Yangın ve Güvenlik Dergisi 82. Sayı (Ekim 2004)

ITEKNiK BiLGi Çalışanlar işyerleri içiıı eıı öııeınli değeri arz etseler de, ayııı zamanda en biiyiik riski de barındırırlar. Bıı nedenle birçok işyeri, çalışaıılarıııııı aktivitelerini ve aralarmda kurdukları iletişimi izlemeyi seçti. Bıı makalede, bıı tip gözetleme sistemleriııiıı yasal yönleri iııceleııiyor. Risk UK Kasım 2003 3 JYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 82 İşyerlerinin Gözetlenmesi M odern çalışma ortamında işverenlerin çalışanları gözetlemesi gibi hararetle tartışılan pek az konu vardır. Akıllara "Büyük Birader" imajını getiren bu konu, özel hayata gereksiz müdahalede bulunmak ve personelin her anını kontrol altında tutmak isteyen bir kısım işverenin de bu durumdan tatmin olduğuna ilişkiler üzerine daha da yoğunluk kazanıyor. Kapalı devre televizyon sistemi kameralarıyla insanların izlenmesi veya e-postaların kontrol edilmesi, internet kullanımının kontrolü veya telefonların dinlenmesi şeklinde ortaya çıkan bu tip gözetim uygulanan işyerlerinde yaşanan hisleri, endişe ve karmaşanın nedenlerinden biri de, yasal açıdan bakıldığında kısa süre öncesine kadar denetimin ahlaki yönden belirsiz bir alanın sınırları içinde bulunmasıydı. Diğer bir sorun da, konuya hemen hemen her zaman çalışanların bakış açısından yaklaşılmasıdır. Gazetelerde çıkan pek çok makale, işverenlerin sinsi aşırılılıklarını anlatarak okuyucularını şaşırtmaya teşebbüs edip bu tip uygulamaların haksız ve kötü olduğunu iddia • etmektedir. Bununla birlikte, işverenlerin karşılaştığı internet veya e-postanın kötüye kullanımı veya çalışanların hırsızlık veya dolandırıcılık yapması gibi son derece gerçek konulardan nadiren söz edilmekte. Saygı Zedelenirse Çalışanların özel yaşamlarına bu şekilde müdahale etmek elbette çalışanların gözünde işveren saygınlığını zedeler ve önceden iyi durumda olan işçi ile işveren ilişkisini sarsar. Bununla birlikte, işverenler çalışanları için güvenli bir çalışma ortamı yaratmak gibi yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır. İşyerinde ırksal veya cinsel taciz ile müstehcen konuşmaları önlemek için etkili adımlar atılması gerekir. İş dünyasında giderek daha fazla işyeri çalışanlarının e-posta ve interneti kullanmasına izin vermektedir. Bununla birlikte, bu sistemlerin çalışanlar tarafından kötüye kulanılması işverenlerin ciddi yasal düzenlemelere gitmelerini gerektirebilir. Şirketler genellikle kendileri ait olan ve müşterilerle tedarikçiler gibi üçüncü taraflara ilişkin gizli bilgilerin gizli kalmasını ister. Şirkete ait bu tip gizli bilgiler genellikle elektronik formatta saklan ır. E-posta yoluyla yetkili olmayan kişilerin bu bilgileri yayması işverenler açısından önemli sorunlar yaratabilir. Gizlilik bozulduğu taktirde işverenin önlem alması gerektiğini çalışanların anlayışla karşılaması gerekir. Çalışanlar e-posta yoluyla başka kişilere müstehcen içerikli resim gönderirlerse veya diğer kişileri taciz ederlerse bu durum diğer çalışanların taciz edilmesi demektir ve bu konunun sorumluluğu işverenin üzerine yıkılabilir. Benzer şekilde çalışanlar işvereni karalayıcı, lekeleyici bir tutum içinde olurlarsa işveren yasal yollara başvurabilir. E-posta sisteminin kötüye kullanımı da dikkate değer bir zaman kaybı yaratacaktır. Danışmanlık hizmeti veren PriceWaterhouseCoopers firması internetin kötüye kullanılması yüzünden yaşanan kayıp verimliliğin bir işverene ortalama yılda 9.6 milyon sterline mal olduğunu hesapladı. ~

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=