Yangın ve Güvenlik Dergisi 80. Sayı (Temmuz-Ağustos 2004)

!GÜNDEM Üst üste yaşanan tren kazaları, Tiirkiye'de gündemin ana maddesini oluştururken, tren yolu güvenliği ile ilgili bir çok soru işaretini de beraberinde getirdi. YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 80 26 Raylarda Kaza Sesleri • I stanbul'dan Ankara yönüne doğru 22 Temmuz Perşembe günü 234 yolcusuyla saat 18.00'de yola çıkan 11006 sefer sayılı Yakup Kadri Karaosmanoğlu adlı hızlandırılmış trenin dört vagonu Bilecik sın ırına 2 kilometre mesafede Sakarya'n ın Pamukova İlçesi yakınlarında saat 19.45 sıralarında raydan çıktı. Kazada 39 yolcu hayatını kaybederken 81 kişi de ya ralandı. İlk seferini 4 Haziran'da yaptı Sakarya'da raydan çı kan Yakup Kadri Karaosmanoğlu ekspresi, 4 Haziran'da, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ı n hareket sinyalini vermesinin ardından ilk seferini yapmı ştı. İstanbul-Ankara arasını 5 saate indiren hızlandırı lmış tren, 4 Haziran Cuma günü Ankara ile eşzamanl ı olarak İstanbu l'dan ilk seferine başl a mı ştı. Haydarpaşa Garı'nda Başbakan Recep Tayyip E rdoğan 'ı n da katıldığ ı törenden sonra Yakup Kadri Karaosmanoğlu ekspresi, Başbakan Erdoğan'ı n hareket sinyalini vermesinin ardından Ankara'ya doğru yola çıkmıştı. Başbakan Erdoğan ile birlikte Ul aştırma Bakanı Binali Yıldırım da trene binm işti. Düğüm 183. kilometrede Kazanın yolun "183. km 387. metresinde" meydana geldiği , trenin de bu sırada 118 km hızla gittiği belirlendi . Başka bir deyişle hız limiti aşımı 287 metrede sonucunu doğurdu ve 39 kişi yaşamını yitirdi. Kazanın tren hareket ettikten "183 km 387 metre" sonra meydana geldiğ inin belirlenmesi, faciadan sonra yapı lan resmi açı klamal arla birlikte değerlendirildiğinde bazı soru işaretlerini gündeme getirdi. Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Muammer Türker, kazanın hareketten sonraki 183. km'de meydana geldiğini açıkladı. Makinistlerin önünde bulunan cetvelde, Türker'in söyl ediğ i mesafede 130 km hız yapılabileceği belirtiliyor. Bu açıklama göz önüne al ı ndığında cetvel 183. km'yi 100 metre geçene kadar 130 km'lik hız öngördüğü için makinistler hız limitini aşmamış oluyor. Makinistler Recep Sönmez ve Fikret Karabulut'un avukatı İsmail Gürses de, DHA'ya yaptığı açıklamada, müvekkillerine verilen talimatnamede bölgedeki hız sınırının 130 km olarak gösterildiğini öne sürdü. Kaza raporu açıklandı Yaşanan facianın raporu açıkla n dı. Kaza nedeni olarak, makinistlerin 80 km hızla gidilmesi gereken bölgede, 118 km h ızl a seyretmesi gösterildi. Kazanın, hız limitinin 130 kilometreden 80 km'ye düşürüldüğü 183. km'de meydana gelmesi, faciada, yoğun eleştirilere hedef olan h ızlandı rılmış tren projesinin yanı sıra makinistlerin sorumluluğunu da gündeme getirdi. Trenin, yemekli dahil beş vagonundan lokomotifin arkası nda bulunan ilk ikisi birbirine girerek ezildi. Faciada, h ız konusunda çelişkil i rakam-lar ortaya atı lırke n , "kaza kırım ön raporunda" fatura, bölgedeki 80 km'lik limite karşın 118 km hızla gittiği gerekçesiyle makiniste kesildi. Raporda, trenin 183. km'ye kadar azami 130 km hız yapabileceği ve kaza bölgesinde h ızını 80 km'ye düşürmesi gerektiği belirtildi.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=