Yangın ve Güvenlik Dergisi 73. Sayı (Eylül 2003)

Interview Sivil Savunma ekipleri, yoğun eğitim programlarından geçiriliyorlar. Kanunu'nda değişiklik yapan 3081 sayılı yasadan yararlanılarak Silahlı Kuvvetler ihtiyaç fazlası erlerinden, yönetim kadrosu sivil savunma teşkilatınca karşılanan 340 kişilik Ankara Arama ve Kurtarma Birliği (Sivil Savunma Birliği) kurularak faaliyete geçirilmiştir. Bu Birlik, 1988 Ankara Mamak sel afeti, 1991 Hakkari Çukurca mülteci akını, 1991 Kars Aralık sel afeti, 1992 Erzincan deprem felaketlerinde görev yapmıştır. 1992 yılından itibaren Silahlı Kuvvetlerin yükümlü vermemesi üzerine Ankara Sivil Savunma Birliği 1993 yılından itibaren kadrolu personelden oluşturulmuştur. Bu Birlik, 1995 yılında Isparta ili Senirkent ilçesinde meydana gelen toprak akması (heyelan), Afyon İli Dinar ilçesinde meydana gelen deprem ve lzmir sel olaylarında başarılı çalışmalarda bulunmuştur. 1996 yılında ayrıca lstanbul ve Erzurum'da da Sivil Savunma Birlikleri kurularak birlik sayısı üçe çıkmıştır. Bu üç birlikle; 1998 Adana-Ceyhan depremi, 1999 Marmara Bölgesi ve Bolu-Düzce depremlerinde ve çeşitli bölge ve illerde meydana gelen sel, çığ gibi afetlerde önemli görevlerin yanı sıra yurt dışında da arama ve kurtarma faaliyetinde bulunulmuş; 1999 yılında Yunanistan ile Taiwan'da başarılı görevler yapılmıştır." Deneyimler bize yol gösterdi Marmara depremine kadar gerçekleşen afetlerde edinilen deneyimlerin kendileri için büyük bir tecrübe kaynağı olduğuna değiniyor AtillaÖzdemir. Özdemir, bu depremde, halktan seçilen ekiplerde görev yapan kişilerin kendilerinin afetzede olmaları, zamanında toplanamamaları, üç ana merkezden gönderilebilen ekiplerin sayısının da yetersiz olması gibi sebeplerle istenilen verimin alınamadığına dikkat çekiyor. Bu deneyimlerle birlikte yetiştirilmiş elemanların gerekli ekipmanlarla sistemli çalışmalar yürütmesinin ne kadar önemli olduğunun net bir şekilde görüldüğünün de altını çizen Özdemir, konuşmasını şöyle sürdürüyor: "Afetlerde arama-kurtarma hizmetleri, teknik araç gereci çağın gereklerine uygun, eğitimli, profesyonel olarak yetiştirilmiş birimlerce yapılmalıdır. Bu amaçla, Genel Müdürlüğümüz taşra teşkilat yapısını güçlendirerek, 27 Aralık 1999 tarihinde yürürlüğe konulan 586 sayılı KHK ile ülke genelinde meydana gelebilecek afetlere zamanında ve etkin bir biçimde müdahale "Yurt dışında da çeşitli çalışmalara katıldık. 2001 yılında El Salvadorve Hindistan'da, 2003 yılında Cezayir'de meydana gelen depremlerde arama ve kurtarma faaliyetlerinde bulunduk. Gerek yurtiçinde gerek yurt dışında gösterdiğimiz gayretli çalışmalarla takdir topladığı-mızı söyleyebilirim". Sivil savunmanın görevleri geniş kapsamlı Silahsız, koruyucu ve kurtarıcı önlem ve faaliyetler bütünü olarak da tarif edilen Sivil Savunmanın afetlerdeki rolünü kısaca arama kurtarma ve ilk yardım hizmetlerinin yürütülmesi ile sosyal yardım çalışmalarına destek olmak olarak tanımlıyor Atilla Özdemir. Özdemir'in bu konuda verdiği kanuni bilgiler şöyle: "Topyekün savunmanın en önemli unsurMarmara depremine kadar !arından biri olan Sivil Savunmanın tanımı 7126 gerçekleşen afetlerde sayılı Sivil Savunma Kanunu'nda "savaş zamanı halkın can ve mal kaybını en aza inedinilen deneyimlerle dirme, afetlerde can ve mal kurtarma, büyük halktan seçilen ekiplerde yangınlarda can ve mal kaybını azaltma, yok görev yapan kişilerden; olmalarıveçalışamazhalegelmeleriduru-munda keıulileriniıı yaşamı büyük ölçüde etkileyecek olan resmi ve afetzede olmaları, özel müessese ve tesislerin korunması ve zamaııında toplanaıııamaları, onarılması, savaşzamanında hertürlü savunma gayretlerinin sivil halk tarafından desteklenmesi üç aııa merkezden ile cephe gerisi moralin kuvvetlendirilmesi, gönderilebilen şeklinde yapılmıştır. ekiplerin sayısıııııı da yetersiz Belirtilen bu faaliyetlerin yurt düzeyinde olması nedeniyle verim gerçekleştirilmesi sorumluluğu İçişleri Bakanalıııaıııadığı görüldü. lığına verilmiş olup, bu amaçla Sivil Savunma ._______________...J Genel Müdürlüğü kurulmuştur. 3152 sayılı edilmesi ile can ve mal kurtarma konusunda profesyonel düzeyde hizmet verilebilmesi amacıyla 11 ilimizde Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlikleri (Adana, Afyon, Ankara, Bursa, Diyarbakır, Erzurum, lstanbul, İzmir, Sakarya, Samsun ve Van) kurmuştur". Hizmet sınır tanımıyor 586 sayılı KHK ile 11 ilde kuruluşu gerçekleştirilen Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlikleri bugüne kadar; 2000 Çankırı, 2001 Osmaniye, 2002 Afyon ve 2003 Bingöl depremleri ile çeşitli bölge ve illerde meydana gelen sel, çığ gibi afetlerde önemli görevlerde bulundu. Bugüne kadar katıldıkları kurtarma çalışmalarında hep en iyisini yapmaya çalıştık diyor Özdemir ve hayat kurtarmanın kendileri için en kutsal görev olduğunu düşünüyor. Çalışmalarının Türkiye sınırları içinde kalmadığını hatırlatıyor Sivil Savunma Genel Müdürü ve şöyle devam ediyor: Yangın ve Güvenlik m Sayı 73 Eylül 2003 İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 12. maddesi'nde Genel Müdürlüğümüzün görevleri "Sivil savunma hizmetlerini yurt düzeyinde teşkilatlandırmak, kamu kurum ve kuruluşları ile özel kuruluşlarda bu hizmetlerin planlamasını, uygulanmasını, koordinasyonunu sağlamak ve denetimini yapmak, her türlü silahsız koruyucu ve kurtarıcı tedbirleri, acil kurtarma ve ilk yardım faaliyetlerini planlamak ve yürütmek, yangından korunma ve önleme tedbirlerini, itfaiye teşkillerinin standartlarını tespit etmek, personelini eğitmek, teşkilleri denetlemek, koordinasyon sağlamak, sivil savunma personelini eğitmek ve halka sivil savunma bilgileri vermek, sivil savunma özel ödeneğini yönetmek, Bakanlığın savunma sekreterliği görevini yapmak ve özel kanunlarla verilen diğer görevleri yürütmek" olarak belirlenmiştir. Yine 586 sayılı KHK ile, Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birliği kurulmayan, nüfus

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=