ITEKNiK BiLGi Tüzük gözetlemeye belirli durumlarda izin verirken, gizli gözetleme konusundaki yaklaşım lar çok da serbestlik tanımaz. Tüzükte, "Gizli gözetleme, genelde gözetleme kapsamına dahil değ ildir" ibaresi bulunmaktadır. Gizli gözetleme ça lı şan l arı n gözetlendiklerinden hiç bir şekilde haberdar olmadıkları durumdur. Çalışanlar işe ilk alındıklarında hareketlerinin izleneceğ ini veya kapalı devre televizyon sistemi ile görüntülerinin kayded i le bi l eceğini bildikleri takdirde, sonradan yapılabilecek gizli gözetleme girişi mleri nin önlenmesi pek de olası değildir. Gözetlemenin nasıl yapılacağı ve boyutları hakkında verilecek ayrıntılı bilgile rin yazılı olması ve çal ışanların bu yazıl ı bildiriye dikkatlerinin çekilmesi gerekir. Bu nedenle, örneğin çalışanlar işe geliş saatlerin in izlend iği veya gözetlendiği konusunda haberdar olmadıkça, elektronik geçiş kartlarıyla kontrol "Çalışanlar üzerinde oluşacak lıerlıangi bir olumsuz etki, işverenlerin ve diğer kişilerin yararları ile sınırlıdır. " lüğe koyan işverenlerin veri korumay1a ilgili konularda ne kadar hassas olduklarını kanılaması bu tür uygulamalara rağbet etmeyen i şverenlere göre daha kolay olacaktır. İstihdam konusunda Veri Koruma Yasası veya Tüzüğü 'yle ilgili davalara çok sık rastlanmıyor. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'yle garanti altına alınan bireyin özel ve aile yaşamına saygı çerçevesinde ortaya çıkan benzer olaylarda yargıçlar konuya pek çoklarının umduğundan daha az liberal bir bakış açısıyla yaklaşıyorlar. Gerçekten de, geliş igüzel yapılacak bir uyuşturucu testinin özel hayata müdahale etmed iğine ve bir telefon görüşmesinin gizlice dinlenmesiyle elde edilecek bilgileri göz ardı etmenin yanlış olduğuna karar verildi. Bu örnekler Tüzük'ü ihlal ederek bilgi toplayan işveren le rin Veri Koruma Yasası'na göre suçlamalara maruz kalabiedilen işe geliş saatlerinin izlenmesinde Ciddi suçlar söz konusu olmadığ ı leceklerini, ancak disiplin ve işten çıtüzüğün ihlali söz konusu olabilecektir. takdirde, tuvalet ve özel ofisler gibi karma ile ilgili konulara ilişkin elde edilen istisnai Durumlar Gizli gözetleme suça yönelik bir olayla ilgili şüphe söz konusu olduğu durumlar gibi sadece istisnai olaylarda uygulanmal ı dır. Bununla birlikte gizli gözetleme uygu lamasına üst düzey yöneticiler tarafı ndan izin verilse bile, bu gözetim sadece belirli bilgileri toplamak dışında herhangi başka bir amaçla kullanılmama l ıd ır. Bu nedenle, eğer herhangi biri kapalı devre televizyon sistemiyle tuvalette uyuşturucu kullanan bir bağımlıyı izlemek için gözetleme sistemini kulla nıyorsa, elde edeceği görüntüler sadece hedeflenen kişinin görüntüleri olmayacaktır. Gizli gözetleme belirli bir zaman içinde gerçekleştirilmeli ve bu görüntüleri kullanımında kısıtlamalar olma l ıd ır. Yukarıda sıralanan nedenlerden ötürü gizli gözetleme gelişigüzel veya caydırıcı olacak şekilde yapılamaz. Ayrıca gizli gözetleme uygulamaları "çalışanların ortak kullandıkları veya onların mahreyerlerde gizli gözetlemenin yapılama- bilgiler konusunda bu tür uygulamalara yacağına dair sert kararlar alınmalı ve bu tür alanlarda gözli gözetleme yapılacaksa polisin de olaydan haberdar edilmesi gerekir. Tüzük başlangıçta çalışanların gözetlenmesiyle ilgili çeşitli çıkarımlar önerdiğinden ilgiyle karşılanm ışt ı ancak aslında bunun çok fazla bir anlamı yoktur. Çünkü her ne kadar iyi bir uygulama alanı yaratsa da Tüzük'ün belirli bir yasal geçerliliği yoktur. Tüzük ihlal edildiği taktirde ne olacağı sorusuna da yanıt bulmak güçtür. Görünüşte elbette Veri Koruma Yasası'nın ihlalinde uygulanacak yaptırımların kapsamı geniştir. Gözetlemeden rahatsız olan çalışanlar, Yürütme Bildirimleri yayınlama gibi geniş yetkileri olan Bilişim Müdürlüğü'ne şikayette bulunabilirler. Bununla birlikte şimdiye kadar bu konuda yapılan yürütme uygulamalarının sayısı azdır. Yine de, Tüzük'e uygun bir veri koruma stratejisi oluşturup Etki Dedevam edilebil eceğini öne sürüyorlar. Ancak yukarıda sayılan tüm koşlların yanı sıra, kişisel gizlilikle ilgili gerçekleşecek ciddi ihlal d urumları da başka çok ciddi yasal sonuçlar doğurabi l ecektir. Sonuç olarak çalışanların -gizli olsun ya da olmasın- gözetlenmesi tartışmal ı bir konu olarak kalacaktır. Ama bu tip uygulamalara geçilmesini gerektiren tehditler mevcut olduğu sürece, işverenler bu tip hareketlerin sonuçlarından kendilerini korumak için gözetleme yapma hakkı nı kendilerinde görmeye devam edecekler. Çalı şanların özel hayatlarını bir takım aşırılıklara karşı korumak için oluşturulan yasalar şüphesiz gerekli ve önemli olsalar da, bu yasalar iş ilişkileri ve ticaretin zarar görmesine neden olmamalıdır. Şu anda ise, durum bundan çok farklıdır ve risk konusunda uzmanlar güvenli ve güvenirli bir çalışma ortamı yaratabilmek için çal ışanlarını gözetlemeye gereksinim duyabilirler. Açıkçası bu tür bir uygulama miyetine özgü alanlarda" yapılamaz. ğerlendirmesi gibi uygulamaları yürür- herkesin yararına olacaktır. 4 JYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 82
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=