Yangın ve Güvenlik Dergisi 75. Sayı (Kasım-Aralık 2003)

Türkiye, Avrupa Birliği'ne katılabilmek için yoğun bir çalışına programı yürütüyor. Avrupa Birliği'nin önemli üyelerinden biri olan İngiltere'de sürdürülebilir drenaj sistemleri ile ilgili yapılan ça.lışmaları ve \ s���ıulaıı önerileri içeren bu makaleyi \:!_keıııizde de örnek teşkil etmesi bakımından yayımlıyoruz. Sürdürülebilir Drenaj Sistemleri Sustainable Drainage Systems G üneybatı İngiltere'deki belli başlı ge• lişmekte olan alanlarda sürdürülebilir konut inşaatı geliştirilmesine duyulan ihtiyacı vurgulayan Başbakan Vekili John Prescott'un yeni Kamu Planı ve sürdürülebilir drenaj konusunda yeni bir müzakere yapılmasını öneren yeni Tasarı'yla inşaat müteahhitleri ve tasarımcıların bakış açısının değişmesi hususu, gündeme sağlam bir şekilde oturmuş bulunuyor. Çevre İşleri Dairesi, yıllardır sürdürülebilir drenaj konusunu desteklemektedi_r. 2001 'de yayınlanan PPG 25, M üteahhitlik ve Taşkın Tehlikesi'nin yayımlanmasıy l a bu desteği güçlendirmiştir. PPG sel basabilecek alanın dışında bulunan alanların da, yağmur sularının toprak tarafından emilmeyip toprak üstünde kalabileceğinden bu hususta etkili olacağını kabul etmekte ve bu etkileri olabildiğince aza indirgeyebilmek için sürdürülebilirdrenaj sistemlerinin (SUDS) kullanımını desteklemektedir. Bu arada, Avrupa Su Yapılaşma Yönergesi, kirliliğin yayılmasını azaltmak için önlemler alınmasını istemiştir ve şüphesiz SUDS bu amacın gerçekleştirilmesi için önemli bir araç niteliğindedir. Şehirlerdeki drenaj sistemleri konusunda çalışan uzmanlar alışılagelen borulu sistemlerin istenmeyen miktarda suyla karşılaşmak -taşkın gibi-ve kirliliğin yayılması sonucu kötü kaliteli bir sisteme sahip olunması gibi akış aşağı yöndeki inşaat yapılan alanları etkileyebilecek sorunları artıracağını düşünüyorlar. Yeni imaredilen alanlarda SUDS'ların uygulamaya konulmasıyla bu sorunların hafifieyeceğine dair bugün genel bir kanı bulunmaktadır. Royal Kent Planlama Enstitüsü'nde Planlama Politikaları Koordinatörü olan David Barraclough şöyle diyor: "SUDS taşkın sorununu kökünden halledecek bir çözüm getiremez ama yerel anlamda huzur ve konforu sağlayabilir, biyolojik çeşitliliği korurken, hem yeşil alanlardaki, hem de toprak alanlardaki emilmeyen fazla yağmursuyu miktarını azaltma yolunda çok önemli katkılarda bulunabilirler. Yeni imar işlerinin kendisinin sürdürülebilir olmasını sağlamak konusunda bence SUDS önemli bir adım olacaktır." SUDS'lerin geniş çapta kullanılmasını desteklemek için ileride kullanılacak bir başka araç da, kısa süre önce Ulusal SUDS Çalışma Grubu tarafından hazırlanarak İngiltere ve Galler'de yürürlüğe giren ve Ağustos ortasına dek müzakerelere Hazırlayan: Building Engineer Dergisi Kaynak: Building Engineer (Ekim - 2003) konu olan Sürdürülebilir Drenaj Sistemleri Tasarısı olacaktır. Bu belgenin önemi, belgeye dahil olacak yaygın ve zorlu alanlarda inşaat işleriyle ilgilenen kurumların sayısında yatmaktadır: DEFRA; ODP M ; Nakliyecilik Dairesi; Galler Ulusal M eclisi; su regülatörü OFWAT; su endüstrisi ticari kuruluşu Water UK; yerel Valilik Kurumu; Planlama Dairesi Derneği; İngiliz Doğa Derneği; Karayolları yetkilileri; Severn Treni Water; Thames Water; Southern Water; CIRIA ve Çevre İşleri Dairesi Örgütü. İngiltere ve Galler'de SUDS inşaatı bugüne kadar yavaş yavaş ilerleyen bir sürece sahipti. Çünkü pek çoğu- özellikle müteahhitler, yerel yetkililer ve su şirketleri- evrensel olarak onaylanmış yasal protokol ve sorumlulukları içeren, bu tip bir belge hazırlanmasını bekliyorlardı. Ulusal SUDS Çalışma Grubu (NSWG) üyesi de olan, Çevrecilik işleri Dairesi'nden M artin Townsend şöyle diyor. "Son yıllarda SUDS'ların, müteahhitleri ve yerel yetkilileri konuyla ilgili tek yöntemin bu olduğuna inandırmaya çalışan gayretli insanların eline bırakıldığı bir dönem yaşanmıştır. Standartların belirlenebilmesi ve bu sürecin tutar l ı bir şekilde ilerleyebilmesi için bir tasarımız bulunmuyordu. Bu yüzden oluşturulan çalışma grubumuz söz konusu tutarlılığı oluşturmak ve projenin doğru şekilde yürütülmesini sağlamak için çalışmalara başlamıştır." Yeni Tasarının sorumlulukları net bir şekilde belirlediğini ve fonlar oluşturduğunu sözlerine ekleyen Townsend şöyle devam etti: "Çalışma Grubumuz SUDS'nin geniş kapsama alanına da de işaret edecek şekilde, büyük bir çalışma grubuydu. Su şirketlerinin, yerel yetkililerin, İngiliz Doğa Derneğive benzeri kuruluşların katılımıyla kapsamlı birçalışmagrubu oluşturulması şarttır. Zira eğer SUDS uygulamalarını doğru yapmak istiyorsanız, elinizden gelenin en iyisini yaptığınızı, sadece yüzeysel olarak su idareciliği yapmakla kalmayıp çevresel anlamda da gelişime katkıda bulunduğunuzu ispatlamak gerekmektedir." Townsend, Çalışma Grubu'nun hazırladığı son belgenin gerçekte yapılması gerekeni anlatabilmesi için karşılıklı tartışmaya açılan toplamda yaklaşık 3000 belgenin dolaşıma girdiğini bildiriyor. Tasarı'nın, SUDS zincirinde yer alan temel kurum ve kuruluşlar kadar müteahhitler iç i n de üzerinde çalışılabilir bir belge olması amaçlanıyor. Bay Townsend, "DEFRAve ODP M 'nin rehberliğinde hazırlanan, bir dizi pragmatik çözüm bu belgede sunuluyor, ki bu çok önemlidir," diyor. Yerel planlama yetkililerinin sorumluluk taşıma açısından, bu çerçevenin iç i nde yer aldıklarını belirten Bay Townsend, bu yetkililerin elinde SUDS projelerinde yer alan müteahhit ve su firmalarına yasal olarak sorumluluk yükleyen anlaşmalaryapmalarının kendileri için çok önemli bir esas olduğunu ifade ediyor. Sorumluluk konusu hala ince ayar gerektiren konulardan biri olmasına rağmen, 1990'da çıkarılan Şehir ve Kırsal Kesim Planlaması Yasası Bölüm 106 kaspamında en uygun hareket bahsedilen yaklaşımı benimsenmiş olacaktır. Borough ofTelford & Wrekin şirketinde inşaat M üdürü olan Graham Fairhurst, "SUDS müşterilerine drenaj hizmeti sunmaktadır. Ancak bu hizmetin varolan standartlara uygun olması önemli olduğundan, SUDS'ların doğal su Yangın ve Güvenlik il Sayı 75 Kasım-Aralık 2003

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=