Yangın ve Güvenlik Dergisi 80. Sayı (Temmuz-Ağustos 2004)

!HASTANELERDE YANGIN GÜVENLiĞi Gereksinimlerini tam olarak anlayabilmek için hemşire personelle ve diğer kullanıcı gruplarıyla iyice haşır neşir olmak da bu sürecin bir parçası olarak algılanmalıdır. Belki de garip bir örnek olacak ama koğuşlarda hemşirelere ihtiyaç duyulduğunda kullanılan Hemşire Çağrı iletişim sistemleri ile Yangın gibi bir araya gelmesi pek rastlanmayan iki sistemin bir arada kullanılması örnek olarak verilebilir. Çift amaçl ı bu sistemin iki amaca da hizmet edebilmesi için hemşire odasındaki hemşire çağrı sistemine ek olarak ikinci bir alarm bilgi sistemi kurulabilir. Böylelikle hayati önem taşıyan bilgileri benzer bir yaklaşımla sağlamak mümkün olacaktır. Bu tür durumlarda bilginin önceliğini göz önünde bulundurmak büyük önem taşır. Örneğin "iki hemşire arasındaki acil durum görüşmesi yangın alarmına göre öncelikli mi olmalıdır?" Bu tür ve benzeri hususların tatmin edici bir şekilde çözülebilmesi ancak konuyla ilgili tüm tarafların yakın bir ilişki içinde bulunmasıyla mümkün olabilecektir. Alarmın Çalışması Her türlü yangın alarmı tipi için geçerli olmak üzere, özellikle de sağlık hizmetleri veren bir ortamda alarm verilmesi durumunda elde edilecek olan bilgiye fazlasıyla ilgi gösterilmesi gerekir. Doğru dengeyi bulmak her zaman kolay olmadığı halde, yangınla savaş stratejileri geliştirirken düşünüp taşınarak zaman harcamak ve en önemlisi alarm ya da hata YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 80 56 yaşanması durumunda, yardımcı olma ve bilgi verme amaçlı mesajlar verilmesi konusuna odaklanmak gerekecektir. Alarm sistemi kullanıcısı ister Ana Alarm Tablosu'na, Tekrar Göstergesi'ne ya da isterse kocaman bir plazma ekrana yansıtı lmış grafik görüntülere bakıyor olsun, bu bilginin genellikle teknik nitelikli olmayan personel tarafından kullanıldığını kendimize daima hatırlatmamız gerekir. LPS1014 Müşterinin yangın alarm sistemine güvenmesini sağlamanın yollarından biri de sistemin tasarım, kurulum ve işletim ini yürütecek tescilli bir şirketin üçüncü taraf olarak vereceği hizmetleri kiralamak olabilir. Aslında BS5839-1: 2002'de tescilli üçüncü taraf olarak çalışan şirketlerin yangın alarm kontratı kapsamında işin kapsamı gözönünde bulundurulmadan kullan ılma sı önerilmektedir. Örnek olarak LPS1014 (Onaylı Yangın Algılama ve Alarm Sistemleri Firmaları İçin Gerekli Koşullar) verilebilir. Böylelikle Kayıp önleme Onay Kurulu (KÖOK) gibi üçüncü tüzel kişilerin inceledikleri şirketin uygulamanın gerektirdiği yasalara uygun olarak işlerini yürütmeye yeterli ve uygun olduğuna ve bu işi sürdürebilmek için gerekli yönetim sistemlerine sahip olduğuna dair verdikleri onay da doğrulanmış olacaktır. Benimsenen düzenleme ve koşullara uygun kalabilmeleri amacıyla şirketler yılda iki kez KÖOK tarafından denetlenir, hatta yapabileceklerini söyledikleri i şleml eri gerçekleştirdiklerini kanıtlamaları istenir. Şekil 5. Detektör tipi seçilirken lıer odadaki hareket tipi göz öııiiııde bıılı111dıırııl111alıdıı: Örneğin kablo test kayıtları, tesisat çizimleri ve işletim test kayıtları gibi ilgili standartlara uygun gerekli belgelerin hazırlanması, bunun yanı sıra ilgili yasalara göre hazırlanan çeşitlemelere ilişkin kanıtın var olduğunun gösterilmesi, bu kanıtların saptanması ve ilgili kişi ve mercilerin de konu hakkında bilgilendirilmesi istenecektir. Bu işleyişin bir parçası olarak Static Systems şirketi ve diğer benzeri yüklenici firmalar BS 5839-1 ile belirlenen onay belgelerinden daha üstün ve gelişmiş bir onay belgesi hazırlama yetkisine sahiptirler. Hazırlanan belge sistemin uygulamaya uygun olan yasalara uyumlu olduğunu belirtir nitelikte bir belgedir. Kısacası, böylelikle sadece yüklenici değil yangın alarm sistemi de tanınacak, saygı duyulacak, güvenilirlik düzeyinde işlem görecektir. Pek çok etkileşimli disiplinlerin performansı en üst düzeye çıkarmak üzere birleşerek oluşturduğu karmaşık altyapıya karşın yangın sistemleri tasarımı , mühendislik ve yönetimi belli başlı hastane projelerinde çok önemli roller üstlenmektedir. Sağlık hizmetleri yönetim sistemlerinin her aşamasında yer alan bu kadar çok sayıda katılımcı, sayısız uzman yüklenici firma ve tedarikçi kuruluş var olduğuna göre, çözüm için anahtar kelimenin danışma olduğu su götürmez bir gerçektir.' Karşı l ıklı fikir alışverişiyle gerçekleşecek danışma süreci sayesinde, tasarım ve inşaat sürecine katılan tüm kurum ve kuruluşların benimsedikleri temel hedeflere odaklanarak ve son kullanıcın ı n gereksinimlerine sempati duyarak çalışabilmeleri sağlanacaktır. •

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=