Yangın ve Güvenlik Dergisi 66. Sayı (Ekim 2002)

dinasyon kuruluna; jandarma komutan ı , milli eğitim müdürü alınmasına rağmen itfaiye müdürü alınmamıştır. İtfaiyeler yardımcı hizmetler sınıfına dahil edilmiş, iki bin nüfuslu bir kasaba ile 1O milyonluk bir şehrin itfaiye hizmetleri aynı düzeyde ele alınmıştır. Yangın güvenlik önlemlerinin a ldırılması ve kontrolü için itfaiye sorumlu tu tulmuş, fakat bunu yapmak için itfaiyeye bir er ve bir onbaşı kadrosu verilmiştir. Dünya ülkelerine b a kıldı ğ ı zaman, itfaiyeler ya askeriye içinde, ya polis teşkilatıyla bir arada veya bağımsız bir genel müdürlük şe klindedir. Eski doğu bloku ülkelerinden, Macaristan, Romanya, Rusya, Polonya gibi ülkelerde; Paris gibi büyük şehirlerde itfaiye, askeri bir teşkilattır ve askerlerle aynı rütbelere ve haklara sahiptir. Uzakdoğu ülkelerinde, bazı Amerika ülkelerinde hatta Kı brıs'ta, itfaiye ile polis teş kil a tı içindedir ve polisle aynı haklara sahiptir. Diğer ülkelerde sivil savunmayı da içine alan bir genel müdürlük şeklindedir. Ülkemizde ise bilind iği gibi, itfaiyeler belediyelere bağlı olan ve önem verilmeyen bir kuruluştur. 3. Sivil Savunma ve İtfaiye ile Birleştirilmelidir Türkiye'de itfaiyeler belediyelere bağlı olmal ı; organizasyonu, eğitimi ve standartları ülke genelinde aynı olmalıdır. İtfaiyeler ile Hızı r Acil Servisi ve Sivil Savunma teşkilatı birleştirilmelidir. Nitekim bütün gelişmiş ülkelerde "hızır acil" dediğimiz ambulans servisi itfaiye içindedir. Bu ekonomik yönetimin, daha iyi hizmetin ve daha iyi koordinasyonun ge reğidir. Gelişmiş ülkelerin çoğu nluğun d a, sivil savunma kurumu itfaiye bünyesindedir ve ayrı olanlar da birl eş tirilm e ktedir. Almanya, İngilte re, Fransa, Japonya gibi ülkelerin yanında yeniden organize olan eski doğu bloku ülkelerinde de sivil savunma ve itfaiye birleştirilmiştir. Ülkemizde; itfaiyeye ayrı, sivil savunmaya ayrı, hızır acile ayrı binalar ve her birine ayrı nöbetçiler, ayrı telsizler, ayrı araçlar, ayrı elemanlar sağla nm a ktadır. Bu üç kuruluş aynı çatı altına alındığında, hizmetler bütünl eşecek, binadan, elemandan, araç ve gereçlerden tasarruf sağlanacak ve hizmetler daha koordineli olaYasal düzenlemelere göre, itfaiyemiz gelişmiş ülkelerde olduğu gibi önleme, kurtarma, eğitim ve söndürme görevini yapan bir kuruluş değil; yol yıkayan, park ve bahçeleri sulayan, halka su dağıtan, pankart asan, baca temizleyen hatta yasalara göre kanalizasyon temizlemesi gereken bir kuruluştur. rak yürüyecektir. Kuşkusuz birleştirmenin birinci nedeni tasarruf deği l , hizmetin daha düzgün yapılmasının sağlanmasıdır. 4. Deniz, Orman ve Kara İtfaiyeleri Bütün Olmalıdır Diğer bir husus ise, deniz, orman ve kara yangınla rıdır. Deniz, orman ve kara itfaiyeleri bir merkezden yönetilmelidir. Yasal olarak denizde çı kan ve karaya sirayet edecek yangınlarda tek sorumlu kuruluş liman işletmeleridir. Benim bildiğim hiçbir ülkede böyle bir durum yoktur. Römork olarak yap ı lan birkaç gemiye monitor ilave edilmesiyle deniz itfaiyesi olmaz. Sadece denizde çıkacak yangınlara müdahale etsin diye personel bulundurulmaz. Kara yangını iç in bekleyen bir kimsenin deniz yangınına da gitmesi daha ekonomik ve daha verimlidir ve gelişmiş ülkeler bu şekilde organize olmuşlardır. Deniz, orman ve kara itfaiyeleri aynı çatı altında olmalıdır. Telsiz sistemi ayrı ise ve haberleşme imkanı yoksa, araç standardı farklı ise ya rdıml aş m a olamaz. Üstelik aynı amaç için fa rklı yerlerde eleman bulund urul mas ı da gereksizdir. En azından Büyükşehir Belediyelerinin sorumluluk alan ı içinde; deniz, orman ve kara yangınlarından, yalnız bir kuruluş yetkili ve sorumlu olmalıdır. S. Ülke Genelinde Standardizasyona Gidilmelidir Ülke genelinde söndürme ve kurtarma araç-gereçlerinde standart ol m a lıdır. Araç standardının olmaması müştereken müdahale edilen olaylardaki ya rdımlaşma imkanlarını sınırlamaktadır. Hızla gelişen şehirler artık metropol ve megapoller oluştururken, yangın veya diğer olaylard a yardımlaş m aya daha sı k gerek duyulmaktadır. Ülkemizde, askeri birlikler Amerikan s ta nd a rtla rına, deniz kuruluşları İngiliz standartlarına, kara itfaiyeleri ise Alınan standardına göre ve çoğu zaman da rastgele araç a lmaktad ı rlar. Böylece müşterek çalışmalarda birbirinden faydalanma olanağı olmamakta veya çok zor olmaktad ır. Ülkemizde bu konudaki sanayi sektörünün gelişmesi, yardıınlaşınan ı n sağlanabilmesi ve eğitimin standartlaşması için araç-gereç sta nda rdı zorunludur. 6. İtfaiyeye İtfaiye Okullarını Bitirenler Alınmalıdır Günümüzdeki, söndürme teknik ve yöntemlerini takip için eğitim çok önemli olmasına rağmen, itfaiyeye alınan bir Yangın ve Güvenlik III Sayı 66 Ekim 2002 ----------------

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=