Technical Information Yetersiz aydınlatma ziyaretçilerin saldırıya açık olduklarını hissedip durumun bir tehdit olarak görülmesine neden olabilir. Aydınlatma düzenlenirken bir ışık kaynağının en az iki metrekarelik alanı aydınlatacak ışık sağlamasına dikkat edilmelidir. Ayrıca, insanların kişisel ya da tıbbi bir tehlike yaşaması olasılığı göz önünde bulundurularak acil yardım çağırmaları için acil telefon alarm sistemleri tedarik edilmelidir. Pek çok hastanede, normal çalışma saatlerinden sonra ayrılan insanlar için insanlara arabalarına kadar eşlik eden koruma hizmeti verilmektedir. Bazı hastaneler, park yerini büyük tutmak ve ziyaretçilere ek hizmet sunabilmek için riskleri de azaltarak ziyaretçilere daha güvenli bir ortam sağlayacak vale! hizmeti vermekte yani araba bir görevli tarafından teslim alınıp araba geri istendiğinde kapıya o görevli tarafından geri getirilmektedir. Ziyaretçi park alanını bulmak kolaydır ancak personel için park yeri alanı ayırmak genellikle daha büyük sorunlar çıkarır. Hastalarına ve ziyaretçilere en iyi hizmeti vermek isteyen birçok hastanede personel ,park yeri ziyaretçilerinki kadar aydınlatılmayan uzak bir konuma yerleştirilebilmekte veya normal ziyaret saatleri dışında kullanılabilmektedir. Ayrıca, hastane personeli işyerlerinden düzenli olarak sabahın erken saatlerinde ayrılmaktadır. Koruma hizmetinin burada da kullanılması sorunu çözebilir ama bütçe kaygısı hastaneyi yeterli koruma kullanamayacak ya da bu hizmeti hiç veremeyecek durumda bırakmaktadır. Personel, koruma hizmeti verecek olan görevliyi beklemekten sıkılabilir ve kendi başına ayrıldığı zaman da tehlikeye maruz kalabilir. Giriş-Çıkış Kontrolü Değerlendirilmesi gereken bir başka husus da bina giriş-çıkışı olmalıdır. Genellikle hastaneye ana giriş kapısından, hastaların taburcu edildiği alanlardan veya acil servisden girilmektedir. Acil servisin güvenliği ayrı bir şekilde sağlanmalıdır. Ana kapıdan veya hastaların taburcu edildiği servislerden yapılan giriş-çıkışları değerlendirmeye tabi tutulurken aşağıdaki konular mutlaka incelenmelidir: • Danışma masası net bir şekilde ana kapıyı görebiliyor mu? • İnsanlar kayıt masasına sevk ediliyor mu? • Kayıt masası personeli nasıl olur? • Kayıt masası personelinin sorumlulukları nelerdir? • Kayıt masasına gitmeden önce gidilebilecek başka bir idari birim var mıdır? • Bekleme alanları hastanın yakınlarına hizmet verecek durumda mıdır? Ziyaretçilerin personel tarafından tanınabilmesi de önemli bir konudur. Genellikle kayıt masası gelen telefonlardan, ziyaretçi kartlarının dağ ılı imasından ve hastalarla ilgili bilgi (oda numarası , yatak numarası gibi) verilmesinden sorumludur. Hepsi birden bir arada düşünüldüğünde, bu büyük bir sorumluluktur ve bu noktada görev yapan personelden nazik ve cevap vermeye istekli davranmaları beklenirken görevlerini de yerine getirmeleri istenmektedir. Ayrıca kayıt masası genellikle bir ziyaretçi ile hastane arasındaki ilk iletişim noktasıdır. Diğer taraftan hastaların taburcu edildiği giriş-çıkış noktaları hastaları kayıt eden ve onları hizmet alacakları yere yönlendiren hastane personeli tarafından daha fazla kontrol edilmektedir. Deneyimlerimizden biliyoruz ki, gönüllüler genellikle ana girişte danışma masasından sorumlu olurken, güvenlik personeli genellikle kapıda bekleme ve selamlama görevlerini yerine getirmektedirler. Bu gönüllü güvenlik görevlilerinden, pek çok sayıdaki sorumluluklarının yanı sıra güvenlik kurallarını uygulamaları istenemez. Örneğin, hastaneler genellikle her hasta için iki belgeden oluşan bir ziyaretçi geçiş programı kullanır; ziyaretçiler geldiklerinde geçiş belgelerini alırlar ve onlara bu belgeleri ziyaret süresince yanlarında bulundurmaları söylenir. Her iki belge de kullanıldığında, hasta ziyaret sınırı doldurulmuş olur. Sıkışık ziyaret saatlerinde hasta odalarında ikiden fazla Yangın ve Güvenlik m Sayı 71 Mayıs-Haziran 2003 l! ziyaretçi bulunamaz. Ayrıca, diğer mes1 eki durumlarda olduğu gibi, ticari işletmelerde otorite sağlanmak zorundadır. Çalışanlar yetki sahibi olduğunu gösteren iş giysileri ya da üniforma giydiklerinden her an tesis içinde serbestçe dolaşabilmektedirler. KİMLİK KARTI VE GEÇİŞ Elbette bir kimlik kartı programının özellikle de çalışanların tanınması ve giriş kontrolü yapılması açısından taşıdığı önemi yeniden vurgulamak gereksizdir. örneğin bazı önemli hastaneler kontrol alanlarından geçişi sağlayan renk şifreli, üzerinde fotoğraf bulunan kimlik kartları kullanmaktadır. Doğumhane çalışanlarının taktığı kimlik kartlarında parlak beyaz, pembe renkli şeritler bulunur ve bebeklerin bulunduğu odalara giren personelin kimlik kartı floresan yeşili veya pembe renkte olabilir. Acil serviste kullanılan kimlik kartları ile psikiyatri katındakilerin kimlik kartının kendilerine özgü renkleri olabilir. Personel kimlik kartlarının kontrolü konusunda eğitilmeli ve kontrol konusunda istekli olmalıdır. Ziyaretçilere sorulabilecek, "Yardımcı olabilir miyim?" ya da "Kimlik kartınıza dikkat ettim, sizi götürmemi istediğiniz bir yer var mı?" gibi basit sorular önemli derecede kontrol sağlar. En başarılı işleyen kimlik kontrolü programları en başta doktorlar olmak üzere herkesi, tüm hastane personelini kapsayan programı1rdır. Acil, servis açısından giriş-çıkış en önemli husustur. Hastanenin bulunduğu bölge, toplumun şiddete eğilimini yansıtan çok önemli sorunlarla karşılaşır. Çok sık görüldüğü üzere acil servis,
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=