Article Fire Department, Fire Safety Structuralization and Education in Turkey Cemal KOZACI Öğ.Gör., İstanbul Üniversitesi, Teknik Bilimler Meslek Yüksek Okulu ÖZGEÇMİŞ Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kimya Bö/ümü'- nden mezun olduktan sonra, İngiltere ve A. B.D. 'de yangın güvenliği konusunda lisansüstü çalışması yapmış, çeşitli sertifika programlarına katılmıştır. 15 yıldan fazla birsüre bu konuyla ilgilimühendislik ve danışmanlık hizmetleri vermiş, ticari faaliyette bulunmuştur. Daha sonra; İGDAŞ'ta Genel Müdür Yardımcılığı görevini yapmış, doğa/gaz, ısıtmasoğutma ve su teknolojisi sektöründe üst düzey yönetici olarak çalışmıştır. Halen lstanbu/ Oniversitesi'nde öğretim görevlisi olup, Teknik Bilimler MYO İtfaiye ve Yangın Güvenliği Programı Başkanı olarak çalışmaktadır. ÖZET İtfaiye ve Yangın Güvenliği konusunda Türkiye'de örgütlenme ve eğitim konularında birçok eksiklik vardır. Bu eksiklikler, yaşanan her yangından sonra ortaya çıkan karışıklık ve suçlamalarla kendini göstermesine rağmen köklü, bilimsel çözümler henüz uygulamaya konulmamıştır. Yazıda bununla ilgili önerilerde bulunu/maktadır. ABSTRACT There are many deficiencies about national organization offire prevention andfire fighting in Turkey. Although, it has been known for many years; the rea/istic solutions, modem organization methods, and scientific rules could not find chance for application. in this article, the organization in U.S.A. was shortly examined and some proposo/s for our country are given. GİRİŞ Bilindiği gibi; "Yangın Güvenliği" denildiğinde, yangından korunma ve önleme ile yangın söndürme olmak üzere iki farklı konuda yapılan çalışmaların tümü anlaşılmaktadır. Bu çalışmaların yapılabilmesi için gereken altyapı organizasyonu ve eğitim-öğrenim kurumlarının varlığı olmadan istenen amaca ulaşmanın mümkün olamayacağı açıktır. Bu amaca dönük toplumsal yapılanma, gelişmiş ülkelerde geçen yüzyılın başından itibaren hayata geçirilmiştir. Buna duyulan ihtiyaç, sanayi devrimi ve kentleşme ile birlikte ortaya çıkan yeni şartların yol açtığı büyük yangınlar nedeniyle olmuştur. Bilimsel ve mesleki öğrenim veren kurumlar çeşitli Yangın ve Güvenlik ırım Sayı 73 Eylül 2003 ülkelerde kurulmuşken, Türkiye'de ancak son yıllarda benzeri öğretim birimlerine üniversitelerimiz bünyelerinde rastlıyoruz. Yazıda, Ülkemizde ve A.B.D'de yangın güvenlik kurumlarına kısaca değinildikten sonra ülkemizdeki yapılanma ile öğrenimle ilgili son uygulamalar üzerinde durulacaktır. GENEL: Çok hızlı teknolojik gelişmelerin yaşandığı ; Yeni üretim proseslerinin, yeni ürünlerin, değişik makine ve araçların giderek daha fazla oranda yaşantımıza girdiği günümüzde yangın risk ve kaynakları da artmakta, gerçekleşmesi halinde insana ve
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=