ıı..ı.: Article son b ölüm ise, b ir b inanın fiziksel yapı unsurlarını belirlemekte ve Ekim 2004'e kadar b o ul uyrÖsaazsekal,y aoMul ayrual km aMs ı Bg eörl eü kmmüe' nküt e di ni rc. e l e y e c e k bölümü, özürlü insanların girip çıktığı b inalarvegenel anlamda özürlü kişilerin giriş ve çıkış yaptıkları noktalarla ilgilidir ve bu ki şui l kl aonl aı l ya l na şytoı rl lma radka ab mulaucnıaynl af gi zi irki şs evlee çnıgkeı şl l ei çr ii nn kaldırılması ve b uy erlerin gelişkin ve sınırsız Y a a la s n a la da rl k a i d b ueğiştirilmesini şart koşmaktadır. bölüm rampaların eklenmesi gibi b asit düzenlemeler önermektedir. Ancak b iz bu yazıda genellikle b u bölümün asansörlerin kullanımına nasıl uygulanacağı konusuna eğilYecaepğıliazc. ak ilk iş pratik b ir çözüm b ulmak olacaktır. Bir bina içinde, yeni yönetmeliklerde ayrıntılarıyla b elirlenen alan ölçülerini aşacak şekilde kat seviyelerinde farklılık b ulunuyorsa, bu bina içinde kullanılacak her asansör M2:2.14 yönetmeliğinde b elirlenen tasarım koşullarına uygun olmalıdır. Yani "eğer bir yolcu a14sa0nscömrü. eunzuanzlu11ğOuncdma. genişliğinde ve en az bir kab ine sahipse koşullara uygun demektir". Buna ek olarak önerilen boyutlardaki asansör kapısının önünde bulunan b oş alan tekerlekli sandalyenin dönmesi ve asansöre girip çıkab ilmesi ne olanak tanıyacak şekilde olmalı, en az 1.5 m.'ye 1.5 m. b oyutlarında tasarlanmalıdır. Diğer b ir koşul ise, her asansörde bulunan kontrol düğmelerinin "dokunulab ilir" olmasıdır. Yani kabartmalı numaralar veya harflerle işaretlenmiş, kolayca anlaşılabilir, asansörü tkçaiaşsğai ıl rreml ar ani nkm ıvşi şeoi nlkmui al l kal ı donımlra. aykl ai şç itnı r ad uc ya uks aşl eökz iül dr l eü Peki bunlar uygulamada ne anlama geliyor? Bugünkü yönetmelikler içinde ayrıca b ir asansörodası b ulunmayan veyakatlara etkisi olmayan platformlu b ir asansörün halka açık b inalarda dikey olarak en fazla 2 m. (asansör odacığı varsa 4 m'ye kadar artabiliyor, özel konutlarda ise en fazla 4 m'ye kadar çıka• bilmesine izin veriyor). Gartec'in piyasaya 9s umn d. uyğüuk spel akt lfi oğ remçaı ksma na skömr üüyml ek6ü kneoz l daub ri lai yroark. El b ette yeni ve mevcut b inalar arasında bu durumun yol açacağı sonuçlar büyük farklılık gösterecektir. Yeni binalarda, mimarlargereken öb zuel allickalekril atar sdaı rrımanacşaakmmaseınvdcau tuygulama şansı binalarda b u kBouşt ui pl l ab ri nı ay lea rr idnae dgeeğt ii şr mi k lei kkydaaphmaagkü b çaoz leanc ad kathı ra. zor b ir işleme dönüşeb ilir. Bu tür b ir durumla karşılaşıldığında, en uygun maliyetli seçenek genellikle b ir platform a a s s a ansörü kullanmak olacaktır. Platform tipi nsörler alışılagelen asansör modelleriyle karşılaştırıldığında b iraz hazırlık çalışması yapılmasını gerektireb ilir. Yeni ve mevcut b inalarda kullanılan asansörler ise, b ina içinde yyd eüa zrş eea kyy uda renu r l aav b hei al yi rtal se ırzç. l aı kl ıvşear en c ek ki ş şi l ee kr ei l d emi si nt ei mn iul emn Lincoln'de, iki katta 35 apartman dairesinin bulunduğu Housing 21 adlı binada gerçek• leştirilen kurulum, b u kon bilecek en iyi örnektir. Bu sığuıynlma ailgeivlii pvreorjielesi çeşitli yaşlarda olmalarına b ağlı olarak özürlü doalainreylaeşrilınkdoenutsakinlerine ayrılan apartman n oluşmaktadır. Söz konusu bmion ad ed al i nkei duayigr eulne or "l aKraatkeigkoi kriaBt işre" kdlei n i l e n d a i r e n l b eanlkmoiştir. örneğin üst katta ortak kduelldaünzıelann na her daireden doğrudan çıkış vardır ve alt katta ortak b ir hol b ulunmaktadır. çHıok uı şs iynagp2a1b 'idlmeeylaeşriaiyçainnlab t i r i l m e k i s t e n d i a m a a sirarı nna ssraaönhr asköt ul ırkryluael urglemi rşiuş yapılırken merdivene giriş çıkışın mBs ı i ernasasi nmı en üdi zhai ne nkv ode i rnsi l ulmet rei sm, ayekesi nni gi l eea rrsi eakvntesi ğöi prd eüek rşun s ü r g o u n e n l ü u ll e l e m d l n i ü u n. duyab ilecekleri rahatsızlığı en aza indirmek için pratik çözüm olarak bir platform oasl aarnasköb rüukausraulmasına karar verildiler. Sonuç nsör, evde b ulunan mevcut iki endüstriyel çöp kanalındaki b oş alandan yararlandı ve ÖAY yönetmelikleriyle uyumlu soa ıl sar aar andksayöner i rnşl eşaşaf tat i ı rtni l çad ai . gl ı Mşe mroetaok sr ıdo yud aya pus ıl ı ml, dçaı u. dAk ıusğraı vnei sçyöi nar birimi inşaatın b ir parçası olan kendi şaftıyla b irleşikti, merdivene giriş çıkışlar b u durumdan etkilenmedi ve kurulum süresince y yk u u a m l p la B ı u n l in ş m ı a a m ı k y ş a a ç aeçyl i kıek, rtpl euatşsutl ali drni ul me. na zt çi pet l ei kk vi eaysaacnasmö dr al enr bir odacık kullanırlar ve basit tasarımlarından dolayı diğer asansör tipleriyle fkİ aı yzal as el annedr jı iğtı an sdaar rdui kf uk as at çğ el akrel acre. kB öu l aç sü ad ne sdöar hl ear ngiltere ve Avrupa Birliği ülkelerinde kullanılan b çi l goüi tkl iüynyaeesrl ea lkkatarrapi kl u,agyyüuavmel nu ldi kuvr . eBmu eykü az nd iek ns, i sptaehmal leı rvl ee n alışılagelmiş asansörleri kurmaya başlamadan önce, b inalarda erişimi iyileştiren b u tip tasarruflu alternatiflere b ir göz atm i akta fayda vardır. nşaat ve yapı endüstrisinin kendisine çeki düzen vermesi için önünde kısa bir süre b ulunmasına rağmen, şimdiden geleceği planlamaya b aşlamak doğru b ir düşünce olacaktır. Nihayetinde ÖAY ile uyumlu hale geenldi nüms ter i ss ii nöiznüdrel ü lyear eraorılndau ğoulakcaadkatırr.i nTşüama t v b u e yapı nlara tat verecek b ir b luluk sürecini tamaaşmklaayhaunsubas zdıap, rÖojAelYer'ain ukyautmma değer vergisinden kısmen muaftutulmasıveya b u kapsama alınmaması olacaktır. 0 Yangın ve Güvenlik m Sayı 77 Mart 2004 ◄·B3H♦
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=