Article 4. Kilometrelerce kabloya nasıl elektrik verilir? yarEdımTecrı mş uinb aellie, rel el eb ket rsi kl e inhet iny,ai kciı naıdheet 1r 2b.i4r i7fak ri lkol ı vHoel rt l ub k ir y e e l e ra k t l r tı i k e l b eakğt rl ai k nht ıaht taı tüt ızdeör irnt dmeannkuaerl şt ırl aı ynosr . feranahtarından b ft rear nasnfaohr mt aar l taörrı en ı ne l hei e k ri r t n r b e iğ i r bi i u a d ğ l e a l , a ş 1 n t 2 ı ı r y ı .4 y o o 7 r. r k . M Va/4n8u0e-l vtor al tnl usk Binanın b üyüklüğü nedeniyle b iri b atıda b ir doğuda ik i elektrik servis girişi var {b kz. Şema). Her b ir elek trik girişi ise, b irb irinden bağımsız ik i adet 5.000 amperlik anahtar tertib atı (switchgear) hattı na b ağlanan toplam dört transformatöre elektrik ulaştırıyor. Her b ir anahtar tertib atı ise, ana hatta bağlanan b ir ana devre şeklinde, normalde olması gerektiği gibi b ir açık b al ak ntat ırkıceısyilcaidvoen aPt ıLl mCı şdt ı er. nBei rt ei ml el ik tor itkokmayant iak ğdı veev a y ğ re a et r al enkstfroi kr mi laettömr ed ed vi ğr ie dt ae nk dçi rı dk teı ğ, ı b y a a ğ n l i a t n er t ı m k e in s a ic le i ok et onmd ai st ii kn eo l aurl aa kş ak na pealneıkr .t rHi ğei r gb ei rrhi agtövnedeel reek rter i kk şeb eke transformatörü b ina operasyonlarının kesintisiz devam edeb ilmesi için tüm yükü taşıyacak b üyüklükte tasarlanmıştır. Bunun tesis operasyonlarına faydası ise, tek b ir sistem eb al eğk ltıroi k l mt r aa ns sı nfıenr yaenrai nhet ,asr ıi svt ee mt r aont os fmoar mt i kal teöşri ür vn ee ti şelseirsl iiğşilneitni cdi l eervi na mk oı nstar oğll aü nndaeb iol i rlu. Tr. aBsöayr ılemceb i treasdi sı mi n a t d r a n a a h n h a st f a o il r e r ı, m r k iy a a e t b ö r g ü ö n t ü ü r s ü t l ü m n ü d ş e , k i b i m r i n a c n i u l e n l it t e ra l i n k s te fe k r i lolarından biri uzun bir süre servis dışı kaldığı takdirde elektrik şeb eke dairesi tarafından k apatılab ilecek şekilde tasarlanmıştır. y e a le p kY t t r ı a k ik p l aı k la r e ı n s ii n n ko c tis n e i f l o eıg l m a ü s r e a ıl s ığ s y ı o n o n ı n n u u c ç g u o ö k h z d a d ü e v ş n a ü k a g l oe a ç l n d ir ı u n e ğ n d u a vn k e u i jseanpet raaytaönr tkauslal ar ınmı l mmaü sh ıennı nd i sgl ee rr ei ak cmi ledyuer cuemğl ia rsdoa nk auzcau nn daı ruml aışştvı l ae rt. eBs ui s kçaarlaı şrt öı ğnı es mü rlei cmei kgtealredcaeyk et er yapılacak bak ım çalışmasını ort Dahası, k ritik elektrik yük aüdyanaşk aanlddırımğıınşdtıar. k ullanılab ilmesi için b gk eüzçi l ek aşymni şa ğaıysdiısntleamt ml ear ir i n e y a d e r n r e ı l n s e ö ş h r ti l e r e i r l r m i v yiş e et r k i i r n . e e A s iny m t d i e s ın i r z llaartmınadareb lıkla ulaş a d ıl k r a e ı b m s öyral eprıil deı ğl eı nk tdrai k k ooldaayilir olduklarından b ir başk a k olaylık sağlamıştır. çakmalı lambalar kullanıldı. Ancak varolan güç kaynaklarının tam güçle çalışıyor olmasından ötürü, birçok yeni acil çıkış kapısı teçhizatı varolan sisteme bağlanamadı. ECS bu lambaların 1 000'den fazlasını çalıştırmak amacıyla, acil durum aydınlatmasında kullanılan dört adet kesintisiz güç kaynağı (UPS) ünitesi sec;ti. UPS sistemi sayesinde lambalara devamlı elektrik verilebileceğinden, UPS ünitelerine bağlanan aydınlatma birimlerinde kuvars c;akmalı lambalar kullanılmadı. Ayrıca bütün aydınlatma armatürlerine, lambaları her hafta 15 dakika söndürerek metal halojenli lambaların pasif olmayan yaşamlarının sona erme potansiyelini azaltan otomatik bir zaman aşımı cihazı yerleştirildi. Ayrıca söz konusu cihaz, bir devrede bulunan bütün lambaların aynı anda döngüye girmemesini sağlayacak şekilde tasarlandı. Arabadan Terminale kadar Yol Aydınlatması Minneapolis-St.Paul Uluslararası Havaalanı'nda ise, park yeri bu yıl içinde kapsamlı bir aydınlatma çalışmasından gec;ti vestandartmetal halojen lambalarının yerine Venture Lighting şirketinin ürettiği enerji tasarrufu sağTerminal dahilinde yolcuların rahatını ve memnuniyetini sağlamak önemlidir ama bu sadece madalyonun bir yüzüdür. Park yerlerinden terminale ulaşan yol, tasarımcıların oynamaktadır. güvenlik ve yolcuların rahatı gibi hususları garantilemek zorunda olduğu diğer bir önemli husustur. Aydınlatma tasarımı ise, bu noktada önemli rol Amerika'nın başlıca iki önemli uluslararası havaalanları olan Seattle-Tacoma ve Minneapolis havaalanı terminalleri yolcuları na güvenlik ve rahatlık sağlayabilmek amacıyla geçen yıl park alanlarına aydınlatma tesisatı kurdu. Kısa bir süre öncesine kadar, Seattle-Tacoma Havaalanı'ndaki 465,000 metrekarelik, 7 katlı park alanı yüksek basınçlı sodyum sistemiyle aydınlatıldığı için gölgeler ve karanlık noktalarla kaplıydı. Görüş olanağı sadece sürücü ve yayalar için değil, güvenlik kameralarını izleyen güvenlik personeli için de zayıf kalıyordu. Seattle şirketi olan ECS Engineering, çeşitli imalatçılardan aldıkları sistemleri garaj alanına yerleştirerek değerlendirdiler. Tasarımcılar sistemlerin performanslarına bakarak araba sürüş, park ve yaya alanlarına Holophane şirketinden satın aldıkları 1 00 ve 1 75 vatlık metal halojen lambalı 6400 adet armatür seçtiler. Bu armatür birimlerinde, aydınlatmanın her yerde eşit yayılabilmesini sağlamak için gerekli olan yatay ve dikey aydınlatma yapan kapsaml ı bir cam mercek bulunuyordu. Park alanı halkın kullanacağı bir alan olduğundan, ECS şirketi acil çıkış aydınlatması için Aydınlatma Mühendisliği Derneği'nin (llluminating Engineering Society-lES) yayınladığı kılavuzlardan yararlandı. Yeni aydınlatma cihazlarının bazıları acil durum jeneratör sistemine bağlandı ve kuvars layan, darbe startlı metal halojen lambalar yerleştirildi. Halen kullanılmakta olan balast sistemi yeni çıkan darbe startlı teknolojiyle uyumlu olmadığından, yeni lambalara yeni bir enerji kaynağı gerekiyordu. Yeni balast teknolojisi lümen bakımını kolaylaştırdığı gibi lambalar arası enerji regülasyonu sağlandığından lambaların aynı renkte ışık vermesini sağladı ve sistemin verimliliğini geliştirerek arttırdı. Sistem ayrıca CWA balastlar, kullanan lambalarla kıyaslandığında lambalann ömrü boyunca Watt başına 105 lümene ulaşan bir gelişme sağlamaktadır. Enerji tasarrufu ve ışık c;ıkışında artış yaşanması gibi planlanan amaçlara ek olarak, havaalanı bu yeni düzenlemelerden farklı şekillerde de yarar sağlamaktadır. Işık seviyeleri artık daha gelişkin olduğundan, park yerlerinde havaalanı güvenlik kameraları için daha net görüş alanı sağlanmıştır. Yangın ve Güvenlik m Sayı 76 Ocak-Şubat 2004
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=