sivil toplum kuruluşları arasında eşgüdümü sağlamak ve önceden uygulama senaryoları hazırlamaktır. Ülkemizde 6832 sayılı kanunun 69. maddesinde "Orman yangınlarında, yangına civar köy ve kasabaların 18 yaşını bitirip 50 yaşını doldurmamış bütün erkek nüfusu beraberlerinde mevcut balta, kürek, kazma, testere gibi yangın söndürmeye yarayacak aletleriyle yangın yerine gitmeye ve yangını söndürmeye mecburdurlar" denilmektedir. Bu yasa ile halkın yangın söndürme çalışmalarına katılmaları zorunlu kılınmıştır. Alt yapı hazırlanmadan, eğitim yaptırılmadan, sorumluluk verilmeden görev beklenirse, ya sadece kağıt üzerinde kalır, ya da verimli olmaz. Vatandaşa bu görevi vermeden önce alt yapı hazırlanmalı, eğitimin ve organizasyonun yapılması gerekir. Orman bölgelerine yakın köylerde "Gönüllü Orman Koruyucuları" oluşturulmalı, eğitim yaptırılmalı ve müdahale malzemeleri verilmelidir. Bölgeyi iyi bilen bu kişiler, yangına çabuk müdahale edebilir ve onman alanları sürekli denetim altında tutulabilir. Aynı zamanda yangına neden olan faktörlerin ortadan kaldırılması konusunda da kontrol görevi yaparlar. Sivil toplum örgütlerinin yangını önleme ve söndürme konularında organizasyonu ülkemizde oldukça eskiye dayanır. Belki de dünyada kurulan ilk gönüllü itfaiyeci birliklerinden birisi "Tulumbacılar"dır. Mahalle tulumbacıları, mahalle sa- tazminat hakları olmalıdır. Görev yaparken kinlerinden seçilen ve hepsi iş sahibi olan kişilerdir. Profesyonel itfaiyeci değil, gönüllü olarak mahalle takımına giren, yangın olduğunda sandığı omuzlayıp kilometrelerce koşan, yangını söndürmeye çalışan mahalle sakinidir. Günümüzdeki mahallelerin spor takımlarına benzer özellikte ve mahalleyi temsil eden bir kuruluştur. Tulumbacılar, gönüllü itfaiyecilerin dünyada ilk örneklerinden biri olmasına rağmen özüne sadık kalınarak çağdaş sistemlerle yenilenmediğinden, dejenere olmuş veamacından ayrıldığı için ortadan kaldırılmıştır. Günümüzde, Avrupa ülkelerine ve gelişmiş ülkelere bakıldığında, yangın söndürme ekiplerinin önemli bir bölümünü "Gönüllü itfaiyeciler" oluşturmaktadır. Bütün gelişmiş ülkelerde, büyük yerleşim merkezlerine uzak olan bölgelerde, gönüllü İtfaiyecilik geliştirilmiştir. Olay yerine en yakın mesafede bulunan gönüllü itfaiyeciler çok kısa süre içindetoplanmakta, yangına, trafik kazalarına veya çökme olaylarına müdahale edebilmektedir. Çağrı cihazları ile yangını haber olan gönüllüler işlerini bırakarak, bazen kendi araçları ile bazen taksi ile, bazen bisiklet ile itfaiye istasyonuna gelmekteler. Genellikle kişilerin toplanması üç-dört dakika içinde tamamlanmakta ve olaya kısa sürede müdahale edebilmektedirler. Bazı ülkelerde gönüllü itfaiyecilerin ulaşım masrafları devlet tarafından ödenmekte, çok az ülkede belli bir ücret de verilmektedir. Almanya gibi bazı ülkelerde, 5 yıl gönüllü itfaiyecilik yapan kişi askerlikten muaf tutulmaktadır. Gönüllü itfaiyecilerin görev sırasında uğradıkları kaza veya diğer zararlardan dolayı sosyal güvenlik ve Yangın ve Güvenlik m Sayı 74 Ekim 2003 ancak kasten veya ağır kusurları sonucu verdikleri zararlardan sorumlu tutulabilmelidirler. Halkı aydınlatmak ve onlarda orman sevgisi yaratmak amacıyla televizyon, radyo, sinema, video, gazete ve dergiler gibi kitle iletişim araçlarından yaralanılmalı, okul, kışla ve camilerde orman, orman koruma ve özellikle orman yangınları konusunda eğitime ağırlık verilmelidir. Gözetlemeye önem verilmeli, sabit gözetleme noktaları ve gezici gözeticiler oluşturulmalı, yerel halktan yardım alınmalıdır. Yeni başlamış bir yangını bir veya bir kaç kişi kolaylıkla söndürebilirken aynı yangın biraz genişleyince söndürülmesi çok güçleşebilir. Yangına en kısa sürede ulaşmak büyük önem taşır, yangına en kısa sürede müdahale edebilmek için ormanda yeterli bir yol şebekesi bulunması gerekir. Yangınların çıktıkları andan söndürülmesine kadarki süreç gerekli olan teknik altyapı mükemmel bile olsa eğitilmiş, kaliteli ve yeterli sayıda personel bulunmadıkça başarılı olunamaz. Bu nedenle yangının her kademesinde görevli personelin yangın sezonu öncesinde üstlendiği görev doğrultusunda iyi bir eğitimden geçirilmeleri gerekir. 6. Sonuç Adalargibi bölgelerde öncelikle koruma ve söndünme alt yapısının oluşturulması ve gönüllü söndürme birliklerinin kurulması gerekir. Tepelere su deposu yapılarak bunlar dolu tutulmalı ve depolara bağlı hidran! sistemi tesis edilmelidir. Belirli bölgelerde hortum, lans, balta, kürek, kazmagibi malzemelerbulundurulmalıdır. Bir yangın durumunda olayyerinegelen ekipler söndürme malzemelerini ve söndürme suyunu bulabilmelidir. Yangına müdahale edecek gönüllü birlikler oluşturulmalı ve bunlar eğitilmelidir. Sadece gönüllü yazılmakla gönüllü itfaiyeci olunamayacağı unutulmamalıdır. 0
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=