ITEKNiK BiLGi • Bu kanuna göre sanayiden sayılan , devaml ı olarak en az elli işçi çalıştıran ve altı aydan fazla sürekli işlerin yapıldığı işyerlerinde işverenler, işyerinin iş güvenliği önlemlerinin sağlanması, iş kazaları n ı n ve meslek hastal ıkların ın önlenmesi için alınacak önlemlerin belirlenmesi ve uygulanmasının izlenmesi hizmetlerini yürütmek üzere iş yerindeki işçi sayısına, işyerinin niteliğine ve tehlikelilik derecesine göre bir veya daha fazla mühendis veya teknik elemanı görevlendirmekle yükümlüdürler... (İş Güvenliği ile Görevli Mühendis veya Teknik Elemanlar-Madde 82) • İşyerinde iş sağlığı ve güvenliği açısından işçinin sağlığını bozacak veya vücut bütünlüğünü tehlikeye sokacak yakın , acil ve hayati bir tehlike ile karşı karşıya kalan işçi, iş sağlığı ve güvenliği kuruluna başvurarak durumun tespit edilmesini ve gerekli tedbirlerin alınmasına karar verilmesini talep edebilir. Kurul aynı gün acilen toplanarak kararını verir ve durumu tutanakla tespit eder. Karar işçiye yazılı olarak bildirilir. İş sağlığı ve güvenliğ i kurulunun bulunmadığı işyerlerinde talep, işveren veya işveren vekiline yapılır. işçi tespitin yapılmasını, durumun yazıl ı olarak kendisine bildirilmesini isteyebilir. i şveren veya vekili yazılı cevap vermek zorundadır. Kurulun işçinin talebi yönünde karar vermesi halinde işçi , gerekli iş sağlığı ve güvenliği tedbiri al ınıncaya kadar çalışmaktan kaçınabilir. YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 81 34 İşçinin çalışmaktan kaçındığı dönem içinde ücreti ve diğer hakları saklıdır. iş sağlığı ve güvenliği kurulunun kararına ve işçinin talebine rağmen gerekli tedbirin alınmadığı iş yerlerinde işçiler altı iş günü içinde, bu kanunun 24üncü maddesinin (1) numaralı bendinde uygun olarak belirli veya belirsiz süreli hizmet akitlerini derhal feshedebilir. (İşçilerin Hakları-Madde 83) Anılan kanunun 78. maddesine göre düzenlenen, 9.12.2003 tarihli Resmi Gazete'de yayınlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetmeliği ve kanun maddelerine baktığ ımızda bugün bir çok ülkede olduğu gibi ülkemizde de iş sağl ığı ve güven l iğ i alt yapı sistemini kurmak yasal bir zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır. Konu bir de ceza hukuku açısından değerlendirildiğinde; özellikle, ağır maluliyet ve ölümle sonuçlanan iş kazalarında Cumhuriyet Savcılıkları tarafından kamu davası açılmaktadır. Asliye Ceza Mahkemelerinde açılan davalarda, iş kazasının, işverenlerin dikkatsizlik ve tedbirsizlikleri sonucu, meydana geldiğinin saptanması halinde ise, kazanın sonuçları ve iş yerinde alınması gereken sağlık ve güvenlik önlemlerinin eksikliğine bağlı olarak, hapis cezaları ve ağır para cezalarına karar verilebilmektedir. (Türk Ceza Kanunu 455, 456, 459 ve ilgili maddeleri) Yasal gereklerin yerine getirilmesi ve uygulamanın kalıcılığını sağlamak için, sistem belli bir prosedür içerisinde gerçekleşti rilm elidi r. Ülkemizde TSE' nin 09.04.2001 tarihinde yayınladığı ve daha sonra 24.02.2004 tarihinde tadil ettiği TS 18001 iş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri - Şartlar bu prosedürün gerçekleştirmesinde etkin bir kaynak olabilir. OHSAS 18000 iki alt standarttan oluşmaktadır. Bu alt standartlar OHSAS 18001 ve OHSAS 18002 'dir. OHSAS 18001 belgelendirme sürecini, OHSAS 18002 ise standardı tanımlar ve sistemin oluşmasına kılavuzluk eder. OHSAS 18001 standardının maddelerine baktığımızda, iş hayatımızda karşılaştığımız kaza, tehlike, olay, uygunsuzluk, risk, risk değerlendirmes i , güvenlik, katlan ı labilir risk tanımlarının karşılığını Terimler ve Tarifler başlığı altında bulabiliriz. Standardın 4.3.2. maddesi işletmeleri , yasal zeminde İş Sağlığı ve Güvenliği'ni uygulamaya zorunlu kılmaktadır. Dolayıs ıyla Yasal mevzuat güncel olarak takip edilmelidir. Yasada işçi lerin görüşünün alınmasına ilişkin maddeler, standardı n 4.4.3 maddesinde Danışma ve iletişim başlığı altında işlenmiştir. OHSAS 18001 Yönetim Sistemi'ni kurarken öncelikle iş yerlerinde, tehlike sınıf ve derecelerini belirleme ve risk değerlendirme kavramlarının oluşturulması ve risk analizlerinin yapılmasında yarar vardır. İşletmelerde yapılan faaliyetlerin risk analizlerinin yapılması , tehlike gruplarının sınıflandırılması ve önleyici tedbirlerin belirlenmesi gerekmektedir. Ayrıca işletmeler acil durumlara karşı da hazır hale getirilmelidir. Tabi afetler ve olağanüstü durumlarda panik yaşanmaması , can ve mal kayıplarının asgari düzeyde tutulabilmesi çalışanlar eğ iti lmeli ve tatbikatlar yapı lmal ıdır. İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi'nin işletmelere getirisi şu şekilde özetlenebilir: • İşletmede bulunan insanların , ister çalışan personel isterse ziyaretçilerin, güven liğini ve sağlığı n ı tehdit eden tüm risklerin etkilerini düşük seviyeye indirger. • Personelin iş Sağlığı ve Güvenliği konusunda bilgilenmesine yardımcı olur. • Çalı şan ın motivasyonu ve memnuniyeti artar. • Dış pazarlara ihracat yaparken mevzuat dışı engellemeler kalkar. • Daha düşük iş kazası riski ve daha düşük meslek hastal ı kları nedeniyle maliyetler azalır. iş kazası ve meslek hastal ı klarına ödenen tazminat azalır. • Uzun vadede işletmelere maddi getiri sağlar. • Müşteri karşısında işletmeler pazarlama ve sosyal sorumluluk açıs ı ndan avantajlı duruma gelir. Yukarıda değinildiği üzere işletmelerde gerek yasal açıdan gerekse sosyal sorumluluk açısından, İş Sağlığı ve Güvenliği Sistemlerinin kurulması , kurumlara büyük yarar sağlayacaktır. t
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=