Article belirtmekten kaçınmamaları için cesaretlendirilmelidir. Toplantı binalarında yardıma ihtiyacı olan insanların sayısının az olduğu kabul edilir. Ancak toplantılara çok sayıda özürlü şahsın katılımı olması halinde, organizatörlerin bina yönetimiyle acil durum kaçış yollarını görüşmeleri gereklidir. Tahliye Prosedürleri Özürlü kişiler için tahliye prosedürleri, alarmın çaldığı ilk andan itibaren, hatta alarm tahliye işlemini iki aşamalı olarak öngörse bile çalışmaya başlamalıdır. Birinci aşamada binada bulunan özürlü kişiler kaçış yollarına götürülebilir, ancak bu konudaki standart olan BS 5588 Kısım 8, tam bir tahliyeye gerek görülmesi halinde, özürlü kişilerin güvenli bölgeye götürülmesini tavsiye etmektedir. Kaçış yolu, özürlü kişiler için binadan kaçışları sırasında dinlenebilecekleri, ve kaçış yolundan nihai çıkış noktasına götürülmek için yardım bekleyecekleri bir yer olarak da kullanılabilir. Standardın 8. kısmı aynı zamanda; bir bölgenin acil olarak terk edilmesinin gerekli olması, tahliye sırası nda gösterilen fiziksel gayretlerin bir mola verilmesini gerekli hale getirmesi, ve kullan ılmalarına mani olacak bir engel nedeniyle merdivenlerin bir süre için terk edilmesinin gerekli olduğu yerlerde tahliye için dikey yönde de hareket edilebileceğini belirtmektedir. İlave olarak, binanın terk edilmesini organize edenler kişilerin, binadaki özürlü şahısların sayısını, bu kişilerin özürlerinin ne olduğunu ve kaçış yolarının nerelerde bulunduğunu bilmeleri çok önemli bir konudur. Standart, asansör kullanılması da dahil olmak üzere binada olması gereken kaçış yollarını da belirtmektedir. Standartta belirtildiği üzere binadan kaçış için iki tip asansörden yararlanılabilir; "Standart asansörlerden farklı olarak kaçış asansörleri binada bir yangın olması halinde güvenli olarak çalışmalarına devam edecek özelliktedir". Özürlü kişiler için bir asansör yapmak gerekli olmadığı halde, genellikle bir yangın anında yangına müdahale eden ekiplerin ya da itfaiyenin kullanması için tasarlanan yangın asansörleri, yangına müdahale edeoek ekip yetişinceye kadar özürlü kişilerin tahliyesi için kullanılabilir. Yangın ekibinin gelmesi ile binada kalan kişilerin sorumluluklarını da alacakları varsayılmaktadır. Standardın ifadesine göre, eğer binada bu maksatla kullanılacak bir yangın asansörü varsa, bu asansör tahliye öncesinde aşağıda belirtilenler yapılarak tahliye maksatlı olarak kullanılmalıdır. t Yangın asansörünü tahliye maksatlı olarak kullanmayı planlayan idare, bunu mahalli itfaiye birimine bildirecektir, t Yangın ekibiyle veya itfaiyeyle irtibatlı olunması çok önemlidir, t Asansörlerin kullanılması bina yönetiminin gözetiminde olmalıdır, t Asansör sadece uygun olan katlara çıkartılmalı ve asansörden sadece özürlü kişiler yararlanmalıdır, Yangın ve Güvenlik am Sayı 73 Eylül 2003 t iş yerlerinde bulunan personel yeterli eğitimi almış olmalıdır, t İşleme nezaret etmek için kıdemli personel görevlendirilmelidir. Bina Yönetiminin Rolü Bina yöneticileri binadaki özürlü kişiler ve ziyaretçiler için uygun kaçış planları oluşturmalıdır. Planın özünde, kaçış için bizzat özürlü kişilerle konuşarak onların ihtiyaçlarını öğrenmek yatar. Bu planlar bir kez oluşturulduktan sonra, tahliyeye yardımcı olacak personeli seçme ve görevlendirme aşamasına gelinir. Görevlendirilen personele yeterli eğitim verilmelidir. Binanın kamuya açık olması ve özürlü kişilerle böyle bir görüşme yapılmasının imkansız olduğu hallerde, görevlendirilen personelin bütün kaçış metotları hakkında eğitimi daha da önemli hale gelmektedir. Yangın uzmanlarının yangın asansörlerinin kullanılması hakkında birbirleriyle çatışan görüşleri vardır. Eğer binada bir yangın asansörü varsa, bina yönetiminin, binada bir olay olması durumunda, ekibin binaya gelmesinden önce yangın asansörünü kullanma yöntemini belirlemek amacıyla yangın birimiyle görüşmesi gerekli görülmektedir. Birçok bina yöneticisi genel tahliye sisteminin bir parçası olarak bu özel tahliye planlarını hazırlar. Bu planları hala yapmamış olan, yapmayan az sayıda yönetici de bu konuyu sadece özürlü kişiler için değil bütün bina çal ı şanları için yapmalıdırlar. Burada binanın tahliyesini henüz planlamamış olan yöneticilerin paniğe kapılmaları ve özürlü kişileri planlarının dışında tutmamaları çok önemlidir. Yasal yönetmeliklere, kılavuzlara, standardın belirttiği yukarıda değindiğimiz hususlara ve bizzat özürlülerle görüşmelere dayanan basit düzenlemeler kolaylıkla uygulamaya geçirilebilir. Bu kapsamda özellikle yukarıda vurguladığımız gibi özürlülerin kendileriyle görüşmek, onların tahliye ihtiyaçları hakkında mevcut olan genel kabulleri analiz etme imkanını sağlayacaktır. Sonuç olarak şunu söyleyebiliriz; Özürlü kişiler için tahliye planları, yangını söndürmek için gelecek itfaiye veya diğer yangın söndürme ekibine dayanmamalı, bu planlar, bina çalışanlarının alarmın çalmasından itibaren üç dakika içinde binayı terk etmelerini sağlayacak nitelikte olmalıdır. Bu süre de, genellikle yangın ekibinin gelmesinden daha önce olacaktır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=