evden çıkın başkalarına yangın olduğunu söyleyin, itfaiyeyi yani 110 no'lu telefonu arayın. Evden çıkamazsanız pencereyi açın bağırın" diyordum. Arada parmak kaldırıp "Öğretmenim öğretmenim" diye bağıran söz verdiğimde de "Bizim komşunun oğlu Faruk, kibrit yaktı ben de ona yakma dedim" diyerek hem bildiğini hem de söylediklerimi uygu ladı klarını anlatanlar oluyordu. Bazen düşündüren bazen güldüren sorularla karşı laşıyordum. Eğitimin toplumsal ve ekonomik gelişmedeki rolü yadsınamaz . Atatürk, "Eğitimdir ki bir milleti ya hür, bağımsız, şanlı, yüce bir toplum halinde yaşatır, ya da bir milleti esirliğe ve sefalete terk eder" diyor. Halkı mızın yangına karşı can ve mal güvenliğinin sağlanması için gerekli hususların başında eğitim gelmektedir. Özellikle gelişmiş ülkelerde olduğu gibi, ilk ve orta dereceli okullardaki öğrencilerin "Yangından Korunma ve Yangın Güvenliği" konusunda eğitilmesi yangın çıkma sayısın ı ve zarar miktarını azaltacak ve itfaiyenin yangına müdahalesini kolaylaştıracaktır. Halkımızın itfaiyeyi tanımaması , hatta çoğu kişinin itfaiyenin numarasını bilmemesi halkımızın zararına olmaktadır. Birçok kişi itfaiyenin ücretli olduğunu zannetmekte ve itfaiyeyi çağırırken tereddüt etmekte, itfaiye gelirse ceza yazmasından korkmaktadır. Bunların aşılması için çocuk yaşta eğitim verilmelidir ve bunun için çok çaba gösterdim. Yangın güvenlik önlemlerinin önemi ve ciddiyetini öğrencilere düşündürmek ve itfaiyeleri daha yakından tanıtma olanağını bulmak amacıyla, doksanlı yılların başında, ilk ve orta dereceli okullarda, "itfaiye ve Yangın Güvenlik Önlemleri" konulu, ilk okullarda resim, orta okullarda resim ve şiir, liselerde resim ve kompozisyon dalında "Sizin Kaleminizden, Sizin Fırçanızdan İtfaiye" konulu yarışma düzenledim. İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü, bütün öğrenci lerin yarışmaya katılımlarının sağlanması için ilk ve orta dereceli okullara yazı gönderdi ve okullarda oluşturulan jürilerle her dalda ilk beş eserin belirlenmesi istendi. Okullar tarafından belirlenen eserler uzman kişilerden oluşturulan jüri tarafından değerl endirildi , ilkokullarda resim, ortaokullarda resim ve şiir, lise ve dengi okullar için de resim ve kompozisyon dalında olmak üzere beş ayrı dalda birinci, ikinci ve üçüncü olan eserler ödüllendirildi. Düzenlenen törenle, birincilere Halkımızın itfaiyeyi tanımaması, hatta çoğu kişinin itfaiyenin numarasını bilmemesi halkımızın zararına olmaktadır. Birçok kişi itfaiyenin ücretli olduğunu zannetmekte ve itfaiyeyi çağırırken tereddüt etmekte, itfaiye gelirse ceza yazmasından korkmaktadır. Yangın ve Güvenlik il Sayı 78 Nisan 2004 computer, ikincilere ansiklopedi seti ve üçüncülere fotoğraf makinası ve ayrıca her dalda onur plaketi verildi. Yapılan istatistiklere göre meydana gelen yangınların yüzde beşi çocukların kibritle ve ateşle oynamaları sonucu meydana gelmektedir. Ve yine yangınlarda ölen her on kişiden birisi çocuk yaştadır. Çocuklar davranışları, duygu ve düşünceleri ile gel işim özellikleri bakımından yetişkinlerden farklı, değişime yenileşmeye açık son derece alıcı , kendilerine özgü varlıklardır. Çocukluk yıllarında kazanılan davranışların büyük bir kısmı, yetişkinlikte kişilik yapısını, tavır, alışkanlık ve değer yargılarını biçimlendirir. Eğitim sistemleri ve okullar, çocukların kendi kendilerine yeterliliği ve korunma yolları konusunda temel becerileri kazandırılmalıdır. Her aile kendisi evde yokken bir yangın olayında nasıl davranması gerektiğini çocuklarına anlatmalı hatta öğretici tatbikatlar yapmalıd ır. Yarınımız olan çocuklarımıza gerekli olan bilgilerin verilmesi ve becerilerin kazandırılması , aile ve okulların dışında sivil toplum kuruluşları tarafından da üstlenilmelidir. Bunun en güzel örneğini veren, çok sayıda öğrencinin yangın ve deprem konusunda eğitimleri konusunda destek veren merhum Sakıp Sabancı'yı saygı ve şükranla anıyorum. _____ 0
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=