çevresine çok büyük boyutlarda kayıplar vermektedir. Bu kayıplar önlenmesi ve azaltı lması için uygulanmakta olan yangın güvenlik kuralları her olaydan sonra yeniden gözden geçirilerek gerekiyorsa güncelleştirilmekte; Araştırma, eğitim, öğrenim çalışmaları için yoğun çalışmalar yapılmaktadır. Yangın Güvenliği'nin gerçekleştirilmesi, aşağıdaki konulardaki organizasyonların varlığı ve çalışmaları ile mümkün olmaktadır: 1. Özel yasa, standart, yönetmelik, uygulama kuralları gibi yazılı dokümantasyonu (mevzuatı) hazırlayan kurumlar, 2. Denetleme kurumları, 3. Öğrenim kurumları, 4. itfaiye örgütlenmeleri 5. Meslek birlikleri, dernekler gibi sivil toplum örgütleri. Ülkemizdeki yangın güvenliği çalışmalarında son yıllarda olumlu gelişmeler görülmekte ise de; Yukarıdaki şemada gösterilen sistematik konu başlıklarından özellikle (*) işaretli olanların altlarının boş, eksik veya yanlış olduğu görülmektedir. Dolayısıyla, yapısal bir dağınıklılığın yaşandığı gerçektir. Örnek vermek gerekirse; 1. Yangınla ilgili düzenleme getiren otuza yakın kanun, tüzük, yönetmelik bunlarla ilgili İçişleri, Bayındırlık ve İskan, Çevre, Orman gibi birden çok Bakanlık tarafından uygulanmaktadır. 2002 yılında çıkarılan "Türkiye Yangından Korunma Yönetmeliği" ile ilk kez yazılı bir doküman ile dağınıklıktan kurtulma çabası başlamıştır. 2. Standartlarla ilgili olarak, özellikle Avrupa Birliği normları ve ilgili diğer ülke standartları TSE tarafından tercümeler Article yapılarak yayınlanmaktadır. Ancak bunların uygulama esasları yoktur, yürürlükte olmasıyla ilgili belirsizlikler vardır. TSE bünyesinde deneyimli teknik uzmanların, itfaiye ve üniversitelerin ilgililerinin katılacağı "Yangın Daimi Komitesi" oluşturulmalıdır. 3. Denetleme konusu bir diğer kargaşa ortamıdır. Standart koyan TSE aynı zamanda standarda uygunluk belgesi vermekte ve denetlemekte, esas işlevi yangını söndürmek olan itfaiye teşkilatları kısıtlı teknik eleman kadrolarıyla yangın projelerini onaylamakta, acil durumlara hazırlıklı olma görevi olan Sivil Savunma Genel Müdürlüğü yangın denetim ve eğitimleri vermektedir. Yangın projelerinin denetimi, deprem yönetmeliğinin uygulamasında olduğu gibi yetkili ve sorumlu "Yapı Denetim Mühendisleri" eliyle yapılmalıdır. 4. Son yıllara kadar ülkemizde orta veya yüksek öğrenim YANGIN GÜVENLİĞİ ÜLKE YAPILANMASI MEVZUAT YASA * ► !~ __ T~U~Z~Ü~K~ ~I ___. 1 YÖNETMELiK STANDART [ - UYGULAMA KURALLARJ * t j SERTIFIKASYON * ı DENETiM EĞİTİM-ÖĞRENİM: ~~~M~ES~LE~K~-~ı -►---► _ ÖÔRENİMİ . Meslek Yüksek Okulları (2 Sene) İtfaiye Hizmet İçi Eğitimi - MUHENDlSLIK -+ inşaat, Makine, Kim a, evre+ M.S. AKADEMİK ÖÔRENİM * EÔİTİMİ • '---.,~----~ j Yangın Mlllı. (4 Yıl) ~---~ ___. 1 ENSTITULER • 1-+I AR-GE, M.S., Plı.D SÖNDÜRME: İTFAİYE GEN.EL MÜDÜRLÜÔÜ * SİVİL ÖRGÜTLENME : iTFAiYE MESLEK BİRLİKLERİ * MÜHENDiS ODALARJ DENETiCiLER BIRLIGJ * ÜRETİCi LER BIRLlGJ • - YEREL - ÖZEL - GÖNÜLLÜ* SlVIL TOPLUM ÖRGUTLERJ * [ seviyesinde çağdaş itfaiyecilik ve yangın güvenlik öğrenimi verilmemiştir. İtfaiyecilik usta-çırak ilişkisi veya deneme yanılma yöntemi ile öğrenilmeye çalışılmıştır. Yangın konusunun çok disiplinli bir bilim dalı ve mühendislik branşı olduğu sadece bazı kişiler tarafından bilinmekteydi. Yurt dışında bu konuda lisans ve lisans üstü öğrenim gören kişi sayısı Türkiye'de gerçekten iki elin parmaklarından azdı. 5. Türkiye'de itfaiye örgütlenmesi dört aşamada olmuştur. 1714-1826 Yeniçeri İtfaiye Ocağı, 1826-1874 Tulumbacılar Ocağı, 1872-1923 Askeri İtfaiye Teşkilatı ve 1923 den günümüze belediye itfaiye teşkilatları. Kuruluşu bu kadar eskiye dayanan itfaiye çalışanları uzun yıllar büyük özveriyle görev yapmalarına rağmen son yıllara kadar belediyelerin göz önünde olmayan Yangın ve Güvenlik 1111 Sayı 73 Eylül 2003 birimleri olarak ihmal edilmişlerdir. Erinden en üst seviyedeki müdürüne kadar itfaiye mensupları Batı ülkelerinde asker, polis gibi çok saygın bir meslek kuruluşu olarak itibar görmesine rağmen ülkemizde tamamen aksi olmuştur. Teknik ve idari sorunları çözülmemiştir. Konunun önemi paralelinde, ulusal düzeyde koordinasyon ve denetimi hükümet adına yapacak bir icra birimi olarak "Yangın Güvenliği Genel Müdürlüğü" kurulmalıdır. Bu birim, itfaiye teşkilatları
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=