Yangın ve Güvenlik Dergisi 81. Sayı (Eylül 2004)

'HABERLER Tren Kazasında Bilirkişi Raporu Açıklandı Sakarya'nın Pamukova İlçesi'nde meydana gelen tren kazasına ilişkin bilirkişi raporu 01 Eylül tarihinde açıklandı. 22 Temmuz Çarşamba günü meydana gelen ve 38 kişin in ölümüyle sonuçlanan kazanın ardından Pamukova İlçe Cumhuriyet Savcılığı'nca görevlendirilen İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) öğretim üyelerinin hazırladığı bilirkişi raporu açıkland ı. Prof. Dr. Ali Işık Erzi, Doç. Dr. Zübeyde Öztürk ve Yard. Doç. Dr. Nevzat Erselcan tarafından hazırlanan raporda, "Olay yerindeki üst yapının yeterli bakım ve onarımının yapılmamış olmasının, değişik yarıçapl ı kurbalar nedeniyle ortaya çıkan sık aralıklı hız değişimini güvenli bir seyir kontrolü ile gerçekleyecek kontrol tedbirlerinin alınmamasının, olayın meydana gelmesinde katkısı ve etkisinin olduğu kanaatine varılmıştır" denildi ve TCDD'nin 8'de 4 kusurlu bulunduğu belirtildi. YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 81 16 Trenin birinci makinisti Fikret Karabulut'un ise "livrede yazılı hıza (80 km) uymayarak, trenin hızını gerektiği gibi ayarlamayarak, yönetimi altındaki trenin seyir kontrolü için gerekli dikkat ve özeni göstermeyerek olayın meydana gelmesine katkıda bulunduğu ve olayda 8'de 3 kusurlu görüldüğü" açıklandı. Raporda, şöyle denildi: "Seyir hızı konusunda birinci makinisti uyarmayarak, trenin seyir kontrolü için gerekli dikkat ve özeni göstermeyerek olayın meydana gelmesine katkıda bulunmuş ve olayda kusurlu olduğu kanaatine varılan ikinci makinist Recep Sönmez ise 8'de 1 kusurlu bulundu. Tren şefi Köksal Coşkun da trenin seyir kontrolünde sorumluluğu olduğu izlenimini vermiş ise de 'TCDD-Ticaret Müdürlüğü Personelinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları ile Yetiştirilmelerine Ait 301 Numaralı Genel Emir' hükümlerine göre tren şefleri n in tren seyir kontrolüne ilişkin görevleri bulunmadığından ve bu görev birinci ve ikinci makinistlere verildiğinden , olayın meydana gelmesinde etkisi ve kusuru olmadığı kanaatine varıldı." Yollar düzgün değil Bilirkişi tarafından hazırlanan raporda, ayrıca, şu bilgilere yer verildi: "Olayda sadece yüksek hıza bağlı olarak devrilme, Prud'homme kriterinin geçilerek, rayların şeklini değiştirmesi ve buna bağlı olarak olayın gelişmesi veya raya tırmanarak yoldan çıkma mümkün görülmemektedir. Olayda hızdan başka etkenler de olmalıdır. Taşıtlarda bir teknik eksiklik olması ihtimal dışında görülmektedir. Dolayısıyla kuvvetli olasılık, yoldaki aşırı düzgünsüzlüklerin (fiziksel ve geometrik) neden olduğu yalpa salını mların ın dönemeçten dolayı oluşan durağan yalpaya eklenerek ve kılavuz tekerleğin yükünün azalmasına neden olarak bir taşıtın (en kuvvetli ihtimalle ikinci vagonun ilk tekerlek takımının) raya tırmanmaması şeklinde olayın başlamasıdır." Afyon'da Fabrikada Patlama Afyon'un Bolvadin İlçesi'nde faaliyette bulunan Alkaloid Fabrikas ı'nda 1 O eylül tarihinde patlama meydana geldi. Patlamada ölen ve yaralanan işçilerin kimlikleri belirlendi. Haşhaş kapsülü işleyerek ilaç yap ı lında kullan ılan morfin üretimi yapan Bolvadin Alkaloid Fabrikası'nda bir elektrik motorunun patlamas ı sonucu meydana gelen patlamada Yavuz Ovan (52) öldü. Yaralanan işçi Mehmet Engin (45) ise Bolvadin Devlet Hastanesi'nde tedavi altına alı ndı. Fabrikada patlama sonrası meydana gelen hasarın tespiti için ça lı şmal ara başla ndı ğı bildirildi.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=