ile dışarıdan uzmanlaşmış bir güvenlik şirketinden de satın alınabilmesine olanak tanırnaktad_ır. Başka bir ifade ile güvenlik hizmetleri artık ticarete konu olabilecektir. Halihazırda güvenlik hizmeti veren şirketlerin yasal bir dayanağı olmamasına rağmen, defacto durumu itibariyle İçişleri Bakanlığı'nca benimsenmiş ve bakanlık genelgesi ile düzenlenerek işlerine devanı etmesi sağlanmıştır. Güvenlik hizmetlerinin ekonomik anlamda bir ticari faaliyet konusu olması, bu konunun hem ülkenin hukuk düzenine hem de ekonominin genel kurallarına göre düzenlenmesini gerektirmektedir. Konunun yalnızca hukuki boyutunun çözümlenmesi sorunu tanı anlamıyla çözümlemeye yetmeyecektir. Çünkü ticari faaliyet, yatırımcılarının kar elde etme güdüsü içinde hareket etmeleri ile gerçekleşmektedir. Her ticari faaliyetin aldığı ürün ve hizmetin ücretini ödemeye hazır bir tüketici kitlesi gerektirdiği açıktır. Tüketicisi olmayan bir mal ve hizmetin ekonomik faaliyetolarakdevanı etmesi imkansızdır, doğasına aykırıdır. Ayrıca, kamu düzenini korumak birincil olarak devletin ödevi ve görevi olduğu için kamu gücü müdahaleye devam edecektir. Genellikle kamu hizmetleri özelleştirmeye konu olduklarında kamu düzenleyici ve denetleyici konumunu korumaktadır. Güvenlik sektöründe de kamunun düzenleme ve denetleme görevi devam edecektir. Ancak 2495'i değiştirecek olan yeni düzenleme, güvenlik hizmetlerinde görevlendirilecek personelin eğitimini ele üstlenmek istemektedir. Yeni düzenleme, suçları önlemeye yönelik faaliyetleri ticari faaliyet alanı içinde bırakırken, suçu ve suçluyu izleme ve takip etme yetkisi ve görevini ticari faaliyet alanı dışında bırakmıştır. Bu Kanundaki yeni düzenleme, suçları önlemeye yönelik faaliyetleri ticari faaliyet alanı içinde bırakırken, suçu ve suçluyu izleme ve takip etme yetkisi ve görevini ticari faaliyet alanı dışında bırakmıştır. durumda genelde 2495 Sayılı Kanun'la korunan yerler potansiyel tüketici olarak ortaya çıkmaktadır. Kanun kapsamına giren yerlerin büyük bir bölümü yine kamu kurum ve kuruluşlarından oluşmaktadır. Konunun, kamu düzenini ilgilendirmesi yönüyle de, güvenlik hizmeti veren veya verebilecek şirketler ele belli sayıda olacaktır. Bu nedenle ekonominin genel kuralları içinde tam rekabet piyasası değil, eksik rekabet piyasası geçerli olacaktır. Eksik rekabet piyasası, sektörün gelişmesine bir takım faydalar ve zararlar getirebilir. Ancak rekabet ortamının hizmet kalitesine olumlu katkıda bulunacağını söylemek şimdiden mümkündür. Tüketici - müşteri açısından da "etkin güvenlik hizmeti - fayda maliyet analizleri" gündeme gelecektir. Etkin güvenlik düzeyini, " bir kuruluşun ilave güvenliği için katlanılan maliyetin, söz konusu güvenliğin sağladığı faydaları aşmaya başladığı düzey" olarak tanımlayabiliriz. Yani güvenlik hizmetini arttırıcı her birim için ödenen ücretin getirdiği artı fayda ödenen ücretten daha az hale geldiği durum, en etkin güvenlik düzeyidir. Bir süpermarkette yalnızca çikletlerin çalınmasını önlemek amacıyla çiklet reyonunun başında asgari ücretin iki katı maaş ödeyerek güvenlik görevlisi dikmek için katlanılan maliyet, Yangın ve Güvenlik m Sayı 64 Haz-Tem.2002 çalınan çikletlerin maliyetini aşıyorsa güvenlik düzeyi etkinliğini yitirmiş demektir. Bu nedenle hem müşteri açısından hem de müşterisini kaybetmek istemeyen güvenlik şirketi tarafından etkin güvenlik düzeyinin belirlenmesinde fayda vardır. Aksi halde hem müşteri güvenliğin maliyetinden yakınmaya başlayacak, hem de astarı yüzünden pahalıya gelen hizmetten vazgeçme eğilimine girecektir. Fiyatlandırma konusu ela ayrı bir sorun olarak ortaya çıkmaktadır. Çoğunluğu kamu kuruluşu olan müşteriler için ihale prosedürü işleyecektir. Fiili, fiziki, elektronik ve diğer güvenlik hizmetlerinin sabitve değişken maliyetleri bir çok konuda farklılık gösterecektir. Emek yoğun ya da teknoloji yoğun güvenlik hizmeti tercihi fiyatoluşumunda etkili olacaktır. En son teknolojiyi kullanma yarışına girilmesi sabit maliyetlerde ya da yatırım maliyetlerinde köklü değişikliklere yol açacaktır. En son teknoloji genelde en pahalı teknolojiler olarak ortaya çıkmaktadır. Ayrıca ihalelerin 1 , personel sözleşmelerinin 3 yıllık yapılması ya da iş alınamadığı taktirde istihdam edilen personelin çalıştırılmadığı halele ücret ödenmek zorunda kalınması sektördeki karlılık hesaplarını etkileyecektir. Özel kuruluşların işini üstlenen güvenlik şirketleri ile kamu kesiminin işini üstlenen güvenlik şirketlerinin ücretlerini alabilme durumlarında da farklıl ıklar yaşanacaktır. Hatta bazı özel kuruluşlar 2495 kapsamına alınmak istemedikleri halde yasal zorunluluktan doğan bir sonuçla özel güvenlik hizmetini göstermelik bir iş olarak almak isteyeceklerdir. Zorunlu deprem ya da zorunlu trafik sigortası gibi konularda bile fazla maliyetolmamasına rağmen tüketici davranışlarında inanılmaz bir duyarsızlık hakimdir ve sigortacıların zararı karşılayıp karşılamayacağına bakmadan sadece yasal zorunluluk olduğu için böyle bir sigorta yaptırmak durumunda bulunmaktadırlar. Aynı süreç güvenlik hizmeti alma ya da kendisi sağlamak zorunda olan özel kuruluşlarca da yaşanabilecektir. Hatta sadece özelde değil, bazı devlet kuruluşlarında da bu durum ortaya çıkabilir. Ben son olarak "meşru müdafaa" konusuna değinmek istiyorum. Meşru müdafaanın şartları şunlardır: Saldırıya İlişkin Şartlar: 1 . Mevcut bir saldırı olmalıdır: Bu konunun alt başlıkları şunlardır; mevcut saldırı, geçmişteki saldırı, gelecekteki saldırı. 2. Saldırı haksız olmalıdır: Burada şu rnadclelervardır; haksızlığın anlamı, hakkın kötüye kullanılması, saldırıya sebebiyet verme, karşılıklı saldırı, cezai sorumsuzluğa sahip olanların ve isnat yeteneğine sahip olmayanların fiilleri.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=