Yangın ve Güvenlik Dergisi 81. Sayı (Eylül 2004)

76 ITEKNiK BiLGi Yazıcılar Raporlamalarda veya istatistik çalışmalarında kullanacağınız yazıcının seçimi çok önemli. Halen dünyanın bir çok ülkesinde uygulanan kağıt basım raporlaması, merkezi alarm değerlendirme işletmenin en önemli kalemlerinde bir tanesidir. Zamanında yapacağınız kaliteli raporlama sizlere çok fazla getirisi olacaktır. Seçeceğiniz yazıcıyı ayda 1 veya iki kere kullanacaksınız. Her basım 1 ile 3 gün arası sürmesi tavsiye edilmektedir. Almayı düşündüğünüz yazıcı için, tedarikçi firmadan gerekli taahhütlerin alınması ihmal edilmemelidir. Yazıcı Merkezin ayrı bir odasında olmalıdır. Bu oda aynı zamanda postalamaya hazırlık odası olacağından, posta arabasının rahat hareket edebileceği bir alana sahip olmal ıdır. Yazıcılar hiçbir şekilde doğrudan bir terminal veya başka bir bilgisayara bağlı olmamalıdır. Yazıcılar mutlaka ağa üzerinde doğrudan SWITCH veya HUB'a bağlantısı olması gerekmektedir. Hafıza yüksekliği, kağıt kapasitesi, çift taraflı baskı ve basım hızı yazıcımızın işi hangi sürede b itirebileceğini gösteren önemli etkenlerdir. Merkezi alarm değerlendirme istasyonlarında Yazılım gereksinimleri Bir alarm merkezinin müşterilerine vereceği hizmeti en çok belirleyen unsur muhakkak ki kullandığı yazılımdır. Yazılım sayesinde alarm ya da arıza anında gerekli ve doğru yerlere bilgiler iletilir ve birçok rapor müşteri isteklerine göre üretilir. Bir yazılım almadan önce mutlaka merkezinizin sağlayacak olduğu hizmetleri incelikle belirlemeli ve bu hizmetleri sağlayabilecek en "uygun" yazılımı seçmelisiniz. Bu "uygun" kelimesinin içinde hem sizin istediğiniz tüm özelliklere sahip olması hem de finanssal YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 81 açıdan sizi zor durumda bırakmayacak bir yazılım olması yer almaktadır. Bu planlamayı yaparken sadece bugünü değil geleceği de düşünerek adımlar atmanızda yarar vardır. Bir alarm merkezi yazılımında neler aranmalı Öncelikle en önemli unsur standartlaşmadı r. Yazılım mutlaka ulusal ve uluslararası standartlara uygun olmalıdır. Sadece belli panel ve receiverlarla (alıcılarla) çalışan özel yazılımlar ileride sizin esnekliğinizi kısıtlayabilecek en önemli engeli oluşturabilirler. Bir yazılımın mutlaka birden fazla uluslararası ve yerli receiver markasını desteklemesi beklenmelidir. Aksi takdirde herhangi bir receiverın üretiminin bitmesi durumunda alarm merkeziniz büyüyemeyecek ve tüm sisteminizin blokesi söz konusu olabilecektir. Binlerce abone kaydınız ile birlikte bir yazılımdan bir yazı l ıma geçmenin ne kadar zor olabileceğini şimdiden düşünerek yazılımınızı seçmelisiniz. Diğer önemli unsurlardan biri de kayıtlarınızın tutulduğu veritabanı sistemidir. Yazıl ımın kullandığı veritabanı sistemi mutlaka bu alanda uzmanlaşmış uluslararası veritabanı sistemlerinden (MS-SQL, MySQL, Oracle vb. gibi) birini kullanmalıdır. Bu veritabanı sistemleri onlarca yıldır sadece veri depolamak için üretilmiş olup kayıtları nızı en güvenli ve sağlıkl ı şekilde saklamanızı sağlayacaktır. Piyasada dolaşan çoğu alarm merkezi yazılımının kendine ait veritabanı sistemleri vardır ve bu yazılı mlar alarm merkezleri için ciddi riskler taşımaktadır. Bu tür bir yazılım kullanıyorsanız bir gün kalktığınızda tüm verilerinizin birbirine girdiği veya sistemin gitgide yavaş çalıştığı durumlarla karşılaşabilirsiniz ve en kötüsü bu konuda size yardım edebilecek kimse olmayacaktır. Yüzlerce kişilik yazılım ekipleri tarafından yıllar süresince üretilen uluslararası veri saklama sistemlerinin yanında sadece bir alarm merkezi yazı lımı için bir iki ayda üretilmiş veritabanı sistemlerinin efektiflik, performans ve en önemlisi güvenirlilik problemleri vardır. Bir önemli dezavantajı da bu tür veritabanı sistemlerinden verilerinizi başka sistemlere transferiniz, elle tek tek girilmediği takdirde söz konusu değ ildir. En önemli unsurlardan bir diğeri de destektir. Bir alarm merkezinin birkaç saat alarm değerlendirememesi olabilecek en kötü senaryolardan biridir. Hangi yazılım olursa olsun yardıma ihtiyaç duyduğunuz zamanlar olacaktır. Bu nedenle böyle zamanlarda en kısa sürede ulaşabileceğiniz bir destek sisteminin bulunması biralarm merkezi yazılımında mutlaka aranmalıdır. 24 saat arayarak her türlü yardım ve teknik bilgi alabileceğiniz bir telefon işinizi büyük ölçüde kolaylaştı racaktı r. Bir alarm merkezi yazılımında aranması gerekli özelliklerden bir diğeri de yazılımın mutlaka network (ağ) tabanlı olmasıdır. Günümüzün gelişen network teknolojisinden yararlanarak bir alarmın yada uyarının tüm operatör ekranlarına düşmesi ve o a_n müsait olan operatörün o olayı değerlendirebilmesi sağlanmalıdı r. Aksi takdirde 2. operatör sadece 1. operatörün yedeği olacak ve hiçbir zaman efektif olarak görev yapamayacaktır. Bazı alarm merkezlerinde görüldüğü gibi aboneleri 2 ayrı makineye bölme sistemi de aslında hiç profesyonel bir yaklaşım değildir. Aboneleri dağıtmak alarmları ve uyarıları eşit dağıtmak anlamına gelmemektedir. Bir makinedeki abonelerden birden fazla alarm geldiği durumlarda o makinedeki alarmlar operatörün ilgisini beklerken diğer operatör hiçbir iş yapmadan oturmak zorunda kalacaktır. Daha da kötüsü bir müşteriniz aradığı takdirde "sizin kayıtlarınız diğer bilgisayarda ve şu an meşgul sizi biraz bekleteceğim" demekte uygunsuz bir durumdur. Abone sayınız arttıkça makine sayınız ve abone dağılımınız artacak ve bu durum tam bir kaosa dönüşecektir. Bu durumu önlemek için şimdiden network(ağ) tabanlı bir yazılımı seçmeniz uygun olacaktır. Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi tüm receiverlar (alıcılar) bir veritabanı sunucusuna bağlanmakta ve bu sunucudaki yazılım receiverlardan aldığı sinyalleri veritabanına aktarmaktadır. Veritabanındaki bilgilere de network aracılığı ile tüm terminallerden aynı anda ulaşılabilmektedir. Bu sistem sayesinde satış personeliniz abone kaydederken, teknik servisiniz arıza kayıtları yapabilecek belki bir başka binadaki yöneticileriniz alarm merkezi ile ilgili raporları izleyebilecek ve tüm operatörleriniz aynı anda alarmları değerlendirebilecek ve tüm müşteri bilgilerine hangi makine olursa olsun ulaşabilecektir. Böyle bir sistemin bir avantajı da herhangi bir makinenin bozulmasından etkilenmeyecek olmasıdır. Bilgiler sadece veritabanı sunucusunda tutulduğu için sadece o makinenin bir yedeğini bulundurmanız yetecektir. Diğer network tabanlı olmayan yazılım

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=