---. ....._fjJlrgulama E Erol YAŞA Üniversal Mühendislik FORD OTOMOBİL FABRİKASI YANGININEDENLERİ ve ALINAN ÖNLEMLER YAPININ TANIMLANMASI Üç etapta inşa edilen, 1 8 .000 m2'lik iki katlı kısım ayrı tutulursa, binanın tamamı 8 ile 9 m arasında yüksekliğe sahip, bodrum katı olmayan tek katlı bir konstrüksiyon idi. Bina genel olarak, yerden 2 m yüksekliğe kadar, dışarıdan tuğla örülü, içerden ise yangına karşı korunmamış çelik kontrüksiyon duvarlar, bunların üzerinde ise tavana kadar ondüleli metal saç panolardan meydana gelmekteydi. İlk etapta yapılan çatı hazır dökülmüş, hafif beton plakalar ve çelik tel takviyeli camlı bölmelerden meydana geliyordu. İkinci ve üçüncü etap çatılarda ise,kafes çelikkontrüksiyon ve transparan ondüleli plastik levhalar kullanılmıştı. Tavan ve duvar termal izolasyonları ise, kısmen ağaç/fiber bord'lar, kısmen de mineral/fiber levhalar kullanılarak yapılmıştı. Harici koruma üç kat bitumlu tabakadan meydana geliyordu. Üçüncü etapta inşa edilen iki katlı kısımın birinci katı yerinde dökme betonarme, üst kat ise, genelde tek katlı depo binasına benzer şekilde inşa edilmişti. Depo binasının tamamı tek bir entegre tesis olarak yapılmış;depokısmı biryangınduvarıyla 75 .000 m2 ve 34.000 m2'lik iki ana bölüme ayrılmıştı. DEPODA BULUNAN MADDELER Yedek parça depo binası, plastik tekerlekler hariç, otomobil imalatında kullanılan bütün parçaların depolanması için kullanılıyordu. İki katlı binada ise genelde yedek parça olarak, kısmen de devam eden imalatta kullanılmak üzere, çelik saç parçalar imal ediliyordu. Depolama sistemi, 6m yüksekliğe kadar sıralanabilen metal sepetler, hareketli ve sabit raflar ile aralarında geçit ve yollar bulunan bloklardan meydana geliyordu. Depolanan parçalar metal, cam, plastik, tekstil, ağaç, kağıt ve karton gibi, yangın yükünü hayli artırıcı malzemelerden meydana geliyordu. Depo mahallerinde ayrıca çeşitli yağlar, motor yağları ve yanıcı sıvıların da depolandığıkısımlar bulunuyordu. YANGINDAN KORUNMA SİSTEMLERİ Binanın yangından korunma sistemleri kısımlardan meydana geliyordu Yangın Alarm Sistemi - 3 adet acil durum telefon hattı. aşağıdaki - Bas-buton tipi, bina içi ve dışındaki alarmlar. - Sprinkler valf istasyonundaki lokal alarmlar Her yangın alarm hattı, hem tesisden 3 km uzakta bulunan; Ford itfaiyesindeki merkez ikaz panosuna ve hem de yangın güvenliğinden sorumlu 5 6 numaralı kapıda bulunan yangın alarm istasyonuna bağlıydı. Herhangi bir alarm alındığında, bu yangına ait veri bir kartla veriliylor ve Ford itfaiyesi bu bilgiye göre yangının bulunduğu yere radyo bağlantısı ile yönlendiriliyordu. Ayrıca bas-buton tipi alarmdan ve sprinkler sistemlerinden gelen alarmlar bir yazıcı ile kayda geçiyor ve hemen yazılı olarak bildiriliyordu. Telefonla gelen bilgi ve haberler ise bir teype kaydediliyordu. Yangın Söndürme Ekipmanları - Depo binası içi ve dışında çeşitli tip yangın için yangın tüpleri. - Özel kutular içerisine konmuş duvar tipi yangın hidrantları. - Yer tipi harici hidrantlar ile yanlarında bulunan hortum ve lans kabinleri. -Duvar hidrantları ve hortum tamburları, ND 80-150 çap yer üstü hidrantları ise ND 100-300'lük ring sistemi ile şehir suyu şebekesine bağlanmışlardı. Ford İtfaiyesi Ford itfaiyesi, Niehl ana tesislerinde konuşlandırılmıştı. İtfaiyenin gönüllü personeli yedek parça deposunda çalışıyordu. Duman Tahliye Sistemi Sprinkler kafasıyla kontrol edilen cebri havalandırma sistemi, yangın halinde aşırı ısı ve dumanın tahliyesi için çatı seviyesinde kurulmuştu. Karbondioksitli Söndürme Sistemi Otomatik C 02 sistemleri, boya deposu, daldırma tanklı pasdan koruma işlem bölgesi ve trafo istasyonunu besliyordu. Sprinkler sistemine ilaveten, yanıcı madde içeren depolar, VdS kurallarına göre, otomatik C 02 söndürme sistemleriyle donatılmıştır. Sprinkler Sistemi Binanın tamamını kapsayan tavana montajlı sprinkler sistemi, aşağıdaki özellikleri taşıyordu. Birbirinden bağımsız çalışan üç ayrı pompa istasyonu, NW20025 O çaplar arasında değişen ring sistemini besliyorlardı. vL��7
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=