Yangın ve Güvenlik Dergisi 81. Sayı (Eylül 2004)

'MAKALE Koşullu planlamayı çok uluslu şirketler kadar küçük şirketler ve kuruluşların da dikkate almaları ve önemsemeleri gerekir. larını etkileyecektir. Bir şirketin alması gereken ilk önlemlerden biri insanları mı, yoksa eşyalarımı korumak istediklerine karar vermek olmalıdır. Bazı durumlarda bilgi-sayarlara, çalışan insanlardan daha fazla değer verildiği görülmüştür. Bir intihar saldırısı yapıldığında patlama büyük olasılıkla bina içinde gerçekleşir. Bu durumda hem bina, hem de patlamaya 25 metre uzaklıkta bulunan herkes çok ciddi şekilde zarar görür. Bina içinde gerçekleşen bir patlamanın yaratacağı etkinin bina dışında gerçekleşen aynı büyüklükte bir patlama n ın yaratacağ ı etkiden çok daha fazla olduğu unutu lmamal ıdır. Şirketlerin Karşılaşabileceği Tehlikeler Bir binayı korumak için al ınacak en mantı klı ve kesin önlem, bombaları binadan olabildiğince uzak tutmak olacaktır. Bununla birlikte birçok şirket saldırıya davetiye çıkaran alanlar oluşturarak farkında olmadan teröristlere fırsat yaratmaktadı r. Yeraltı otoparkı: 1993'de gerçekleşen, Dünya Ticaret Merkezi'nin bombalandığı sald ı rıda ana hedeflerden biri yeraltı otoparkı ve saldırıda çok önemli bir etki yaratm ı ştı. Dünya Ticaret Merkezi'nin bodrumunda bulunan otoparka bir minibüs yerleştirilmişti. Patlama sonucunda altı kişi öldü ve binlerce kişi yaralandı. Bu olayın ardından aşırı güvenlik önlemleri alındı. Postane odaları: Birçok şirkette , bu tip odalar şirket ana binasının içinde bulunur. Yani posta yoluyla bir bomba gönderilirse, patlama sonucunda bütün bina YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 81 30 etkilenebilir. Bu konuda al ınacak en uygun önlem bu odaların ayrı bir binada bulunması olacaktır. İntihar bombacıları: İntihar bombacılarını binaya sokmamak büyük önem taşır. Bu nedenle güvenlik kontrol noktalarında ve güvenlik önlemleriyle korunan bina girişlerinde kontrol ve incelemelerin büyük bir dikkatle yapılmas ı gerekir. Patlamanın etkileri binadan ne kadar uzakta olursa o kadar azalır. Aslında bütün MOD binaları önlemleri arttırmak için 25 metrelik bir kapsamda otopark bulundurmuyorlar. Havaa l an larında bu kapsam 30 metredir. Tahliye Alanı Oluşturmak 11 Eylül'de yaşanan olaydan sonra, birçok şirket güvenlik önlemlerini yeniden gözden geçirdi. Yollara beton engeller yerleştirildi, şirket binasına çok yakın olan otoparklar kapatı ldı ve su kanalları yerleştiri ldi. Ortaçağdaki kale hendeklerini andıran savunma mekanizmaları oluşturan şirketler olası düşmanlarıyla aralarına ciddi bir mesafe konulması gerektiğini anlamaya başlad ılar. Personele ait otoparkla ziyaretçilere ait otopark mutlaka farklı olmalıdır. Kendi personelinizi tanımak herhangi bir ziyaretçiyi tanımaktan daha kolaydır. Bu yüzden ziyaretçilere ayrılan otoparkın binadan uzakta olması gerekir. intihar sald ırısı düzenleyen bombacı lar genellikle farklı bir tür tehdit oluştururlar. Bu tip sald ırı ları önlemek zordur ama bu tip saldırılara karşı alınacak en iyi önlem onları olabildiğince binadan uzak tutmaktır. Bu konuda alınacak önlemler çevresel güvenlik birimlerinin kontrol ettiği araç bariyerleri ve çevreden geçen araçların hızını azaltmak için uygulanabilecek trafiği düzenleyici önlemler olacaktır. En güvenli bina, sığınak şeklinde tasarlanmış olandır. IRA'nın yıllarca süren terör olayları güvenlik uzmanları n ı bu teknolojiyi ticari amaçla kullanmaya yöneltti. Maalesef işlerimizi bir sığınaktan yürütmemiz olanaksız. ışığa, bunun için de pencerelere i htiyacımız var. Bu da sorun yaratabiliyor Patlamayı Yönlendirmek Patlamaların çoğunda yaralanmaların %90'ı kırılan camlar yüzünden gerçekleşiyor. Her cam türü patlama esnasında farklı şekilde kırılır. Altmışlarda inşa edilen binalarda kullanılan tavlı cam, en çok tehlikeli cam türüdür. Buradan yola çıkarak patlamanın etkilerini azaltmak amacıyla binalarda !amine cam, sertleştirilmiş cam, çatlamayan cam gibi patlama yaşandığında oluşacak etkileri azaltmaya yönelik ü retilm iş çok sayıda cam türü bulunmaktad ı r. Aslında en iyisi hiç cam kullanmamaktı r ama şirketin orta bir yol bulup bir çözüm üretmesi gerekir. O nedenle bu konu uzmanlara bırakılmalıdır. Binaların bir bombanın yaratacağı etkiye karşı koymaları için oldukça sağlam bir iskelete sahip olmaları gerekir. Her ne kadar cephe hasar görse de birçok modern bina genellikle 'esneyebilir' yap ı dad ı r ve kendi içinde binayı çökmekten kurtaran yapısal unsurlara sahiptir. Taştan yapılmış veya diğer yük taşıyan duvarlara sahip eski tip binalar bir patlama olduğunda şok dalgasının tamamını emer ve esnemezler. 1993'de Londra'daki bombalamada St. Ethelburga kilisesi bütün binanın yapısal bütünlüğünü sağlayan, temelinde bulunan yük taşıyan duvarlar hasar gördüğü için çökmüştü . Bir diğer örnek de Brighton'daki

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=