Yangın ve Güvenlik Dergisi 76. Sayı (Ocak-Şubat 2004)

Article "Bi rçok küçük alanda b unu yapamazsı nız. Geri dönüp ek lenen yeni alan için genel olarak tüm mek anı yeniden tasarlamanız gerek ir" diyor MarBtiun. nunla b irlik te, yapılan harcamal men uzmanlar b agaj izleme konusundaaryaarraağrl ı düzenlemeler yapılması gerek liliğinin açık ça ortada olduğunu b elirtiyorlar. Martin, hava yolu sektörü düşüşe geçmeden önce yaşanan gecik melerin yoğun hava trafiğiyle b ağlantılı olduğunu ak tarıyor. Uçuş pisti k apasitesiyle ilgili yaşanan sorunlarda, planlamacıların havaalanının "hava tarafı" dedikleri uçuş k apıları ve b ek l larında yolcu yığılmasına neden olma ekm ta ey a d l ı a. nBununla b irli k te Martin, günümüzde trafiğin azalmasına rağmen, tesislerin "yer tarafında" daha fazla b k ana ihtiyaç duymalarına ek o ola şr a mke , artan güvenlik k ontrollerinin de genel olarak gecik melere y ğını söylüyor. ol açtıMartin durumu "insanları nasıl ve nerede sıraya sokab ileceğimizle ilgil i sorunu çözmeye çal ışıyoruz" diye açık lıyor. Martin, b azı durumlarda uzak görüşlü planlamacıların güvenlik le ilgili yeniden tasarımı k olaylaştırdıklarını, hava yolu şirk etlerine ayrılan k ısımları genişletecek şek ilde b ir havaalanı tasarladıklarını söylüyor. Örneğin Phoenix'dek i Sky Harb our Ul usl alanı b ina çevresinin dışında ek akröapr ar üs ıpHa ayv a a n dalarıyla inşa edilmişti. Güvenlik nedeniyle daha fazla alan gerekince mimar ve mühendisler yeniden tasarlama işini daha k olay tamamlama şansı b ulab ildiler. Buna rağmen b azı havaalanlarındak k anıklık hat safhaya ulaştı. Ekonomik b ütçeli e tre ı hitap eden Southwest ve ATA Havayolları'nın Pazartesi sab ahları iş gezisine çık mak için Midway Havaalanı'ndan uçağa b inecek olan yol cul ar k ontrol nok talarındak i uzun k uy ruk lardan zamanında geçeb ilmek alanına dört saat erken gelmeyi öiçğirne nhdaivle a r. Ağustos ayının b aşında, sıraya giren 1.000 yolcu 150 metreyi aşan b ir k uyruk oluşturmuştu ve ATA temsilcileri b unun sonucunda sab ah uçuşlarının %75'inin gecik tiğini b ildirdi. Midway Havaalanı yetkilileri her b irinde ek güvenlik istasyonlarının b ulunacağı, ik i adet yeni yaya köprüsü ek lemeyi planladık larını duyur dular. 40 milyon dolarlık tasarımın lanmasının ik i yıl süreceği b elirtildi. Ülk e t ç a a m pı a n m da b ir çık maz yaratan b u durum k arşısında, k ent yönetimi ve federal yetk ililer faturayı k imin ödeyeceği k onusunda anlaşamıyorlar. Bununla b irlik te gelecek yı l 12 k apının daha açılması b ek leniy larda daha uzuno r g . e B c u ik d m a e ulç e u r ş in yaşanab ileceği anlamına geliyor. Yeni Planlar: Çözüm Esneklik Bugünk ü acil durumda b ile, yetk ililer güvenl i k ve b üyüme k onul arına b i rb i rine b ütünleşik ve uzun vadeli b ir yak laşımın tesisin geleceği açısından çok önemli olduğunu k ab ul etmek tedir. Havaalanı yetk il ileri şimdi, yeni güvenlik sistemlerini mevcut 5ve 1O yıllık b üy me planlarına nasıl dahil edecek lerini düşün ümekHtaenlesr.comb Faithful & Gould şirk eti havacı lık müdürü ve b aşk an yardımcısı Barry Kendrick "Güvenlik alanında, güvenlik le ilgili b irçok b üyük planların yapıldığını ve b üyük b ir hareketlenme olduğunu görüyoruz," diyor. Kendrick b eyanında Havaalanları artık güvenlikle ilgili genel bir plan yapmayı tercih ederken esneklik ve Los Angeles Uluslararası Havaalanı ve O'Hare Havaalanı ile New York ve New Jersey Yetk ililerini kast ediyor. Zira havaalanı sahipleri artık Taşımacılık Güvenli k Kanunu'nda b elirtilen çeşitli düzenlemeleri değerlendirerek uy lamaya b aşlamış b ulunuyorlar. entegre kontrol sistemlerine de gudaha �ok önem veriyor. Mühendisler hazırlanan planların b i r parçası olarak esnek sistemler ve entegre kontroller konusuna çok önem vermek teler. Mek anik ve elek trik sistemlerin tasarımındak i esnek lik sayesi nde, güvenlik ve yolcuların rahatı gib i önceliğe sahip k onularda gelecekte sıralama değişeb il alanlarına daha fazla seçenek e s c u e n ğ u ilnmdueşn ohlu ayv o a r. Esnek lik tanınması sayesinde, ayrıca uçak k apılarıyla ilgili gelecek te yapı lacak yenileme çalışmalarının daha az maliyetle gerçek leşmesi de sağlanab ilir. Uçak lar kapı ve yak ıt depoları gi b i unsurların b ulundukları yere göre farkl ılık göstereb ilir. Yeni modellerin ek lenmesi veya esk ileriyle değiştiril mesi yüzünden havaalanana merkez olarak kullandık ları Chicago'dak i Midway Havaalanı b una b ir örnektir. Havaalanı 2002 yılı b aşında önemli b ir genişl lışmasını tamamladı. 2001 yılında ye amşea nçaan saldırılardan çok önce planlanan ve tasarlanan tesisin güvenl ik k ontrol nok taları operasyonel yoğunluk nok talarına dönüştü. Havaalanına gelen ve giden tüm yolcular, b ilet satış ve b agaj alanlarını uçuş k apılarına b ağlayan tek b ir yaya k öprüsünden geçmek zorundalar. Köprünün k apılara b ağlanan ucunda ise k ontrol noktaları b ulunuyor. Yangın ve Güvenlik m Sayı 76 Ocak-Şubat 2004 !arının değişikli klere uygun olab ilmesi için yeniden pahalı tasarımların yapıl rekeb ilir. Daha iyi b ir havalandırma m ve ays a ı e d le a kg tr e ik sistemi değişi k liğine kolaylık sağlayacak b i r plana sahip ol mak havaalanı açısından b üyük fark lı! ık lar yaratab ilecek tir. Veri transferi k onusunda da esnek lik tan masıyla rezervasyon ve elek tronik olarak ka ın pı b elirleme gib i işlemler açısından ortak pl lar oluşturul masına yardımcı olab i lir. B a ö tyfole rm ce hava yolu şirk etleri b üyüyüp işlemlerini yayılarak yürüttüğü tak di rde uçuş kapılarını yeniden b elirleme işi de k olaylaşacaktır. Halen b irçok hava yolu şirketi b unu sağlayab ilmek için k dilerine özel sistemler k ullanıyor. Bu yüzd e e n n kontrol k apılarına yeniden elek tri k k ab losu döşenmesi, diğer donanım ve yazılımlarda da değişik lik yapılması gerekiyor. Uçuş kapılarının tüm taşıyıcı firmaların k ullanab ilecekleri hale getirilmesiyle, k apı sayısı da gittik çe arttığından kullanımın daha verimli olması sağlanab ilecek tir. Kendrick "Havaalanları artık ortak kullanımlı tesislerle daha fazla ilgileniyor" diyor. Hava yolu şirk etlerinin mali endişeler yüzünden rekab ete yönelik avantajlarını engelledik lerini b eli rterek Verilerin Ücretinde Sınır Yok Hava yolu şirk etleri genellik le k ne özel ve ait olan uçuş-b ilgisi sis e te nd m il i e n r in i şirk etlerine rek a b et açısından avantaj sağladığını sık sık dile getirmiştir. Proje mühendislik firması olan Ross & Baruzzini'de b aş proje müdürü olan Wendy Wilk e. b u yak laşım sayesinde hava yolu şirk etlerinin ark a ofis işlemleri için k endi sistemlerini k urab ildik lerini söylüyor. Ancak havaalanı yetk ilileri halk a açık alanlardak i ek ran sistemlerindek i esnek l sından yararlanma şansınaiğsianhaiprtıomla ab iliyorlar. Yani American Havayolları şirk tinin iflas eden TWA Havayolları şirk eti e ni satın al ması gib i b ir olay yaşandığında b ütün sistemin revizyondan geçmesi gerek meyecek tir. Wilk e. ayrıca yeni ek ranların k ullanıl sının planlandığını, 40 inçlik lik it-k ri m st a al göstergel i (LCD) monitörler, tüm k apı podyumu al anl arında harek etl i yön gösterme sistemleri ve b ir de rampada b ilgi görüntüleme sistemi b ulunacağını sözlerine ek liyor. Ayrıca, havaal temine b ağlanacak ola a n n ı n m ı n o n a it n ö o r nle s r s s i a s­ yesinde tüm anonslar görsel olarak ek ranlara taşınab ilecek .

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=